Parkeervergunning in de meeste steden duurder

dinsdag 8 oktober 2019
timer 2 min
In acht van de twaalf provinciehoofdsteden kost een parkeervergunning voor de duurste zone in 2019 meer dan in 2018. Dat blijkt uit onderzoek van autodeelplatform Snappcar. Den Haag kent de hoogste stijging. Daar is een vergunning voor de duurste zone gestegen met 45 procent.

Maar in vergelijking met andere steden is de prijs voor een vergunning in Den Haag schappelijk te noemen met 60 euro. Ter vergelijking; in Utrecht moeten vergunninghouders dit jaar 276,84 euro betalen, een stijging van 24 procent ten opzichte van 2018. Ook Maastricht kende een forse stijging met 10 procent. In Assen, Arnhem, Leeuwarden en Lelystad bleven de tarieven voor een parkeervergunning in de binnenstad gelijk aan die van 2018.

Uit het onderzoek blijkt dat de regionale en provinciale prijsverschillen van parkeervergunningen nog groter zijn geworden. Autobezitters die in Amsterdam (Noord-Holland) een parkeervergunning willen aanvragen, betalen tot wel 12 keer zoveel als autobezitters in de Drentse hoofdstad Assen.

Meer inkomsten uit parkeerheffingen 

In 2018 hadden Nederlandse gemeenten zo’n 825 miljoen aan inkomsten uit parkeergelden- en vergunningen. De verwachting is dat dit bedrag in 2019 zal stijgen naar 900 miljoen euro. Bijna 70 gemeenten genereren in 2019 meer inkomsten uit parkeerheffingen dan in 2018. De grootste uitschieter is de gemeente Etten-Leur, waar de inkomsten uit parkeerheffingen in 2019 stijgen met 66 procent.

In 2018 deed SnappCar ook al onderzoek naar de prijzen voor parkeervergunningen en toen bleken er forse verschillen te bestaan in de prijzen tussen de verschillende gemeenten. Nu is er dus opnieuw onderzoek gedaan naar de tarieven voor parkeervergunningen bij 75 verschillende gemeenten, verspreid over alle provincies. 

Bekijk hier alle informatie

Lees verder

I have a dream: parkeren na COVID-19

7 apr om 16:13 uur
Tijdens de coronacrisis laait ook de discussie over betaald parkeren weer op, constateert Ernst Bos van Spark.…
Lees verder »

‘De mobiliteitshub is meer dan de heilige graal’

7 apr om 10:32 uurtimer8 min
“De mobiliteitshub is geen doel, maar een middel om steden aantrekkelijker in te richten. Dat stelt Nick…
Lees verder »

Moeten gemeenten betaald parkeren tijdelijk afschaffen?

31 mrt om 12:07 uur
Je kon er op wachten: de vraag of in verband met de coronacrisis het betaald parkeren niet even kan worden…
Lees verder »

Utrecht krijgt regionale visie op parkeren

24 mrt om 01:00 uurtimer3 min
Vanuit de rijk- en regiosamenwerking, inclusief IenW, RWS en NS wordt gezamenlijk een start gemaakt om een…
Lees verder »

Gemeenten nemen maatregelen tegen coronavirus

22 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Verschillende gemeenten in Nederland en België treffen maatregelen tegen het coronavirus. Na Amsterdam heeft nu…
Lees verder »

Zorgpersoneel mag gratis parkeren in Amsterdam

20 mrt om 01:00 uurtimer1 min
De gemeente Amsterdam voert vanwege de coronacrisis een aantal maatregelen in voor ondernemers en zorgpersoneel.…
Lees verder »

'Niet iedere parkeerlocatie wordt een volwaardige hub'

17 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is:…
Lees verder »

Wanneer is een mobiliteitshub succesvol te noemen?

12 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is:…
Lees verder »