Parkeervoorzieningen verdwijnen

woensdag 2 december 2015
timer 2 min
Het adviseursnetwerk verkeer en vervoer is een samenwerkingsverband van verkeerskundigen die ieder hun eigen specialisme hebben. Aan hen is de vraag voorgelegd welke gevolgen de ontwikkeling van elektrisch – zelfrijdend - vervoer heeft voor de parkeermarkt, nu en op langere termijn.

Beleid nú aanpassen

De voorspelling is dat in 2020 zo’n 200.000 EV’s (elektrische voertuigen) rondrijden. En in de jaren daarna zal de groei, vanwege bijvoorbeeld ontwikkelingen in de techniek en milieudoelstellingen, nog sneller gaan. 
60 Procent van de Nederlanders kan niet op eigen terrein parkeren. Gemeenten moeten daarom nu hun beleid rond elektrische laadpalen bepalen en keuzes maken hoe met de openbare ruimte wordt omgegaan. 


Leegstand door delen

EV’s zullen op termijn hoofdzakelijk rijden en weinig geparkeerd staan omdat steeds andere mensen de auto oproepen en gebruiken. En wat heb je dan nog aan een parkeergarage? Daar moet men bij nieuwbouw rekening mee houden. Dubbelgebruik of de ruwbouw hergebruiken moet worden opgenomen in de ontwikkelingsplannen. 


Verdienmodel herzien

De parkeerbranche moet zijn verdienmodel grondig herzien, wordt in het artikel aangegeven. Het inzetten op het beschikbaar stellen van parkeerplaatsen is niet meer voldoende. Men moet meer en meer als dienstverlener en facilitator optreden. Mobility as a service: van stallen van voertuigen naar bedienen van de klant die gebruik maakt van deelsystemen. Dat kan een e-auto zijn maar ook een e-bus of e-fiets. De service-component kan ook ingevuld worden door bijvoorbeeld de EV’s aan een kleine onderhoudsbeurt te onderwerpen als ze geparkeerd staan. 


Lees meer in magazine PARKEER24 #6-2015

In de december-editie van magazine PARKEER24 kunt u het volledige artikel lezen. 
Ontvangt u het magazine nog niet? Klik hier  voor een abonnement.

EV's worden in de toekomst gedeeld (want dat is het nieuwe hebben)

Lees verder

Mobiliteit heeft ongekende weerbaarheid

14 apr om 16:33 uur
We zitten nog in de tweede lockdown. Het reisverbod is weer verlengd tot medio april, er is een avondklok en nog…
Lees verder »

1500 extra fietsparkeerplekken in Rotterdamse binnenstad

14 apr om 14:58 uur
In de Rotterdamse binnenstad moeten nog dit jaar 1500 tot 2000 extra fietsparkeerplekken gerealiseerd worden. Het…
Lees verder »

‘Ondanks scanauto’s zijn veldwerkers nog lang geen verleden tijd’

13 apr om 13:02 uur
“Vaak is de scanauto een doel, maar voor ons is het een middel.” Dat stelt Jacob de Vries van onderzoeksbureau…
Lees verder »

Data top 15, en dan?

12 apr om 16:20 uur
De Data top 15 is een term die momenteel veelvuldig de revue passeert bij onder andere gemeenten en andere…
Lees verder »

Arnhemse parkeergarage gaat op de schop

12 apr om 13:18 uur
De parkeergarage Rozet in Arnhem moet een ‘duurzame mobiliteitshub’ worden, met onder een zonnedak en veel ruimte…
Lees verder »

Provincie Gelderland werkt aan Handreiking Parkeernormen voor gemeenten

8 apr om 12:18 uur
De provincie Gelderland werkt samen met Ecorys aan een Handreiking Parkeernormen, in het kader van het Actieplan…
Lees verder »

Veilige routing op stations

6 apr om 10:26 uur
Bezoekers van stations en perrons dienen zo veilig mogelijk van A naar B te komen. Markeringen en veiligheid gaan…
Lees verder »

Urban Hubs als parkeervoorziening van de toekomst

6 apr om 09:25 uur
De 75 parkeergarages van parkeerbeheerder APCOA PARKING Nederland krijgen de komende jaren een tweede functie: …
Lees verder »