Parkeren no.1 knelpunt woonomgeving

dinsdag 22 maart 2011
timer 3 min
Parkeren grootste knelpunt woonomgeving De Adviescommissies Wonen constateerden in het Jaarbeeld van 2010 wederom dat parkeren het grootste knelpunt vormt in de woonomgeving. Toegankelijkheid en verkeersveiligheid van de woonwijk zijn ook dit jaar niet uit de top 5 verdwenen. 
Parkeren no.1 knelpunt woonomgeving

 



Top 5 knelpunten woonomgeving


Parkeren blijft een groot probleem in de woonomgeving. Ook de voorgaande jaren stond het parkeerprobleem in de top 5 Knelpunten Woonomgeving op nummer één. Problemen met voorzieningen is gestegen van plek vier naar de tweede plaats.


1. Parkeren (van 1)


Er is een groot gebrek aan parkeerruimte voor bewoners en bezoekers in de woonomgeving, parkeerplaatsen zijn te klein en te smal of liggen ver van woningen; er zijn onvoldoende of geen parkeerplaatsen voor gehandicapten; door verkeersstromen op de parkeerplaatsen is de fysieke veiligheid in het geding. Voor fietsen, met name voor bezoekers, zijn er te weinig stallingsmogelijkheden danwel nietjes.

2. Voorzieningen (van 4)


Er zijn onvoldoende speelvoorzieningen voor kinderen en jongeren; situering van de speelvoorzieningen voldoet niet: geen toezicht mogelijk of men moet een drukke straat over. Er is onvoldoende openbaar groen; het onderhoud van het groen is ondermaats; Voorzieningen bij nieuwbouw laten te lang op zich wachten en de bereikbaarheid is matig, het aantal voorzieningen neemt in sommige gemeenten af. Straatmeubilair ten behoeve van senioren verdient aandacht.

3. Toegankelijkheid/Bereikbaarheid (van 2)


De toegankelijkheid in het algemeen is niet altijd voldoende; trottoirs zijn te smal, ontbreken of zijn plaatselijk niet toegankelijk door een verkeersbord of lantaarnpaal en dus niet toegankelijk en gebruiksvriendelijk voor personen in een rolstoel of scootmobiel; bereikbaarheid van winkels en faciliteiten is matig; matige toegankelijkheid mensen met een beperking (slechtzienden, rolstoelgebruikers e.d.); ingang woongebouw moeilijk te bereiken door smal toegangspad; hellingbanen voldoen niet waardoor toegankelijkheid voor gebruikers rolstoelen en scootmobiels niet goed is;

4. Verkeersveiligheid / Ontsluiting woonwijk (van 3)


De verkeersveiligheid in het algemeen is een probleem; in veel woonwijken ontbreekt het aan veilige routes voor  fietsers en wandelaars: te smalle fietspaden, te weinig voetpaden, te smalle, en niet goed begaanbare trottoirs, onoverzichtelijke oversteekplaatsen en bewegwijzering en het niet scheiden van verschillende verkeerstromen; wijken hebben een slechte ontsluiting en slechte verkeersafwikkeling door onder andere een smalle toegangsweg; rotondes en op- en afritten zorgen voor gevaarlijke situaties.

5. Sociale veiligheid (5)


Sociale veiligheid in het algemeen is niet altijd voldoende, door onvoldoende verlichting, sociaal onveilige en doodlopende en/of lange achterpaden; geen zicht op gebouwen en de omgeving vanuit de woning.

Het Jaarbeeld van de Vereniging Adviescommisies Wonen


Elk jaar houdt VACpunt Wonen een enquête, het zogenaamde Jaarbeeld, onder de bij haar aangesloten Adviescommissies Wonen die in zo'n 200 gemeenten in Nederland actief zijn. Hierin wordt gevraagd naar zaken van organisatorische aard zoals grootte en samenstelling van de commissies, maar ook naar samenwerking met opdrachtgevers en knelpunten die de commissies bij hun advieswerk tegenkomen. Het Jaarbeeld is geen wetenschappelijk onderzoeksinstrument. Het onderzoek is bedoeld om de resultaten van het VAC-werk gedurende een jaar in kaart te brengen en deze in de media te presenteren. Daarnaast worden de resultaten gebruikt om richting te geven aan beleid van VACpunt Wonen en om rekenschap af te leggen aan de subsidieverstrekker, het ministerie vanBZK.

Terug naar overzicht nieuws >>>

</