Schone parkeerplaatsen leveren meer rendement op

dinsdag 5 november 2013
timer 3 min
Op 6 november organiseerde NederlandSchoon in Media Plaza te Utrecht het congres 'Het Rendement van Schoon', om de mogelijkheden, maar ook de problemen ten aanzien van schoon en rendement in kaart te brengen. Een niet te missen evenement voor iedereen die werkzaam is in retail, OV of verkeer. 

Schone parkeerplaatsen leveren meer rendement op

Gastheer


Tevreden klanten, een hogere besteding per bezoek en gebruikers die vaker terugkomen. Dat is het rendement van schoon op winkelcentra, bushokjes en parkeerplaatsen langs de Nederlandse snelwegen. “De rode draad van het congres is dat een schone omgeving veel voordeel kan opleveren”, vat Kors van der Wolf van NederlandSchoon bondig samen. “Het rendement vertaal je voor iedere sector echter anders. In de retail is klanttevredenheid bijvoorbeeld het rendement omdat het meer bezoekers en dus omzet kan opleveren, maar voor de verkeersbranche is het anders. Voor Rijkswaterstaat is goede doorstroming op de Nederlandse snelwegen van essentieel belang, maar op parkeerplaatsen willen ze ook als goede gastheer te boek staan.”

Directe relatie tussen schoon en veilig

Bezoekers op parkeerplaatsen gastvrij kunnen ontvangen hangt deels samen met hoe schoon het terrein is. Hoe schoner, hoe eerder mensen geneigd zijn te stoppen. Om uitgerust hun weg weer te vervolgen, wat weer een gunstig effect heeft op de sociale en verkeersveiligheid. Van der Wolf: “Een vervuild terrein nodigt uit tot tegendraads gedrag. Richt je een verzorgingsplaats optimaal in, dan leidt dit tot minder onwenselijk gedrag. Een proef met een verloederde parkeerplaats in de buurt van Delft leverde hiervoor het bewijs. Er zaten gaten in de weg, de verlichting en het zicht vanaf de weg was niet goed en het terrein was enorm vervuild. We zijn de parkeerplaats opnieuw gaan inrichten. Nu is het een open locatie die nadrukkelijk is aangemerkt als 30 km zone, omdat is gebleken dat dit de veiligheid aanzienlijk vergroot. Een bijzonder element is de ‘afvalboei’, een kegelvormige unit met een doorsnede van 1 meter 80. Hierdoor gooien mensen eerder hun troep weg en bovendien heeft de boei een veel grotere capaciteit, wat kosten bespaart op het beheer. De boei wordt nu verder uitgerold in Nederland.” 

Op lager niveau ook veel te bereiken

Van der Kors geeft toe dat dergelijke investeringen niet zomaar uit te rollen zijn in heel Nederland, maar dat op een lager niveau ook veel te winnen is. “Zorg bijvoorbeeld voor laag gesnoeide groenvoorzieningen en andersoortige afvalbakken.” NederlandSchoon is momenteel in gesprek met de overkoepelende branchevereniging van benzinemaatschappijen om ze ervan te overtuigen dat een oogje in het zeil houden verdere vervuiling goed tegen kan gaan. Van der Kors: “Niet alleen maakt dit het parkeerterrein aantrekkelijker, het zorgt ook dat mensen het terrein vaker bezoeken, wat logischerwijs meer rendement oplevert. Commerciële partijen parkeerplaatsen langs de snelweg laten ‘adopteren’ is ook een mogelijkheid, als exploitanten de kosten niet zelf kunnen financieren.”