Stad leefbaar houden = slim mobiliteitsgedrag

maandag 24 augustus 2015
timer 2 min
Om proactief te kunnen sturen op de keuze van vervoersmiddelen, heeft de gemeente inzicht nodig in de motieven en alternatieven van haar bewoners en bezoekers. Dat stellen Leo Runia en Rick Warnar in een artikel over slim mobiliteitsgedrag in het komend nummer van Parkeer24.

 Volgens het duo is slim mobiliteitsbeleid nodig om overvolle steden leefbaar te houden. De gemeentelijke aanpak is tot nu toe echter in essentie reactief. De gemeente reageert op het mobiliteitsgedrag en beïnvloedt dat door nieuwe fietsverbindingen of voetgangersgebieden te scheppen, of door automobilisten parkeerruimte te bieden aan de rand van drukke gebieden. Passen de verkeersdeelnemers zich niet aan in de gewenste richting, dan zijn aanvullende maatregelen nodig. 


Motieven gedrag

Om proactief beleid te kunnen voeren, hebben gemeenten meer inzicht nodig in de motieven achter het gedrag en over de gedragsalternatieven die de verschillende verkeersdeelnemers hebben. Als gemeenten een goed idee hebben waarom mensen zich verplaatsen, weten wat hun bestemming is en wat hun belang is bij die reis, dan kunnen ze het gedrag van mensen gericht beïnvloeden. 


Data en trusted third party

Het duo ziet dat data nog maar in beperkte mate vertaald worden in een antwoord op de vragen die de gemeente heeft. En er wordt nauwelijks gebruik gemaakt van data discovery, dat inzicht geeft in onvermoede verbanden tussen kenmerken en gedrag en daarmee een antwoord op vragen die niet gesteld zijn. 


Runia en Warnar pleiten ervoor dat het combineren en anonimiseren van de data wordt overgelaten aan een ‘trusted third party’, die privacy-ongevoelige data terug levert voor analyse. Dit kunnen zowel gespecialiseerde commerciële bedrijven zijn als maatschappelijke organisaties. 


Lees het volledig artikel in de septembereditie van magazine PARKEER24

Ontvangt u het magazine nog niet? Klik hier voor meer informatie over uw persoonlijk lidmaatschap

 

 

 

Hoe houd je de stad leefbaar?

Lees verder

Pleidooi voor extra parkeervergunningen Amsterdamse docenten

27 mei om 10:03 uur
CDA-gemeenteraadsleden voor de Amsterdamse gemeenteraad Lotte Schipper en Diederik Boomsma pleiten ervoor om extra…
Lees verder »

Checklist: parkeren in de anderhalvemeter-samenleving

19 mei om 12:45 uur
COVID-19 zorgt ervoor dat ook met andere ogen gekeken moet worden naar de invulling van het parkeervraagstuk. Hoe…
Lees verder »

Einde aan gratis parkeren Birò's

14 mei om 10:40 uurtimer5 min
De landelijke wetgeving zorgt voor een einde aan de onduidelijkheid rondom het parkeren van Birò's, Carvers en…
Lees verder »

Veilige en duidelijke parkeerplaatsen

13 mei om 14:49 uurtimer1 min
In parkeergarages door heel Nederland zie je naast de standaard parkeerplekken een grote diversiteit aan speciale…
Lees verder »

Parkeerdata bevestigen mobiliteitsherstel in Europa

12 mei om 11:40 uur
Parkeerdata uit zeven Europese landen bevestigen dat de mobiliteit in Europa herstelt en dat digitale…
Lees verder »

Bereid je voor op een flexibele werkomgeving met smart parking

11 mei om 12:03 uur
Na een lange periode in de wachtstand, krijgt Nederland eindelijk weer wat ruimte. In zijn persconferentie…
Lees verder »

Natuurmonumenten wil betaald parkeren invoeren

21 apr om 11:41 uur
Om het beheer van natuurgebieden te bekostigen, wil Natuurmonumenten dit jaar nog betaald parkeren gaan invoeren.…
Lees verder »

Kolossale parkeergarage bij Jumbo Nieuwegein opgeleverd

16 apr om 14:49 uurtimer4 min
De parkeergarage bij het nieuwe distributiecentrum van Jumbo in Nieuwegein is klaar. In bouwteamverband werd de…
Lees verder »