Studeren op Parkeren: Hoe dring je het autobezit in een nieuwbouwwijk terug?

dinsdag 2 juli 2019
timer 3 min
In deze rubriek melden diverse studenten wat ze recentelijk hebben onderzocht op het gebied van parkeren en mobiliteit. Deze keer Titia van Dam, student Milieu- en Maatschappijwetenschappen. Zij onderzoekt voor de gemeente Nijmegen welke factoren van belang zijn om het autobezit, in de nog te bouwen wijk Vossenpels Noord, terug te dringen.

“Het is veel werk, maar ik weet dat de gemeente Nijmegen mijn aanbevelingen gaat gebruiken. Dat maakt al het werk zinvol”, antwoordt Van Dam op de vraag of het onderzoek veel tijd in beslag neemt. Voor het onderzoek heeft ze vergelijkbare casussen bekeken in Nederland, Duitsland en Oostenrijk. “Ook heb ik gesproken met de inhoudsverantwoordelijke voor deze casussen. Daarnaast heb ik verschillende onderzoekers en mensen van adviesbureaus geïnterviewd en ben ik langs geweest bij inwoners van omliggende wijken van Vossenpels Noord. Op deze manier wil ik een realistische kijk ontwikkelen op de materie en tot de juiste bevindingen komen.” 

Lage parkeernorm 

Van Dam vroeg aan geïnterviewden onder meer of een lage parkeernorm in Vossenpels Noord zal zorgen voor minder autobezit bij bewoners. “Alleen minder parkeerplaatsen gaat niet zorgen voor minder autogebruik. Het gaat om het totale aanbod. Een deel van de geïnterviewde bewoners wil best de auto van de hand doen, maar dan moet er een goed aanbod zijn van deelauto’s en -fietsen en ov-verbindingen in de buurt.” Oudere mensen vertelden Van Dam afhankelijk te zijn van een auto. “Maar over het algemeen lijkt er animo te zijn voor minder autobezit.” 
 
Van Dam, in haar vrije uurtjes buschauffeur in het stads- en streekvervoer rondom Nijmegen, heeft nog wel een tip voor gemeenten. “Probeer vooral samen met bewoners tot oplossingen te komen, in plaats van beslissingen op te leggen.” Ook het juridisch vastleggen van het gebruik van een parkeerplaats is belangrijk. “Bijvoorbeeld hoe autobezitters betalen voor het gebruik van een parkeerplaats. Hoe zorg je ervoor dat autobezitters financieel worden gestimuleerd hun auto weg te doen? Je wil geen parkeeroverlast in omliggende wijken creëren. 

De ruimte die ontstaat door minder parkeerplaatsen in de wijk moet worden ingevuld door voorzieningen waar bewoners achter staan, zegt Van Dam. “Denk bijvoorbeeld aan speelplaatsen voor kinderen of het aanleggen van groen in de wijk.”  

Geïnteresseerd naar alle bevindingen en aanbevelingen van Titia van Dam? Stuur haar een mail en ze stuurt je haar scriptie. Heb je een bijdrage voor deze rubriek? Neem contact op met jwkerssies@acquirepublishing.nl.

Digitaal magazine

Dit item Studeren op Parkeren verschijnt in PARKEER24 nummer 3, thema Parkeren en MaaS. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang het digitale magazine gratis!

Lees verder

Moeten gemeenten betaald parkeren tijdelijk afschaffen?

31 mrt om 12:07 uur
Je kon er op wachten: de vraag of in verband met de coronacrisis het betaald parkeren niet even kan worden…
Lees verder »

Utrecht krijgt regionale visie op parkeren

24 mrt om 01:00 uurtimer3 min
Vanuit de rijk- en regiosamenwerking, inclusief IenW, RWS en NS wordt gezamenlijk een start gemaakt om een…
Lees verder »

Gemeenten nemen maatregelen tegen coronavirus

22 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Verschillende gemeenten in Nederland en België treffen maatregelen tegen het coronavirus. Na Amsterdam heeft nu…
Lees verder »

Zorgpersoneel mag gratis parkeren in Amsterdam

20 mrt om 01:00 uurtimer1 min
De gemeente Amsterdam voert vanwege de coronacrisis een aantal maatregelen in voor ondernemers en zorgpersoneel.…
Lees verder »

'Niet iedere parkeerlocatie wordt een volwaardige hub'

17 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is:…
Lees verder »

Wanneer is een mobiliteitshub succesvol te noemen?

12 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is:…
Lees verder »

'Voorlopig zie ik geen profijtelijke business voor een mobiliteitshub'

11 mrt om 01:00 uurtimer3 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is:…
Lees verder »

Culemborg sluit als 100ste gemeente aan op het NPR

6 mrt om 13:22 uurtimer2 min
Culemborg is de 100ste gemeente die aansluit op het Nationaal Parkeerregister.
Lees verder »