‘Tien jaar vooruitkijken te kort voor slimme technologie’

maandag 17 oktober 2022

Hoe slim zijn we over tien jaar? Dat was de grote vraag in de derde talkshow op de Vakbeurs Mobiliteit en Openbare Ruimte in de Jaarbeurs in Utrecht, die gehost werd door Rogier Elshout. Te gast waren Paul van Koningsbruggen (directeur Mobiliteit bij Technolution), Marlous Hovestad (senior verkeerskundig adviseur bij NDW) en Patrick Duwel (directeur Keypoint consultancy). 

“De stad moet leefbaar zijn, slim is daarbij meer een middel dan een doel. Maar, slim is moeilijk dus er wordt gezocht naar iets tastbaars”, aldus Paul van Koningsbruggen van Technolution. Patrick Duwel: “Techniek is een oplossing, geen doel op zich. Technische innovaties worden gepusht. De stad moet leefbaar en veilig zijn, dát is het ultieme doel. Als we de stad maar slim genoeg inrichten, gaan mensen er vanzelf naar handelen, denkt Duwel. Hovestad: “Je kunt het wel faciliteren, maar of de burger er gebruik van maakt zal moeten blijken. Gedragsbeïnvloeding is en blijft een lastige component.”

Welke beloften zijn er zoal gemaakt als het gaat om slimme technologie?

Hier weten de tafelgasten diverse voorbeelden van op te noemen. Denk aan slimmere auto’s, autonoom vervoer, veiligheid, duurzaamheid, gezondheid, waterstof, klimaat, democratisch en een slim netwerk. Dankzij techniek worden er slimmere en meer verantwoordelijke keuzes gemaakt. Duwel: “Een belofte die ik vaak heb gehoord is de slimme stad van de mobiliteit, de laatste jaren komt daarvoor een meer integrale aanpak.”

Hovestad haakt in op de belofte van autonoom vervoer. “De functie van mobiliteit verandert,” stelt zij. “Minder mensen gaan zichtbaar zijn op de weg en ze verdwijnen meer naar de achtergrond om systemen aan te sturen. Van Koningsbrugge stelt dat dit niet de essentie is. “Er komen steeds meer technieken die we op een slimme manier gebruiken. Volgens mij is het de essentie om processen zo in te richten dat ze vanaf de start beter en efficiënter zijn. Bijvoorbeeld dat de vuilniswagen niet meer zijn standaard ronde rijdt, maar langskomt naar precieze behoefte.”

Uiteindelijk gaat het er volgens de tafelgasten bij slimme technologie om dat er meer werk verricht kan worden met minder mensen. “Maar, we moeten de wereld wel menselijk houden, stelt Duwel. “Het moet niet zónder mensen, maar gewoon efficiënter worden ingericht.”

“We gaan integraler denken. Daar zit de tragiek van de stad”, stelt Van Koningsbruggen. “Er is sprake van een zekere kennisbelemmering, doordat de kennis  over teveel afdelingen is verspreid. Het is dan ook zaak om over de afdelingen heen te leren samenwerken. Dit is nu nog echt een drempel”, stelt Van Koningsbruggen. 

Zijn we goed bezig om fundamenteel anders te gaan denken?

Hovestad: “Met de verdere uitwerking van mobiliteitsdata zouden we overkoepeling moeten zoeken om data bij elkaar te verzamelen?  en toegankelijk te maken. Het wordt hierdoor makkelijker om de integrale benadering te creëren. Dit is iets wat niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen, bijvoorbeeld Duitsland, al gebeurt.”

Wat moeten we dus doen?

Volgens de tafelgasten gaat het over het algemeen best goed en moeten we vooral zo doorgaan. De volgende stap is echt slim worden. Hiervoor moet de infrastructuur worden klaargestoomd. Wel is het volgens de tafelgasten vooral een kwestie van een lange adem. De grootste uitdaging is om de samenwerking van verschillende disciplines op te zoeken. We moeten een ecosysteem inrichten, stellen ze. De energie die in dit ecosysteem zit moet niet stil komen te staan, want dan kun je weer helemaal opnieuw beginnen. 

Wat is uw voorspelling voor over 10 jaar?

Duwel: “Het idee rondom slimme technologie is nog steeds dat het meer een doel is in plaats van een middel. Het is zaak om te kijken naar hoe we de beschikbare data breder kunnen inzetten en hoe erop gebouwd kan worden.”

Van Koningsbruggen: “We gaan meer in de stad bouwen. Ik zie steden voor me waar mensen elkaar meer ontmoeten, elkaar inspireren enzovoorts, en dat we de auto veel meer uit de stad krijgen.” 

Hovestad: “Ik zie voor me dat P+R-parkeerplaatsen vol staan met auto’s die van de maatschappij zijn. Dat we overgaan van bezit naar gebruik.”

Wel stellen de tafelgasten dat een kijkje over tien jaar een veel te korte termijn is als het om slimme technologie gaat. Het is eerder een kwestie van meerdere decennia om een voorspelling te kunnen doen.