Vraagtekens bij fundering parkeergarage Eindhoven

woensdag 24 april 2019
timer 2 min
Een slappe kleilaag kan een rol gespeeld hebben bij de instorting van de parkeergarage in Eindhoven in mei 2017, stelt geoloog Jos Terken na onderzoek voor BAM.
“Uitgerekend onder het ingestorte deel van die garage is die kleilaag vrij dik terwijl de funderingspalen vreemd genoeg vlak boven die laag ophouden”, aldus Terken in een artikel van Cobauw. De luchthaven van Eindhoven bevindt zich volgens de gepensioneerde Shell-ingenieur boven de zogenaamde Roerslenk. Dat is een breukgebied dat naar geologische maatstaven behoorlijk actief is. Die breuken kunnen rivierlopen plotseling laten veranderen wat verklaart  waarom op de ene plek in de ondergrond zich een kleipakket bevindt, waar een paar meter verderop alleen maar zand te vinden is.

Drie meter dikke kleilaag

Volgens Terken valt op dat onder het zuidwestelijke deel van de garage de bodem hoofdzakelijk uit zand bestaat terwijl zich onder het noordoostelijk deel een kleipakket van 3 meter dikte bevond. Dat begint zo’n 18 meter onder maaiveld terwijl de punten van de in de grond gevormde funderingspalen daar niet verder kwamen dan 14 meter beneden maaiveld. Elders in de garage zijn de palen langer uitgevoerd, soms tot wel 25 meter diep.  

Belastinggeld

Terken voerde zijn onderzoek in de zomer van 2017 uit op verzoek van een contactpersoon. Dat was lang voordat de bollenvloer van BubbleDeck als boosdoener werd aangewezen. Daarna was zijn betrokkenheid bij de ingestortte parkeergarage ook voorbij en hoorde hij er nooit meer wat over. Alle onderzoeken die daarna naar buiten kwamen wezen naar het voegdetail of het legplan van de bollenvloeren legden. Over mogelijke gebreken aan de fundering en onregelmatigheden in de ondergrond had niemand het meer. Maar nu er steeds meer geld wordt uitgegeven aan het versterken van vloeren, besloot hij zijn onderzoek toch eens wat breder onder de aandacht te brengen. “Het zou toch zonde zijn als we belastinggeld over de balk smijten omdat we een probleem aanpakken, dat misschien wel helemaal geen probleem is”, licht hij toe.
 
Uit eerder onderzoekbleek dat het instorten het gevolg van een ontwerpfout was

Lees verder

VVD Amsterdam: maak parkeren goedoper voor EV's

7 aug om 12:02 uur
Staatssecretaris Van Veldhoven diende vorige maand een wetsvoorstel in dat het mogelijk moet maken voor lokale…
Lees verder »

Utrecht verlaagt tarieven vier P+R-garages

23 jul om 10:34 uur
De gemeente Utrecht verlaagt per 1 september de tarieven van vier P+R-voorzieningen. Gebruikers kunnen hier voor 2…
Lees verder »

Rotterdamse parkeergarages krijgen 1000 slimme laadpalen

17 jul om 10:48 uur
De gemeente Rotterdam gaat de komende maanden al haar parkeergarages voorzien van in totaal 1000 slimme laadpalen…
Lees verder »

Waterdichte afwerking voor parkeerdek Zeist

9 jul om 10:01 uur
Het parkeerdek bij appartementencomplex Laan van Vollenhove in Zeist was al jaren in slechte staat, waarbij…
Lees verder »

Samen ruimte maken voor fietsparkeren

7 jul om 10:24 uur
Om beter aan een veranderende marktvraag te kunnen voldoen, slaan BOERurban en Klaver Fietsparkeren de handen…
Lees verder »

Data heeft ook gevoel

3 jul om 10:47 uur
Parkeren is emotie! Keuzes over parkeerbeleid moet je niet maken op basis van emotie of onderbuikgevoel maar op…
Lees verder »

Parkeerdata: meer kennis door meer data

3 jul om 10:42 uur
Binnen de wereld van parkeeronderzoeken is een duidelijke trend waarneembaar. Doordat met de huidige technieken…
Lees verder »

Nooit meer verdwalen in parkeergarages

3 jul om 10:30 uur
Parkeergarages moeten niet alleen veilig zijn, maar de gebruiker moet zich er ook echt veilig voelen. Gebruikers …
Lees verder »