Winterswijk pakt zoekverkeer aan

donderdag 17 november 2011
timer 3 min
Winterswijk ondervindt in de piekmomenten hinder van parkeerdruk en verminderde bereikbaarheid. Om dit op te lossen is ingezet op draadloze grondsensoren die de directe bezetting per parkeerplaats real-time in kaart brengen.  
Winterswijk pakt zoekverkeer aan

Onderzoek parkeersituatie


De gemeente Winterswijk liet twee, drie jaar geleden door Keypoint onderzoek verrichten naar de parkeersituatie, omdat ook deze gemeente in de piekmomenten hinder ondervindt van parkeerdruk en verminderde bereikbaarheid. Winterswijk is een klein stadje, maar wordt in het weekend overspoelt door Duitsers. De parkeersituatie kenmerkt zich door veel kleine terreintjes die snel vol staan. Dit zorgt ervoor dat er veel zoekverkeer en daarmee overlast wordt veroorzaakt in de omliggende woonwijken en vermindering van levenskwaliteit voor de bewoners.

Passende oplossing


Keypoint ging op zoek naar een passende oplossing voor Winterswijk, en kwam uit bij Sensit, draadloze grondsensoren die de directe bezetting per parkeerplaats real-time in kaart brengen. “Het bouwen van extra parkeervoorzieningen voor alleen de piekmomenten zou niet rendabel zijn, dus was betere dosering gewenst naar de aanwezige voorzieningen”, aldus Koen Hobbelink van leverancier Nedap AVI. “In samenwerking met bordenleverancier Agmi plaatsen we verwijsborden in de stad, waarop het aantal beschikbare parkeerplaatsen te zien is op de open terreinen en het straatparkeren in de blauwe zone.” Als de grondsensoren en de verwijsborden zijn geplaatst, worden bezoekers eerst verwezen naar de grote parkeervoorziening aan de rand van het centrum, hier zijn circa vijfhonderd plaatsen beschikbaar. Zodra deze vol is worden automobilisten verwezen naar een drietal parkeerterreinen via de dynamische bebording. In de toekomst kan de parkeerinformatie ook via in-car-systemen en smartphones worden aangeboden. Naar verwachting is het systeem in januari 2012 operationeel, eerst op 180 parkeerplaatsen verdeeld over twee locaties.

Zoekverkeer en bezettingsgraad in kaart


“Sensit kan niet alleen zoekverkeer vermijden, maar ook de bezettingsgraad goed onder de loep nemen. De gemeente Winterswijk heeft zowel real-time inzicht in de bezettingsgraad per parkeerterrein als ook historische data. Hetzelfde geldt voor de parkeertijd”, aldus Hobbelink. “Dit betekent dat er kwantitatief onderzoek uitgevoerd kan worden ten gunste van de burger en bezoeker. Door te meten kunnen gefundeerde beslissingen worden genomen in het kader van parkeren en bereikbaarheid, maar ook dure investeringen worden voorkomen.” Leo de Jong van Keypoint: “Doordat dit systeem voor het eerst in de openbare ruimte is toegepast, wordt de werking van de sensoren middels voor- en nametingen en enquêtes de komende tijd onderzocht. We verwachten rond februari de eerste resultaten. Zijn die positief, dan gaan we opschalen.”

Bereikbaarheid over de grens


Ook het buitenland zet innovatieve oplossingen en pilots in om de bereikbaarheid van de stedelijke centra toe te laten nemen. Zo is Sensit ook bij Sainsbury's in Londen toegepast. Sainsbury's wil dat haar bezoekers direct een vrije parkeerplek kunnen vinden. Voorheen was dit lastig, wat leidde tot zoekverkeer en onveilige verkeerssituaties, en dus tot frustratie bij bezoekers.

Twee uur vrij parkeren


Bezoekers mogen hier twee uur vrij parkeren. Parkeren zij langer dan kan Sainsbury's haar klanten er op wijzen dat dit niet de bedoeling is. Ook hier is het meest belangrijke aspect service en comfort te bieden aan de autoparkeerder. De grondsensoren hebben een levensduur van vijf tot zeven jaar en zijn onderhoudsvrij. Ook is implementatie eenvoudig omdat het systeem volledig draadloos is. Nedap is bezig met de doorontwikkeling en presenteert binnenkort een sensor in de vorm van een discus die eenvoudig aan de grond kan worden gelijmd, bijvoorbeeld in parkeergarages.

Meer weten? U vindt een uitgebreid artikel over bereikbaarheid en parkeren in PARKEER24 magazine #3 2011.
 

Terug naar overzicht ParkeerNieuws >>>