Zwolle pakt bereikbaarheid aan

woensdag 16 november 2011
timer 3 min
  Wat kan parkeren doen voor de bereikbaarheid? Waarom staan verschillende garages in stedelijke centra leeg en zorgen andere garages voor opstoppingen? PARKEER24 doet onderzoek bij de gemeente Zwolle.
Zwolle pakt bereikbaarheid aan


Autoluwe ambitie


Een aspect dat meetelt in de bereikbaarheid van het stadscentrum is de autoluwe ambitie van de gemeente Zwolle. “We proberen voor de bevoorrading van winkels en horecagelegenheden bijvoorbeeld goede afspraken te maken en venstertijden op te stellen”, aldus wethouder René de Heer. “Overladen buiten het centrum zou in goed overleg met de ondernemers ook een oplossing kunnen zijn. Daarnaast gaat het niet alleen om de bereikbaarheid van de binnenstad, maar het totale beeld, inclusief de toegangswegen. Het feit dat de A28 zesbaans is geworden en de ring goed bereikbaar is, draagt hieraan bij. Hoe dichter men echter bij de stad komt, hoe minder de bereikbaarheid wordt. In het klassieke geval zou hiervoor een verkeerscirculatieplan (VCP) worden opgesteld, maar dit gaat gemoeid met hoge investeringen in onder meer infrastructurele oplossingen. Daar willen wij als gemeente niet op inzetten.”

Pilots


Daarom probeert Zwolle door middel van pilots het meest ideale bereikbaarheidsbeleid op te stellen, onder meer door de grootste knelpunten als eerste aan te pakken; het stationsgebied, de afrit Zwolle-Zuid en de noordkant van de stad. “Als we hier de problematiek kunnen oplossen, hebben we al veel winst geboekt”, aldus Daniel Uenk van de gemeente Zwolle. 'We kunnen de pilot gebruiken om dit beter te onderzoeken en door te ontwikkelen. In de ideale situatie kunnen we de verschillende doelgroepen optimaal bedienen: zowel in de ochtend- en avondspits als in de weekenden en tijdens evenementen. Sturen op grotere afstand kan hier zeker een grote rol in spelen. De pilots dragen bij aan het verkrijgen van nieuwe inzichten en het voordeel hiervan is dat het snel meetbare effecten oplevert.'

Combinatie technologie en menselijk gedrag


Volgens de wethouder is het vooral de combinatie van technologische oplossingen en het gedrag van mensen dat de verkeersdoorstroming succesvol maakt. “De genomen maatregelen moeten kloppen met het gedrag van mensen; die hierin een zekere mate van flexibiliteit en eigen verantwoordelijkheid moeten laten zien. Daarnaast berust een succesvol bereikbaarheidsbeleid op participatie van alle betrokken partijen. Zo is de pilot met DVM tot stand gekomen in samenwerking met de KvK, Rijkswaterstaat, QPark, ondernemers en bewoners. Een gastvrije stad zijn is tenslotte een opgave van ons allemaal en we hebben gemerkt dat samenwerking zelfs aanjagend werkt. Bovendien biedt het voordeel bij de implementatie van een structureel beleid: draagvlak is al aanwezig.”


Benieuwd naar de pilots en de behaalde resultaten tot nu toe? U leest er alles over in PARKEER24 #3 2011.  


 

Terug naar overzicht ParkeerNieuws >>>