De Parkeermeneer: Normvervaging

dinsdag 19 februari 2019
timer 2 min
Hoeveel parkeerplaatsen moeten we aanleggen? Dit is een standaardvraag die een ontwikkelaar aan een gemeente voorlegt. In mijn praktijk is het antwoord van de gemeente een showstopper gebleken. Het aantal parkeerplaatsen wijkt te veel af van wat de ontwikkelaar voor ogen heeft om het gebied te laten functioneren. Met als gevolg een onderhandelingstraject dat vaak leidt tot een, al dan niet tijdelijke, stopzetting van de ontwikkeling.

Je kunt je echter afvragen of het strikt hanteren van parkeernormen nog van deze tijd is. De auto is, vooral bij inbreiding in grote steden, niet meer het meest dominante vervoermiddel. Daarnaast heeft de gemeente voldoende mogelijkheden om het parkeren op een dusdanige wijze te reguleren dat iedere oplossing vrij is van een parkeerprobleem.

Er is dus veel voor te zeggen om het aantal parkeerplaatsen dat moet worden aangelegd in een ontwikkeling over te laten aan de ontwikkelaar. Hij moet er immers voor zorgdragen dat het vastgoed rendeert. Zowel te weinig, als te veel parkeerplaatsen gaat ten koste van zijn rendement.

Dit betekent niet dat je als gemeente niets meer hoeft te doen. Sterker nog; zonder parkeernormen werken betekent meer dan ooit dat je je reguleringszaakjes op orde moet hebben. Hoe zorg je ervoor dat een ontwikkelaar het adequaat aantal parkeerplaatsen realiseert? Het is de uitdaging om de parkeerregulering zo in te richten dat gebruikers van de ontwikkeling niet op ongewenste plekken buiten de ontwikkeling kunnen parkeren. Dit vraagt kennis, maar vooral een pragmatische instelling. Wat is het beste voor de stad?

Deze vraag is niet per definitie hetzelfde als ‘wat heeft het minste impact op de burger’ en al helemaal niet als ‘hoe maak ik mijn kiezers blij?’. Er is niets mis met een visie of een mening. Maar een stad besturen op basis van verkiezingsretoriek is nog nergens succesvol gebleken.

Schrijf jij de volgende parkeermeneer?

Wie is de parkeermeneer? Misschien ben jij het wel. Ook een bijdrage leveren? Wil je meer weten? Stuur een mail naar erna@acquirepublishing.nl. Publicatie vindt in overleg plaats waarbij anonimiteit gegarandeerd is.

Dit artikel verschijnt in PARKEER24 nummer 1, maart 2019.

 


 

Ook interessant voor jou? 

De Cursus Anders kijken naar parkeernormen - donderdag 28 maart 2019 te Utrecht. 

Lees verder

Moeten gemeenten betaald parkeren tijdelijk afschaffen?

31 mrt om 12:07 uur
Je kon er op wachten: de vraag of in verband met de coronacrisis het betaald parkeren niet even kan worden…
Lees verder »

Utrecht krijgt regionale visie op parkeren

24 mrt om 01:00 uurtimer3 min
Vanuit de rijk- en regiosamenwerking, inclusief IenW, RWS en NS wordt gezamenlijk een start gemaakt om een…
Lees verder »

Gemeenten nemen maatregelen tegen coronavirus

22 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Verschillende gemeenten in Nederland en België treffen maatregelen tegen het coronavirus. Na Amsterdam heeft nu…
Lees verder »

Zorgpersoneel mag gratis parkeren in Amsterdam

20 mrt om 01:00 uurtimer1 min
De gemeente Amsterdam voert vanwege de coronacrisis een aantal maatregelen in voor ondernemers en zorgpersoneel.…
Lees verder »

'Niet iedere parkeerlocatie wordt een volwaardige hub'

17 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is:…
Lees verder »

Wanneer is een mobiliteitshub succesvol te noemen?

12 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is:…
Lees verder »

'Voorlopig zie ik geen profijtelijke business voor een mobiliteitshub'

11 mrt om 01:00 uurtimer3 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is:…
Lees verder »

Culemborg sluit als 100ste gemeente aan op het NPR

6 mrt om 13:22 uurtimer2 min
Culemborg is de 100ste gemeente die aansluit op het Nationaal Parkeerregister.
Lees verder »