'De wereld ligt vol kansen die we nog niet benutten'

maandag 9 september 2019
timer 3 min
Welke parkeerinnovatie zouden gemeenten meer mogen omarmen? Dat is voor het komende magazine de vraag voor het Parkeerpanel. Paul van Loon van Empaction geeft zijn visie op deze vraag.

Nagenoeg iedere gemeente is in zijn eigen tempo bezig met de digitalisering van de parkeerketen. Enerzijds om kosten te besparen en anderzijds om de dienstverlening te verbeteren. Daarbij lijkt de kostenbesparing vaak zwaarder te wegen dan verbetering van de dienstverlening. Een voorbeeld: in de digitale versie van de bezoekersregeling mag de gastheer zijn bezoek aanmelden door via een BezoekersApp het kenteken van de auto van de bezoeker door te geven. Eigenlijk best wel omslachtig en bovendien foutgevoelig, met soms een naheffing tot gevolg.

Jaren geleden is al bedacht dat het veel handiger is als je je bezoek kunt machtigen om zichzelf aan te melden. Die hoeven dan namelijk maar 1 keer hun eigen kenteken in te voeren. En als je dat inzicht hebt, dan snap je ook dat het dan handig is om landelijk gezien 1 app te hebben, de VisiteApp, die aanmeldingen via machtiging regelt voor alle verschillende BezoekersApp’s. Super gebruikersvriendelijk en relatief eenvoudig te maken. Enige pijnpunt, zo lijkt het, is dat concurrenten moeten samenwerken om zo’n machtigingsplatform voor bezoekersparkeren te implementeren. En dat gebeurt niet eerder dan dat gemeenten zich hard gaan maken voor zo’n platform. En helaas blijft het ook daar stil. Ik vermoed omdat de VisiteApp alleen leidt tot een verbeterde dienstverlening en niet tot een gemeentelijke kostenbesparing.

Een ander worsteling die mijns inziens eenvoudig kan worden opgelost is de Blauwe Zone. Populair bij burgers en winkeliers, maar een showstopper voor de digitale parkeerketen. Vanuit de uitvoering wil iedereen ervan af. En terecht. Maar het logische alternatief, betaald parkeren met de eerste twee uur gratis, wordt allesbehalve massaal omarmd. Blijkbaar zijn er beren op de weg die ik niet zie. Ik weet dat Desyde de Blue Zone App op de plank heeft liggen. Dit is een simpele variant op de apps voor belparkeren. Een Blauwe Zone krijgt dan ook een zonecode en je meldt je met je kenteken aan bij de NPR.

Je hebt dan geen parkeerschijf meer nodig, want de handhaver kan in de NPR eenvoudig checken wanneer je bent aangemeld. Eigenlijk is het gewoon belparkeren, maar dan gericht op het feit dat er aan de voorkant gedurende een bepaalde periode een nultarief wordt gehanteerd. Wat deze app extra doet is je automatisch afmelden na deze periode. In de gefiscaliseerde versie (betaald parkeren met de eerste twee uur gratis) kun je je parkeeractie eenvoudig handmatig verlengen. En bij verlenging wordt het dan geldende tarief verrekend met je saldo. Er is dan dus voor de gebruiker van de Blue Zone App geen onderscheid meer tussen een echte Blauwe Zone en een gefiscaliseerde Blauwe Zone. En daarnaast bevat ie nog een aantal handigheidjes om de gebruiker maximaal te ondersteunen bij de dagelijkse boodschappen. En natuurlijk kan iedereen in de gefiscaliseerde variant ook zijn gewone app voor belparkeren gebruiken. Dat blijft gewoon werken. En wat helemaal mooi is: je kunt als gemeente/winkeliers besluiten dat het nultarief aan de voorkant alleen voor aangemelde klanten geldt. Dan heb je hen écht iets te bieden (alleen gratis parkeren voor vaste klanten!) en kost het de gemeente ook nog (veel) minder geld. De wereld ligt vol kansen die we nog niet benutten.

Lees ook:
'Lef tonen om in innovaties te investeren'
'Gemeentes moeten management van parkeerinformatie omarmen'

Lees verder

Open parkeerdata belangrijk voor bereikbare en leefbare stad

30 jun om 09:45 uur
Het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) en het ministerie van IenW hebben de handen ineengeslagen om…
Lees verder »

Stelling: Open parkeerdata heeft pas waarde als deze (nagenoeg) volledig is en altijd accuraat.

29 jun om 15:22 uur
Applicatiebouwers zijn pas geïnteresseerd in parkeerdata als deze compleet is en betrouwbaar. Zonder deze…
Lees verder »

Diemen: scanauto voor parkeerschijfcontrole

29 jun om 12:46 uur
Vanaf 1 augustus gaat een scanauto van EPS de parkeercontrole in Diemen verzorgen, waarbij handhaving in…
Lees verder »

Speedgate as a Service als oplossing voor Schiphol Express

26 jun om 11:21 uur
Op het logistieke centrum van Schiphol Express is het een komen en gaan van vrachtwagens, die snel en eenvoudig…
Lees verder »

Heeft open parkeerdata pas waarde als deze volledig is en altijd accuraat?

25 jun om 22:39 uurtimer2 min
Applicatiebouwers zijn pas geïnteresseerd in parkeerdata als deze compleet is en betrouwbaar. Zonder deze…
Lees verder »

Scanauto gaat controleren in blauwe zones Diemen

24 jun om 10:06 uur
De gemeente Diemen heeft Spark om ondersteuning gevraagd bij het vormgeven van een aanbesteding van een nieuwe…
Lees verder »

TrafficSupply Belgium ziet het groots…

23 jun om 13:30 uur
Met een grote expertise wil TrafficSupply Belgium de online markt veroveren vanuit Hasselt. Een enthousiast team…
Lees verder »

IenW rolt 45 slimme laadpleinen uit in Nederland

15 jun om 11:18 uur
Op 45 plekken in Nederland worden slimme laadpleinen ingericht, die ook stroom kunnen terugleveren aan het net. Op…
Lees verder »