'Ik zou gemeenten adviseren om geen forse kortingen te geven aan e-auto’s'

dinsdag 9 april 2019
timer 3 min
Een nieuw item in PARKEER24 is het parkeerpanel. In ieder magazine zullen zij reageren op een stelling. Voor de komende editie hebben we de stelling: Is het een goede ontwikkeling dat elektrische auto's vanaf 2021 korting krijgen op parkeertarieven? Giuliano Mingardo, onderzoeker aan de Erasmus Universiteit, geeft zijn mening op deze stelling.

Het moet voor gemeenten mogelijk zijn om tarieven te differentiëren op basis van emissies van de auto’s. Elektrische auto’s hoeven niet per se korting krijgen. Parkeren voor bijvoorbeeld diesel- of benzineauto’s kan ook duurder worden gemaakt. Dit gezegd hebbende, vind ik het zeker een goede ontwikkeling om twee reden:

  1. dit kan gemeenten helpen om meer differentiatie aan te brengen in hun parkeerbeleid; 
  2. het kan (een beetje) helpen de market share van elektrische auto’s te vergroten. 

Toch zijn er twee aspecten waar gemeenten goed over moeten nadenken. Ik zou gemeenten sterk adviseren om deze maatregel niet te gebruiken om forse kortingen te geven aan elektrische auto’s of, nog erger, gratis parkeren voor e-autos in te voeren. Behalve het feit dat goedkoper of gratis parkeren nooit een goed idee is, zijn er ook andere aspecten die een rol spelen zoals de sociale component van zo’n beleid: waarom zou de, zeer waarschijnlijke, rijke bestuurder van een Tesla minder moeten betalen dan iemand met een laag loon die een normale auto rijdt? Ook moet een gemeente zich realiseren dat in de toekomst het aantal elektrische auto's zal toenemen; ben je zeker dat je een goedkoper tarief wil hanteren voor steeds meer auto’s in de toekomst? Wat als er veel e-auto’s rond gaan rijden? Kun je het beleid eenvoudig veranderen? 


Giuliano Mingardo

Het tweede aspect is als meer EA’s in de stad rijden, dan moet de gemeente serieus nadenken over het laden van deze auto’s. Wil je dit op straat? Of in garages? Heeft de stad de juiste infrastructuur (grid)?

Digitaal magazine

Alle visies op deze stelling vanuit het Parkeerpanel verschijnen in PARKEER24 nummer 2, april 2019. Dit nummer, met als thema last mile en parkeren, wordt het eerste digitale magazine van PARKEER24. Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief van PARKEER24 en ontvang het magazine in je mailbox.

Lees ook:
Is het een goede ontwikkeling dat e-auto's korting krijgen op parkeertarieven?
Differentiëren in parkeertarieven

'Voor het echte verschil is veel meer nodig'

 

 

Lees verder

Gegarandeerd veilige parkeerdekken

21 jul om 16:19 uur
Afdichten en beschermen van de ondergrond in parkeergarages is essentieel voor een veilige parkeergarage. Systemen…
Lees verder »

Parkeerhandhaving met scanauto doormiddel van verkeerskundige GEO-informatie

20 jul om 15:06 uur
Digitalisering en het verzamelen van data hebben een steeds belangrijkere rol in onze samenleving. Ook in de…
Lees verder »

‘Door parkeergarages worden dure vierkante meters beter benut’

20 jul om 14:23 uur
Parkeergarages die gebouwd worden nabij en zelfs op bedrijfs- en productiehallen worden steeds meer een trend. Dat…
Lees verder »

Hellingbaan en inritzone markthal Rotterdam grondig gerenoveerd

8 jul om 15:58 uur
De hellingbaan en de inritzone van de parkeergarage onder de Markthal in Rotterdam, waren ernstig beschadigd door…
Lees verder »

Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van parkeren bij vastgoed

6 jul om 13:03 uur
Er is een toenemende vraag naar complete ontzorging van beheerders van vastgoed. Dat geldt ook voor de…
Lees verder »

Diefstal van e-bikes met ruim 37 procent gestegen

6 jul om 09:59 uur
De e-bike is populairder dan ooit, en deze trend zal naar verwachting alleen maar doorzetten. Vooral het gemak…
Lees verder »

Hellingbaan en inritzone markthal Rotterdam grondig gerenoveerd

29 jun om 12:31 uur
De helingbaan en de inritzone van de parkeergarage onder de markthal in Rotterdam, waren hevig beschadigd door…
Lees verder »

Wegen en wegmarkeringen lijden onder extreme warmte

24 jun om 14:36 uur
Met de warmere zomertemperaturen hebben het wegdek en de wegmarkeringen het zwaar te verduren. Het is daarom…
Lees verder »