'Lef tonen om in innovaties te investeren'

donderdag 5 september 2019
timer 2 min
Welke parkeerinnovatie zouden gemeenten meer mogen omarmen? Dat is voor het komende magazine de vraag voor het Parkeerpanel. Ingrid van Wilgen, senior parkeermanager van de gemeente Almere, geeft haar visie op deze vraag.

Door: Ingrid van Wilgen (gemeente Almere)

Innovaties in de parkeerwereld, de ontwikkelingen gaan soms snel en vaak merk ik dat we achter zaken aanlopen. We zitten nu in een periode die ik maar de transformatie noem. Een overgangsfase waarbij we helaas niet van de ene op de ander dag de knop omzetten en tien jaar verder in de toekomst zijn. Vanuit het klimaatakkoord mogen er in 2030 alleen nog maar emissieloze auto’s de weg op.

Er zijn alternatieven voor de huidige fossiele brandstoffen, waarvan op dit moment het aan het elektrisch rijden de voorkeur naar uitgaat als eerste optie. We richten ons nu met zijn allen heel erg op het elektrificeren van voertuigen en dat betekent op dit moment dat we ons heel erg focussen op een goede laadinfrastructuur op straat en in garages.

De vraag die hierbij om de hoek komt in hoeverre moeten we voor de komende jaren heel Nederland op straat en in garages gaan volproppen met laadpalen. Een innovatie die hierbij in de toekomst zou kunnen helpen is die van het contactloos laden. Maar ook gebruik maken van de bestaande infrastructuur. Ooit zag ik een filmpje van een Duits automerk met een zelfrijdende auto naar een geautomatiseerde parkeergarage en snelladen aan de lantaarnpaal. De herinneringen aan de Knight Rider en zijn KITT komen weer boven.

Innoveren is niet alleen het verduurzamen van het parkeren en de parkeerketen, maar zorgen voor een duurzame mobiliteitsketen. En dat is dus niet alleen: optimaliseren van parkeerverwijssystemen met als voordeel CO2-reductie door minder zoekverkeer, zelfparkerende auto’s, meer gebruik van zonne-energie (apparatuur maar ook daken van garages), innovatieve oplossingen juist als duurzaamheidseis in aanbestedingen, flexibilisering in het parkeerbeleid, optimaliseren van de parkeercapaciteit en aanpassen van de parkeernormen. We moeten vooral veel meer aandacht hebben voor andere vervoersmiddelen zoals fiets en meer gebruik maken van betrouwbare data, slim parkeren via apps en vooraf je plek kunnen reserveren. Maar ook lef tonen om innovaties te omarmen en daar ook in te durven investeren.

Lees verder

Open parkeerdata belangrijk voor bereikbare en leefbare stad

30 jun om 09:45 uur
Het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) en het ministerie van IenW hebben de handen ineengeslagen om…
Lees verder »

Stelling: Open parkeerdata heeft pas waarde als deze (nagenoeg) volledig is en altijd accuraat.

29 jun om 15:22 uur
Applicatiebouwers zijn pas geïnteresseerd in parkeerdata als deze compleet is en betrouwbaar. Zonder deze…
Lees verder »

Diemen: scanauto voor parkeerschijfcontrole

29 jun om 12:46 uur
Vanaf 1 augustus gaat een scanauto van EPS de parkeercontrole in Diemen verzorgen, waarbij handhaving in…
Lees verder »

Speedgate as a Service als oplossing voor Schiphol Express

26 jun om 11:21 uur
Op het logistieke centrum van Schiphol Express is het een komen en gaan van vrachtwagens, die snel en eenvoudig…
Lees verder »

Heeft open parkeerdata pas waarde als deze volledig is en altijd accuraat?

25 jun om 22:39 uurtimer2 min
Applicatiebouwers zijn pas geïnteresseerd in parkeerdata als deze compleet is en betrouwbaar. Zonder deze…
Lees verder »

Scanauto gaat controleren in blauwe zones Diemen

24 jun om 10:06 uur
De gemeente Diemen heeft Spark om ondersteuning gevraagd bij het vormgeven van een aanbesteding van een nieuwe…
Lees verder »

TrafficSupply Belgium ziet het groots…

23 jun om 13:30 uur
Met een grote expertise wil TrafficSupply Belgium de online markt veroveren vanuit Hasselt. Een enthousiast team…
Lees verder »

IenW rolt 45 slimme laadpleinen uit in Nederland

15 jun om 11:18 uur
Op 45 plekken in Nederland worden slimme laadpleinen ingericht, die ook stroom kunnen terugleveren aan het net. Op…
Lees verder »