'Maak een plan A én een plan B'

maandag 5 oktober 2020
timer 3 min
De stelling voor het Parkeerpanel is deze keer; Nú kiezen voor een lage(re) parkeernorm: dé oplossing of de oorzaak van een toekomstig probleem? Dave Linssen van Kwirkey reageert op de stelling.

Een keuze is niet nodig, een plan B wel: breng flexibiliteit aan binnen de kaders. Dit is niet alleen praktisch bij het inspelen op toekomstige ontwikkelingen, maar ook een cruciale factor in het maken van een toekomstbestendig plan. Zorg voor voldoende ruimte om te bewegen bij het vastleggen van plannen. Regeren is vooruitzien, maar de waan van de dag regeert.

Lang is de redenering geweest om op straat zoveel mogelijk plek te creëren voor voertuigen van bewoners en hun bezoek en andere doelgroepen te verwijzen naar centrumlocaties. Dit is ook de basis van de parkeernormsystematiek zoals we deze al jaren kennen. Nu staat die parkeernorm ter discussie terwijl het slechts een richtlijn is. Het is per situatie afhankelijk welke normering en/of afwijking daarvan wenselijk is. Elk project, elke locatie is anders en heeft zijn eigen uitdagingen en kansen. Dus waarom niet wat flexibeler zijn?

Dat is tegelijkertijd eenvoudig en complex. Eenvoudig door een plan B op te nemen, een ‘wat als’ optie. Dat is juist wat nu nodig is om beslissingen te nemen die – in een periode van transitie – nodig zijn om nu plannen te maken en besluiten vast te leggen voor de lange termijn.

Complex omdat we niet in een glazen bol kunnen kijken en niet weten wat er op ons af komt. Met de kennis van nu is het noodzakelijk om voor toekomstige nieuw-/verbouw de parkeernormen flexibel en gebiedsgericht aan te passen. Op plekken waar veel OV, goede fietsmogelijkheden en voldoende deelmobiliteitoplossingen voorhanden zijn, kan de parkeernorm mogelijk omlaag.

Onze tip: stel samen met de ‘markt’ een integraal mobiliteitsplan op, inclusief werksessies met alle stakeholders vooraf. Waar projectontwikkelaars, gemeente(n) en andere relevante doelgroepen met elkaar in gesprek gaan. Met als doel te komen tot een breed gedragen oplossing met voldoende flexibiliteit richting de toekomst. Ofwel maak een plan A én een plan B.

Dave Linssen

Lees verder

Hogere parkeertarieven door marktwerking

15 sep om 10:48 uur
Het wordt steeds drukker in onze steden. Dat neemt de komende jaren alleen maar verder toe. Een forse…
Lees verder »

Parkeervoorziening The Grid technisch en esthetisch vernieuwd

10 sep om 16:22 uur
De bestaande afwerking van de aangrenzende parkeervoorziening van Business Center The Grid in Utrecht, was…
Lees verder »

Kwaliteitssprong fietsparkeren; uit én thuis!

7 sep om 09:19 uur
Een fietsenstalling kan een fietsnetwerk of herontwikkeling maken maar ook breken. Je kunt nog zo’n mooie (snel)…
Lees verder »

Fietsenstalling ov-knooppunt Capelsebrug flink uitgebreid

3 sep om 09:20 uur
De fietsenstalling bij het bus- en metrostation Capelsebrug is flink uitgebreid. Vanaf september zijn er in 430…
Lees verder »

Parkeren is prijzig

2 sep om 14:43 uur
Parkeren in de centra van de steden is niet gemakkelijker geworden en bovenal een stuk duurder als je een…
Lees verder »

Parkeervoorziening St. Antonius Ziekenhuis krijgt een nieuw jasje

19 aug om 13:09 uur
Als gevolg van weersinvloeden en mechanische belasting van auto’s, was het bovendek van het St. Antonius…
Lees verder »

Wordt de Amsterdamse Herengracht parkeervrij?

12 aug om 16:10 uurtimer2 min
Amsterdams wethouder Egbert de Vries (Verkeer) heeft een studie laten doen naar het parkeervrij maken van de…
Lees verder »

Geen kans meer op lekkages voor parkeerdek in Zeist

6 aug om 12:59 uur
In Zeist is het unieke en karakteristieke appartementencomplex Laan van Vollenhove gesitueerd. Het complex is zeer…
Lees verder »