'Meer kijken naar hoe de parkeerder een service ervaart'

woensdag 11 september 2019
timer 2 min
Welke parkeerinnovatie zouden gemeenten meer mogen omarmen? Dat is voor het komende magazine de vraag voor het Parkeerpanel. Marc Moonen, van Moonen Parkeeradvies, geeft zijn visie op deze vraag.

Door: Marc Moonen

Dat is een moeilijke vraag. Want dat wordt bepaald door wat er in een gemeente speelt. Hoe ver de gemeente al is met innovaties en technieken. Heel kort door de bocht is mijn antwoord: alle innovaties waar de parkeerder op zit te wachten. En dat zijn er niet zo heel veel. Veel innovaties worden namelijk vanuit de technische mogelijkheden bedacht en niet vanuit de wensen van de klant.

Heel veel innovaties gaan over alle mogelijkheden van het digitaliseren om efficiënter te kunnen handhaven en het voor de parkeerder makkelijker te maken om parkeerproducten te af te nemen. De gemeenten mogen daarbij meer kijken naar hoe de parkeerder deze service ervaart en vooral de communicatie naar de parkeerder toe. Niet de technische uitleg van hoe het werkt, maar de uitleg wat de parkeerder en aan heeft.

En daarnaast zou ik graag van de gelegenheid gebruik willen maken om een parkeerinnovatie voor een vergeten parkeerder onder de aandacht te brengen van de gemeenten: de vergeten parkeerder is de gehandicapte parkeerder en de innovatie is een app waarop gehandicaptenparkeerplaatsen zijn aangegeven en waarmee ze direct kunnen zien welk parkeerregime voor de gehandicapten geldt in de stad/straat waar ze zijn en waarmee ze ook nog eens hun parkeeractie kunnen starten middels het belparkeer-principe. Een nog onbekende innovatie voor een vergeten doelgroep.

Als laatste punt stip ik nog even de aanbestedingen aan. De parkeermarkt denkt heel goed te weten wat een klant wil. Maar weten we dit nu wel echt? Bij aanbestedingen wordt er vaak vanuit ‘veilig denken’ een volledige dichtgetimmerd Plan van Eisen opgesteld, zonder dat men zelf weet wat er nu gevraagd wordt. Als innovatie mag vaker de mening van de klant als onderdeel van de beoordeling meegewogen worden. Die mogelijkheid is er, maar wordt nooit benut.

Het hele artikel van het parkeerpanel verschijnt in PARKEER24 nummer 4, thema parkeren en innovatie. Schrijf je gratis in voor de nieuwsbrief en ontvang het magazine in jouw mailbox. 

Download hier gratis PARKEER24 nummers 2 en 3 over de thema's last mile en MaaS.

Lees verder

Moeten gemeenten betaald parkeren tijdelijk afschaffen?

31 mrt om 12:07 uur
Je kon er op wachten: de vraag of in verband met de coronacrisis het betaald parkeren niet even kan worden…
Lees verder »

Utrecht krijgt regionale visie op parkeren

24 mrt om 01:00 uurtimer3 min
Vanuit de rijk- en regiosamenwerking, inclusief IenW, RWS en NS wordt gezamenlijk een start gemaakt om een…
Lees verder »

Gemeenten nemen maatregelen tegen coronavirus

22 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Verschillende gemeenten in Nederland en België treffen maatregelen tegen het coronavirus. Na Amsterdam heeft nu…
Lees verder »

Zorgpersoneel mag gratis parkeren in Amsterdam

20 mrt om 01:00 uurtimer1 min
De gemeente Amsterdam voert vanwege de coronacrisis een aantal maatregelen in voor ondernemers en zorgpersoneel.…
Lees verder »

'Niet iedere parkeerlocatie wordt een volwaardige hub'

17 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is:…
Lees verder »

Wanneer is een mobiliteitshub succesvol te noemen?

12 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is:…
Lees verder »

'Voorlopig zie ik geen profijtelijke business voor een mobiliteitshub'

11 mrt om 01:00 uurtimer3 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is:…
Lees verder »

Culemborg sluit als 100ste gemeente aan op het NPR

6 mrt om 13:22 uurtimer2 min
Culemborg is de 100ste gemeente die aansluit op het Nationaal Parkeerregister.
Lees verder »