Parkeerindustrie, doe ook eens wat voor het klimaat!

dinsdag 16 april 2019
timer 2 min
Dat de uil van Minerva gevlogen is, maakt de kans dat rekeningrijden wordt ingevoerd ietsje kleiner. Nee, ik ben geen klimaatscepticus, maar heb mijn twijfels waarop de plannen voor het autoverkeer zich ontvouwen.

Door: De Parkeermeneer

Daar waar overstappen naar zero-emissievoertuigen een logische stap is, is rekeningrijden dat niet. Voer een MKBA uit op het onderwerp en al snel blijkt dat rekeningrijden alleen een positief saldo oplevert als de kosten van de maatregel (deels) terugvloeien naar de automobilist. 

In de oude plannen werd het autobezit goedkoper. Lagere BPM en dat soort dingen. Gevolg: meer auto’s die minder gaan rijden maar wel meer plaats innemen. Met andere woorden, daar waar je het ene probleem oplost creëer je een tweede.

Beter is het om het stilstaan te belasten. Schaf bewonersvergunningen in hun huidige vorm af. Ga over op een constructie waarbij je als vergunninghouder een beperkt aantal gratis uren mag parkeren en dat je voor de extra uren moet bijbetalen. Autobezit voor de leuk wordt daarmee relatief kostbaar. Dit leidt tot minder autokilometers, een grotere markt voor gedeeld autogebruik, een kleiner ruimtebeslag in steden. Maar misschien is het belangrijkste dat een parkeerplaats waarde krijgt en parkeerplaatsen geen kostenposten meer zijn in de ontwikkelingen, maar een reële waardetoevoeging aan huis of voorziening.

Een ander effect is dat je voorkomt dat de kosten komen te liggen bij diegenen die de auto het meest nodig hebben. Je voorkomt ook dat je een hele infrastructuur moet inrichten die het aantal kilometers bijhoudt dat een individuele automobilist heeft gereden. Wat met de Algemene Verordening Gegevensbescherming nog een hele klus gaat worden. Voor de parkeerindustrie een gelegenheid om de handschoen op te pakken. Breng een dergelijke oplossing voor een schonere wereld voor het voetlicht. Het doorrekenen van een nationaal parkeerplan dat uitgaat van deze principes, kan een eerste stap zijn.

Deze blog is verschenen in het eerste digitale magazine van PARKEER24. Deze kun je hier gratis downloaden.

Lees verder

Gegarandeerd veilige parkeerdekken

21 jul om 16:19 uur
Afdichten en beschermen van de ondergrond in parkeergarages is essentieel voor een veilige parkeergarage. Systemen…
Lees verder »

Parkeerhandhaving met scanauto doormiddel van verkeerskundige GEO-informatie

20 jul om 15:06 uur
Digitalisering en het verzamelen van data hebben een steeds belangrijkere rol in onze samenleving. Ook in de…
Lees verder »

‘Door parkeergarages worden dure vierkante meters beter benut’

20 jul om 14:23 uur
Parkeergarages die gebouwd worden nabij en zelfs op bedrijfs- en productiehallen worden steeds meer een trend. Dat…
Lees verder »

Hellingbaan en inritzone markthal Rotterdam grondig gerenoveerd

8 jul om 15:58 uur
De hellingbaan en de inritzone van de parkeergarage onder de Markthal in Rotterdam, waren ernstig beschadigd door…
Lees verder »

Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van parkeren bij vastgoed

6 jul om 13:03 uur
Er is een toenemende vraag naar complete ontzorging van beheerders van vastgoed. Dat geldt ook voor de…
Lees verder »

Diefstal van e-bikes met ruim 37 procent gestegen

6 jul om 09:59 uur
De e-bike is populairder dan ooit, en deze trend zal naar verwachting alleen maar doorzetten. Vooral het gemak…
Lees verder »

Hellingbaan en inritzone markthal Rotterdam grondig gerenoveerd

29 jun om 12:31 uur
De helingbaan en de inritzone van de parkeergarage onder de markthal in Rotterdam, waren hevig beschadigd door…
Lees verder »

Wegen en wegmarkeringen lijden onder extreme warmte

24 jun om 14:36 uur
Met de warmere zomertemperaturen hebben het wegdek en de wegmarkeringen het zwaar te verduren. Het is daarom…
Lees verder »