"Specialistische kennis wordt steeds noodzakelijker"

donderdag 24 oktober 2019
timer 2 min
Wat wordt de parkeerbeheertrend van 2020? Dat is voor het komende magazine de vraag voor het Parkeerpanel. Rob Ebbing van Spark Parkeren geeft zijn visie op deze vraag.

Door: Rob Ebbing (Spark Parkeren)

Hoe kan iets simpels als parkeren nou complex zijn? Niet zelden reageert mijn omgeving ronduit verbaasd over wat er zoal komt kijken wanneer zij iets langer dan gebruikelijk nadenken over parkeren. De markt wordt volwassen, de tijd van een beheerder op een klapstoel met een vetlerentas bij de inrit ligt inmiddels jaren achter ons, realiseert men zich al snel. 

Ook wordt het belang van een goede autobereikbaarheid onderkend en ervaart men dat in toenemende mate de kwaliteit van de openbare ruimte hieronder lijdt. Om hier een mouw aan te passen is het logisch dat steeds vaker gebouwde, kostbaardere parkeervoorzieningen worden gerealiseerd, ten opzichte van het parkeren langs de openbare weg. Dat deze ontwikkeling de (her)ontwikkelingen van de stad afremt en - bij de huidige parkeervergunningtarieven - het financiële resultaat van de parkeerexploitatie onder druk zet, dringt inmiddels door.

Dit inzicht zet aan om voorafgaand aan het bouwen eerst beschikbare (rest)capaciteit te gaan benutten. Met data-analyse en yield management slagen we hierin al aardig. En wanneer dit niet helemaal volstaat om een ontwikkeling op gang te brengen, wordt een voorschot genomen op de toekomst door succesvol met nieuwe mobiliteitsconcepten een neerwaartse bijstelling van parkeernormen te motiveren. Wanneer ik hierbij schets dat het elektrisch rijden de druk op het parkeerareaal flink verhoogt omdat de mogelijkheid tot dubbelgebruik afneemt, dringt bij mijn toehoorder door dat het zijn van parkeerconsultant een relevant, breed en uitdagend vak is.

Gelukkig ziet ook de overheid, als veruit de grootste exploitant, in dat het in goede banen leiden van haar parkeeropgave in toenemende mate de beschikbaarheid van parkeerdata en de inzet van specialisten met vakinhoudelijke kennis vergt.

Lees verder

I have a dream: parkeren na COVID-19

7 apr om 16:13 uur
Tijdens de coronacrisis laait ook de discussie over betaald parkeren weer op, constateert Ernst Bos van Spark.…
Lees verder »

‘De mobiliteitshub is meer dan de heilige graal’

7 apr om 10:32 uurtimer8 min
“De mobiliteitshub is geen doel, maar een middel om steden aantrekkelijker in te richten. Dat stelt Nick…
Lees verder »

Moeten gemeenten betaald parkeren tijdelijk afschaffen?

31 mrt om 12:07 uur
Je kon er op wachten: de vraag of in verband met de coronacrisis het betaald parkeren niet even kan worden…
Lees verder »

Utrecht krijgt regionale visie op parkeren

24 mrt om 01:00 uurtimer3 min
Vanuit de rijk- en regiosamenwerking, inclusief IenW, RWS en NS wordt gezamenlijk een start gemaakt om een…
Lees verder »

Gemeenten nemen maatregelen tegen coronavirus

22 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Verschillende gemeenten in Nederland en België treffen maatregelen tegen het coronavirus. Na Amsterdam heeft nu…
Lees verder »

Zorgpersoneel mag gratis parkeren in Amsterdam

20 mrt om 01:00 uurtimer1 min
De gemeente Amsterdam voert vanwege de coronacrisis een aantal maatregelen in voor ondernemers en zorgpersoneel.…
Lees verder »

'Niet iedere parkeerlocatie wordt een volwaardige hub'

17 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is:…
Lees verder »

Wanneer is een mobiliteitshub succesvol te noemen?

12 mrt om 01:00 uurtimer2 min
Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is:…
Lees verder »