'Voor het echte verschil is veel meer nodig'

dinsdag 9 april 2019
timer 3 min
Een nieuw item in PARKEER24 is het parkeerpanel. In ieder magazine zullen zij reageren op een stelling. Voor de komende editie hebben we de stelling: Is het een goede ontwikkeling dat elektrische auto's vanaf 2021 korting krijgen op parkeertarieven? Paul van Loon, partner van Empaction, geeft zijn mening op deze stelling.

Eerst even een bovenliggende vraag: Is het een goede ontwikkeling dat overheden aansturen op meer duurzame mobiliteit? Het antwoord op deze vraag zal voor veel mensen bevestigend zijn. De vraag die daar vandaag de dag meteen op volgt is: En wat mag dat dan kosten? Van deze vraag is het antwoord waarschijnlijk minder eenduidig. Voor de meeste mensen zal de primaire reactie zoiets zijn als: Als het mij maar niks kost. De meer genuanceerde reactie: Hangt van het resultaat van de maatregel af. Eén ding is zeker: de implementatie van de maatregel dat elektrische auto's korting kunnen krijgen op het parkeertarief kost relatief weinig. Er moeten weliswaar systemen gekoppeld worden, maar die wens is er los van deze specifieke toepassing sowieso al. En op de parkeerbegroting zal het ook niet meteen zichtbaar zijn. Zeker niet als we er aan de voorkant bij vertellen dat deze maatregel eindig is.

Maar heeft de maatregel ook effect? Ik kan me haast niet voorstellen dat het aan een elektrische auto korting geven op het parkeertarief voor iemand hét doorslaggevende argument is voor de aanschaf van een elektrische auto. Deze maatregel gaat zeker geen schokeffect teweeg brengen op de aanschaf van elektrische auto’s. Maar hoe zit dat met deelauto’s? Kan het een reden zijn voor een gebruiker van deelauto’s om bij ritten vaker te kiezen voor een elektrische deelauto? Zou zomaar kunnen. Maar helaas is de groep van mensen die deze keuze hebben helaas nog erg klein.


Paul van Loon

En toch neig ik ernaar om positief te staan ten opzichte van een goedkoper parkeertarief voor elektrische auto’s. De maatregel is waarschijnlijk goedkoper dan een landelijke Postbus 51 campagne om iedereen bewuster te maken van de noodzaak van duurzame mobiliteit en een deel zodanig enthousiast te krijgen dat ze qua mobiliteit andere keuzes gaan maken. En ook een gemeente kan zo laten zien duurzamer te willen zijn. Dus doen, zou ik zeggen, maar wel tijdelijk en zonder de indruk te wekken dat deze maatregel an sich verschil gaat maken. Voor het echte verschil is veel meer nodig.

Digitaal magazine

Alle visies op deze stelling vanuit het Parkeerpanel verschijnen in PARKEER24 nummer 2, april 2019. Dit nummer, met als thema last mile en parkeren, wordt het eerste digitale magazine van PARKEER24. Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief van PARKEER24 en ontvang het magazine in je mailbox.

Lees ook:
Is het een goede ontwikkeling dat e-auto's korting krijgen op parkeertarieven?
Differentiëren in parkeertarieven