ProRail sluit zes onbewaakte spoorwegovergangen

dinsdag 16 maart 2021

ProRail en NS nemen per direct maatregelen bij 28 onbewaakte spoorwegovergangen in Nederland. Zes stuks worden per direct opgeheven. In totaal kent Nederland 277 Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO), daar staan vaak alleen Andreaskruizen. Op 109 van deze overgangen passeren regelmatig treinen van NS en op 28 stuks daarvan passeert ‘frequent overstekend zwaar wegverkeer’.

Nadat op 22 mei 2020 een NS-machinist om het leven kwam toen een trein met een landbouwvoertuig botste bij Hooghalen, startten NS en ProRail een onderzoek. De resultaten daarvan werden woensdag gepresenteerd en nu willen de partijen maatregelen nemen.

Dit zijn de maatregelen

Zes NABO worden per direct opgeheven, waarbij tussentijds met de gebruiker is overeengekomen dat deze niet met zwaar wegverkeer worden gebruikt. Eén onbeveiligde overgang wordt nog sporadisch gebruikt voor zwaar wegverkeer. Deze overgang wordt eind dit jaar gesloten.

Voor vier NABO geldt een tijdelijke snelheidsbeperking, waarbij de trein maximaal 90 km/ uur mag rijden. Ook voor 17 andere onbeveiligde kruispunten op trajecten waar NS rijdt, is een snelheidsbeperking voorzien. Deze moet binnen twee weken gaan gelden.

Voor de andere 109 onbeveiligde overgangen op het Nederlandse spoor inventariseert ProRail momenteel, in overleg met de andere vervoerders en decentrale overheden, welke tijdelijke maatregelen hier op korte termijn genomen kunnen worden.

Lange adem

In 2018 sloot ProRail al eens een onbewaakte overgang af met betonblokken. Toenmalige CEO Pier Eringa wilde op deze manier aandacht vragen voor de NABO. In totaal wilde ProRail alle 1900 publiekelijke overgangen sluiten. Dat zou twee miljard euro kosten, terwijl het Rijk vijftig miljoen euro beschikbaar stelde.

Ruim twee jaar later lijkt er dus nog niet veel veranderd te zijn, hoewel er volgens ProRail-COO Ans Rienstra al 67 zijn gesloten. “Deze overwegen passen niet meer bij deze tijd. We willen nog meer ingrijpen door per direct tijdelijke maatregelen met het oog op de veiligheid te treffen.”

NS-directeur Marjan Rintel noemt de onbeveiligde spoorwegovergangen ‘fossielen uit de tijd dat er twee keer per dag een stoomtrein kwam’. “Al jaren roept iedereen dat we van deze spoorwegovergangen af moeten. Hier wordt aan gewerkt, maar het gaat te langzaam.”

Lees verder

Campagne over het nut van de fietsspiegel

27 jul om 09:37 uur
Fietsen houdt mensen gezond en vitaal, dat geldt vooral voor senioren. Daarom moeten ouderen zich veilig voelen op…
Lees verder »

Extra aantrekkelijk om auto te laten staan tijdens sluiting Piet Heintunnel

22 jul om 15:38 uur
De renovatie van de Piet Heintunnel is gestart. Van 25 juni tot en met uiterlijk 30 september 2022 is de tunnel…
Lees verder »

Inzicht in conflictsituaties

6 jul om 09:54 uur
“Door middel van slimme analyse van videobeelden en het toepassen van kunstmatige intelligentie kunnen we precies…
Lees verder »

Cybersecurity is essentiële veiligheid

1 jul om 11:40 uur
In Houten vertellen Vialis-directeuren Seraf de Bekker en Jan Willemsen over de risico’s van verbonden…
Lees verder »

‘Gedragsbeïnvloeding is onderbelicht als het gaat om verkeersveiligheid’

30 jun om 16:47 uur
Provincie Overijssel, gemeente Zwolle en basisscholen De Ridder Joris en De Morgenster hebben in de Zwolse wijk…
Lees verder »

Met de huidige middelen de verkeersveiligheid verbeteren

29 jun om 13:52 uur
“Als je kijkt naar smart mobility, naar Talking Traffic, dan moet je verkeersveiligheid daarin inbedden als thema…
Lees verder »

Proactief verkeersveiligheid verbeteren met intelligente software

28 jun om 11:08 uur
“Verkeersongevallen zijn wereldwijd een vaak voorkomende doodsoorzaak”, vertelt David Homola van Transoft. “Binnen…
Lees verder »

VDL reed al 100 miljoen elektrische kilometers

1 jun om 11:55 uur
VDL Bus & Coach presenteert dit jaar, in oktober tijdens Busworld, de nieuwe generatie Citea’s. Maar nu al…
Lees verder »