ProRail sluit zes onbewaakte spoorwegovergangen

dinsdag 16 maart 2021

ProRail en NS nemen per direct maatregelen bij 28 onbewaakte spoorwegovergangen in Nederland. Zes stuks worden per direct opgeheven. In totaal kent Nederland 277 Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO), daar staan vaak alleen Andreaskruizen. Op 109 van deze overgangen passeren regelmatig treinen van NS en op 28 stuks daarvan passeert ‘frequent overstekend zwaar wegverkeer’.

Nadat op 22 mei 2020 een NS-machinist om het leven kwam toen een trein met een landbouwvoertuig botste bij Hooghalen, startten NS en ProRail een onderzoek. De resultaten daarvan werden woensdag gepresenteerd en nu willen de partijen maatregelen nemen.

Dit zijn de maatregelen

Zes NABO worden per direct opgeheven, waarbij tussentijds met de gebruiker is overeengekomen dat deze niet met zwaar wegverkeer worden gebruikt. Eén onbeveiligde overgang wordt nog sporadisch gebruikt voor zwaar wegverkeer. Deze overgang wordt eind dit jaar gesloten.

Voor vier NABO geldt een tijdelijke snelheidsbeperking, waarbij de trein maximaal 90 km/ uur mag rijden. Ook voor 17 andere onbeveiligde kruispunten op trajecten waar NS rijdt, is een snelheidsbeperking voorzien. Deze moet binnen twee weken gaan gelden.

Voor de andere 109 onbeveiligde overgangen op het Nederlandse spoor inventariseert ProRail momenteel, in overleg met de andere vervoerders en decentrale overheden, welke tijdelijke maatregelen hier op korte termijn genomen kunnen worden.

Lange adem

In 2018 sloot ProRail al eens een onbewaakte overgang af met betonblokken. Toenmalige CEO Pier Eringa wilde op deze manier aandacht vragen voor de NABO. In totaal wilde ProRail alle 1900 publiekelijke overgangen sluiten. Dat zou twee miljard euro kosten, terwijl het Rijk vijftig miljoen euro beschikbaar stelde.

Ruim twee jaar later lijkt er dus nog niet veel veranderd te zijn, hoewel er volgens ProRail-COO Ans Rienstra al 67 zijn gesloten. “Deze overwegen passen niet meer bij deze tijd. We willen nog meer ingrijpen door per direct tijdelijke maatregelen met het oog op de veiligheid te treffen.”

NS-directeur Marjan Rintel noemt de onbeveiligde spoorwegovergangen ‘fossielen uit de tijd dat er twee keer per dag een stoomtrein kwam’. “Al jaren roept iedereen dat we van deze spoorwegovergangen af moeten. Hier wordt aan gewerkt, maar het gaat te langzaam.”

Lees verder

Snel en gericht sturen op feitelijke en ervaren uitvoeringskwaliteit

13 apr om 09:27 uur
Doelgroepenvervoer is één van de specialismen van onderzoekbureau Moventem. “In de Metropoolregio Rotterdam Den…
Lees verder »

VVN start campagne voor veiligere schoolomgeving

12 apr om 13:53 uur
VVN start vanaf woensdag 14 april met de campagne 'Meedoen is makkelijk'. In de campagne doet Veilig Verkeer…
Lees verder »

Integraal prestatiecontract: Gezamenlijk belang voorop

7 apr om 10:07 uur
Vialis werkt samen met Provincie Utrecht, gemeente Utrecht, gemeente Houten en gemeente Woerden aan het continu…
Lees verder »

Veilige routing op stations

6 apr om 10:26 uur
Bezoekers van stations en perrons dienen zo veilig mogelijk van A naar B te komen. Markeringen en veiligheid gaan…
Lees verder »

Overal connected met de solar smart bench

31 mrt om 13:22 uur
“De Smart Solar Bench is een echte ‘smart city’-toepassing”, vertelt Roman Druszecki van Armada Mobility. “In een…
Lees verder »

“We hebben de ruimte heel hard nodig”

30 mrt om 09:58 uur
Nederland staat voor een grote woningbouwopgave. De komende jaren worden zeker 50 duizend woningen per jaar extra…
Lees verder »

Interactieve kaartviewer schetst de optimale zero-emissiezone

4 mrt om 10:21 uur
Een slimme innovatie op het juiste moment: een interactieve weergave die helpt bij het bepalen van een in 2025…
Lees verder »

Cyclomedia introduceert 3DNL

2 mrt om 11:52 uur
In 2021 zet Cyclomedia de volgende stap in het digitaliseren en visualiseren van Nederland. Met de combinatie van…
Lees verder »