ProRail sluit zes onbewaakte spoorwegovergangen

dinsdag 16 maart 2021

ProRail en NS nemen per direct maatregelen bij 28 onbewaakte spoorwegovergangen in Nederland. Zes stuks worden per direct opgeheven. In totaal kent Nederland 277 Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO), daar staan vaak alleen Andreaskruizen. Op 109 van deze overgangen passeren regelmatig treinen van NS en op 28 stuks daarvan passeert ‘frequent overstekend zwaar wegverkeer’.

Nadat op 22 mei 2020 een NS-machinist om het leven kwam toen een trein met een landbouwvoertuig botste bij Hooghalen, startten NS en ProRail een onderzoek. De resultaten daarvan werden woensdag gepresenteerd en nu willen de partijen maatregelen nemen.

Dit zijn de maatregelen

Zes NABO worden per direct opgeheven, waarbij tussentijds met de gebruiker is overeengekomen dat deze niet met zwaar wegverkeer worden gebruikt. Eén onbeveiligde overgang wordt nog sporadisch gebruikt voor zwaar wegverkeer. Deze overgang wordt eind dit jaar gesloten.

Voor vier NABO geldt een tijdelijke snelheidsbeperking, waarbij de trein maximaal 90 km/ uur mag rijden. Ook voor 17 andere onbeveiligde kruispunten op trajecten waar NS rijdt, is een snelheidsbeperking voorzien. Deze moet binnen twee weken gaan gelden.

Voor de andere 109 onbeveiligde overgangen op het Nederlandse spoor inventariseert ProRail momenteel, in overleg met de andere vervoerders en decentrale overheden, welke tijdelijke maatregelen hier op korte termijn genomen kunnen worden.

Lange adem

In 2018 sloot ProRail al eens een onbewaakte overgang af met betonblokken. Toenmalige CEO Pier Eringa wilde op deze manier aandacht vragen voor de NABO. In totaal wilde ProRail alle 1900 publiekelijke overgangen sluiten. Dat zou twee miljard euro kosten, terwijl het Rijk vijftig miljoen euro beschikbaar stelde.

Ruim twee jaar later lijkt er dus nog niet veel veranderd te zijn, hoewel er volgens ProRail-COO Ans Rienstra al 67 zijn gesloten. “Deze overwegen passen niet meer bij deze tijd. We willen nog meer ingrijpen door per direct tijdelijke maatregelen met het oog op de veiligheid te treffen.”

NS-directeur Marjan Rintel noemt de onbeveiligde spoorwegovergangen ‘fossielen uit de tijd dat er twee keer per dag een stoomtrein kwam’. “Al jaren roept iedereen dat we van deze spoorwegovergangen af moeten. Hier wordt aan gewerkt, maar het gaat te langzaam.”

Lees verder

iVRI geschikt maken voor een volledig verkeersoverzicht

30 nov om 16:28 uur
Hoe richt je de infrastructuur of onderhoud aan het wegennet in aan de hand van nieuwe mobiliteitstrends? Met dat…
Lees verder »

Van technisch beheer naar vitale leefomgeving

29 nov om 17:15 uur
De afgelopen jaren is het beheer van de openbare ruimte ingrijpend veranderd.
Lees verder »

Automatische wegdekanalyse

23 nov om 10:40 uur
Met automatische wegdekanalyse kunnen wegbeheerders en aannemers op een kostenefficiënte manier de weg in hun…
Lees verder »

Bomen en planten in plaats van parkeeroverlast op Rotterdams Noordereiland

17 nov om 12:35 uur
De Maaskade op het Noordereiland in Rotterdam krijgt een nieuw, groen uiterlijk. De kade is verhoogd en in…
Lees verder »

Maatwerk in verkeersmodellering

16 nov om 11:39 uur
Traditionele verkeersmodellen gaan meestal uit van gemiddeld en voorspelbaar gedrag. OmniTRANS Horizon van…
Lees verder »

Extra kwaliteitsimpuls openbaar vervoer in Utrecht

16 nov om 10:18 uur
Vanaf eind 2025 wil de provincie Utrecht fors inzetten op veel vernieuwingen in het openbaar vervoer in Utrecht.…
Lees verder »

Veelzijdig programma Nationaal Hub Congres bekend

2 nov om 11:05 uur
De tweede editie van het Nationaal Hub Congres vindt op 25 november plaats in het Louwman Museum in Den Haag. Met…
Lees verder »

Klimaattrein in Glasgow gearriveerd

1 nov om 11:19 uur
In het Europees jaar van het Spoor laat de spoorsector van zich horen. Vanuit Amsterdam reisde zaterdag 30 oktober…
Lees verder »