‘Probleemwegdekken’ succesvol behandelen

dinsdag 5 januari 2021

Decennialang worden hoogovenslakken gebruikt als fundament bij de aanleg van wegen. De slakken zijn een restproduct bij het winnen van metaal. Het materiaal leek perfect te zijn als fundering onder de wegverharding: relatief goedkoop en Nederland was ontdaan van overtollig afval. Een win-win situatie, zou u denken…  

-

Een laag met slakken die verdicht wordt, heeft hydraulische eigenschappen; er ontstaat een mate van binding. Als dit proces is voltrokken ontstaat er gasvorming. Het gas bouwt een krachtige druk op en spat uiteindelijk weg, soms omhoog. Dit resulteert in karakteristieke stulpen op het asfalt, die vergelijkbaar zijn met flinke boomwortels die naar boven zijn gegroeid.  

Flexibel en slijtvast

Beschadigingen repareren aan de betonlaag en het asfalt kan eenvoudig gedaan worden met speciaal ontwikkelde reparatiemortels. Hiervoor heeft Triflex mortels ontwikkeld die snel te verwerken zijn. Belangrijke eigenschappen die de mortels bevatten zijn de zeer slijtvaste, uitstekende hechting op de meest voorkomende ondergrond en ze zijn blijvend flexibel, waardoor de mortels tot op zekere hoogte de werking van bepaalde ondergronden opvangen. Ook reflectoren, biggenruggen en drempels kunnen hiermee vastgezet worden.

Onze oplossingen

Speciaal voor reparaties aan asfalt is Triflex Asphalt Repro ontwikkeld: een koud toepasbare gietmortel voor duurzame reparaties aan wegen, straten en industrieterreinen. Met deze reparatiemortel blijft het herstelde stuk asfalt jaren goed, waardoor nieuwe reparatiekosten en oponthoud door wegwerkzaamheden worden voorkomen. Voor reparaties van beton- en cementconstructies gebruikt u Triflex Cryl RS 240, een tweecomponentenmortel op basis van PMMA. 

Verlijmen

Om sensoren, detectielussen, reflectoren en wegdekelementen te bevestigen hebben wij een snelhardende en flexibele mortel. Deze mortel heeft een lage viscositeit en is daarom meer geschikt in situaties waarin een product ‘gesteld’ moet worden of wanneer een voeg wat breder is.

 

 

Lees verder

Mobiliteit heeft ongekende weerbaarheid

14 apr om 16:33 uur
We zitten nog in de tweede lockdown. Het reisverbod is weer verlengd tot medio april, er is een avondklok en nog…
Lees verder »

1500 extra fietsparkeerplekken in Rotterdamse binnenstad

14 apr om 14:58 uur
In de Rotterdamse binnenstad moeten nog dit jaar 1500 tot 2000 extra fietsparkeerplekken gerealiseerd worden. Het…
Lees verder »

‘Ondanks scanauto’s zijn veldwerkers nog lang geen verleden tijd’

13 apr om 13:02 uur
“Vaak is de scanauto een doel, maar voor ons is het een middel.” Dat stelt Jacob de Vries van onderzoeksbureau…
Lees verder »

Data top 15, en dan?

12 apr om 16:20 uur
De Data top 15 is een term die momenteel veelvuldig de revue passeert bij onder andere gemeenten en andere…
Lees verder »

Arnhemse parkeergarage gaat op de schop

12 apr om 13:18 uur
De parkeergarage Rozet in Arnhem moet een ‘duurzame mobiliteitshub’ worden, met onder een zonnedak en veel ruimte…
Lees verder »

Provincie Gelderland werkt aan Handreiking Parkeernormen voor gemeenten

8 apr om 12:18 uur
De provincie Gelderland werkt samen met Ecorys aan een Handreiking Parkeernormen, in het kader van het Actieplan…
Lees verder »

Integraal prestatiecontract: Gezamenlijk belang voorop

7 apr om 10:07 uur
Vialis werkt samen met Provincie Utrecht, gemeente Utrecht, gemeente Houten en gemeente Woerden aan het continu…
Lees verder »

Veilige routing op stations

6 apr om 10:26 uur
Bezoekers van stations en perrons dienen zo veilig mogelijk van A naar B te komen. Markeringen en veiligheid gaan…
Lees verder »