Grote bedrijven willen niet dat medewerkers vergaderen in de auto

donderdag 23 mei 2024

Foto: Shutterstock

Sinds corona is videobellen voor het werk heel normaal. Maar steeds meer bedrijven maken er beleid op, vooral voor videobellen in de auto. Uit een rondgang van de NOS blijkt dat bij meerdere grote bedrijven het nu verboden is om telefonisch te vergaderen achter het stuur. Bij sommige bedrijven is het handsfree wel toegestaan, maar zonder camera.

Vorige maand kwam een rapport over het gebruik van de mobiel in het verkeer uit van de SWOV, het wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek. Daaruit bleek dat fietsers, automobilisten en voetgangers steeds vaker hun telefoon onderweg gebruiken. Ook vergaderen achter het stuur werd voor het eerst meegenomen in het onderzoek. Het blijkt dat een op de vijf volwassenen weleens onderweg vergadert. Tijdens en na de coronapandemie nam het digitaal vergaderen toe, waaronder vanuit de auto. In die periode hebben ook veel bedrijven een verbod ingevoerd.

Beleid

Vergaderen achter het stuur is alleen wettelijk toegestaan als de telefoon in een houder zit. Bij onder meer Shell, Unilever en FrieslandCampina is bellen in de auto, ook handsfree, al jaren niet toegestaan. Bij Heineken mogen werknemers kort handsfree bellen, maar geldt er een verbod op vergaderen achter het stuur.

Bij andere bedrijven mogen medewerkers in de auto vergaderen, maar wel zonder camera. "In de praktijk zien we dat medewerkers elkaar aanspreken op veiligheid en dat bijvoorbeeld het gebruik van een camera tijdens het rijden onderling niet wordt geaccepteerd", zegt een woordvoerder van verzekeraar Nationale Nederlanden.

Niet blij

Verkeersveiligheidsorganisaties zijn niet blij met de trend. "Je kan niet twee dingen tegelijk: autorijden en vergaderen", stelt Veilig Verkeer Nederland. "Het kan ook met emoties gepaard gaan, zo'n vergadering. Dat is allemaal afleiding." Ook bij wetenschappelijk instituut SWOV klinken bezorgde geluiden. "Het liefst wil je dat er gewoon geen telefoon in het verkeer wordt gebruikt. Maar het ei van Columbus is daarvoor nog niet uitgevonden."

Werkgever medeverantwoordelijk

Als een werknemer een ongeval krijgt tijdens het vergaderen achter het stuur, heeft dat mogelijk ook gevolgen voor de werkgever. Als de telefoon niet in een houder zit tijdens het ongeluk, dan is de werkgever medeverantwoordelijk. "Als de werkgever weet dat dat gebeurt, dan moet die daar beleid op voeren", zegt letselschadeadvocaat Mark de Hek. Als de telefoon in de houder zit, dan mag het.

Een breed verbod op het gebruik van de telefoon in de auto, wordt bij de verkeersveiligheidsorganisaties nog niet met open armen ontvangen. "We gaan niet over wet- en regelgeving. Wij zetten in op gedrag", vindt Veilig Verkeer Nederland. "Wij stimuleren ook werkgevers om werknemers bewust te maken van verkeersveiligheid. Ga iemand bijvoorbeeld niet bellen als diegene in de auto zit. Daarom zeggen wij ook: vergaderen in de auto, doe het niet. Je bent je aan het concentreren op de weg."