Benelux wil hoger maximumgewicht vrachtauto's op alternatieve brandstof

woensdag 11 november 2020

De Benelux wil het toegestane maximumgewicht voor vrachtwagens op alternatieve brandstoffen verhogen. Het toegestane maximumgewicht van vrachtwagens op alternatieve brandstoffen zou met 1 ton omhoog moeten gaan, voor volledig uitstootvrije vrachtwagens zou het om 2 ton gaan. Het maximumgewicht voor vrachtwagencombinaties is nu 44 ton, dat zou met de nieuwe wetgeving naar 46 ton gaan. Het wetsvoorstel dat dit regelt is nu in behandeling. 

Door de gewichten te verhogen gaan de regelgeving in de Benelux aansluiten op EU-richtlijnen. In de Europese richtlijnen is het maximumgewicht voor vrachtwagens op aardgas (CNG), LNG of elektriciteit sinds 2017 verhoogd. Deze verhoging is bedoeld als compensatie voor het extra gewicht van deze vrachtwagens ten opzichte van dieselvrachtwagens, zodat verduurzaming niet ten koste gaat van laadvermogen. 

De richtlijn biedt de ruimte om het laadvermogen van de vrachtwagen te verhogen met het extra gewicht dat de aanpassingen in de aandrijflijn met zich meebrengt. Daarmee heeft een vrachtwagen op CNG, LNG of elektriciteit hetzelfde laadvermogen als een vergelijkbare vrachtwagen op diesel. Niet alleen maakt dit de overstap naar schonere alternatieven aantrekkelijker, het voorkomt ook een ongewenst effect van verduurzaming. Als een verduurzaming een lager laadvermogen oplevert, zal een vervoerder immers meer vrachtwagens in moeten zetten, wat extra kosten en extra belasting voor het milieu met zich meebrengt.

Huidige verdragen geven de Benelux de mogelijkheid om af te wijken van EU-richtlijnen. Er is nog geen ingangsdatum voor de nieuwe regelgeving bekend. 

Lees verder

Thuiswerken. Een lust of een last?

24 nov om 14:54 uur
Aan de ene kant: geen reistijd en een betere werk/privé balans. Aan de andere kant: het gemis van collega’s en…
Lees verder »

Rotterdam gaat voor plaatsen laadpalen samenwerken met andere gemeenten

4 nov om 11:58 uur
Rotterdam heeft de aanbesteding gepubliceerd voor nieuwe publieke laadpalen voor elektrische voertuigen. Het gaat…
Lees verder »

Van achteromkijken naar risicogestuurd werken

26 okt om 10:53 uur
Antea Group heeft vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de opdracht gekregen om gemeentelijke…
Lees verder »

Het bevorderen van de toekomst van autonoom rijden met co-simulatie

6 okt om 10:03 uur
Welke invloed hebben zelfrijdende auto’s op het verkeer in de toekomst? Alle denkbare scenario’s kunnen…
Lees verder »

XTNT schenkt 1500 euro aan New Mobility Foundation

25 sep om 16:17 uur
Een bijzonder moment: directielid en XTNT’er Kai Feldkamp overhandigde woensdag 23 september een mooi bedrag van…
Lees verder »

Kansen en uitdagingen voor de verkeerspsycholoog

17 sep om 15:37 uur
Matthijs Dicke Ogenia is verkeerspyscholoog bij adviesbureau Goudappel Coffeng. “Als verkeerspsycholoog ben ik…
Lees verder »