Benelux wil hoger maximumgewicht vrachtauto's op alternatieve brandstof

woensdag 11 november 2020

De Benelux wil het toegestane maximumgewicht voor vrachtwagens op alternatieve brandstoffen verhogen. Het toegestane maximumgewicht van vrachtwagens op alternatieve brandstoffen zou met 1 ton omhoog moeten gaan, voor volledig uitstootvrije vrachtwagens zou het om 2 ton gaan. Het maximumgewicht voor vrachtwagencombinaties is nu 44 ton, dat zou met de nieuwe wetgeving naar 46 ton gaan. Het wetsvoorstel dat dit regelt is nu in behandeling. 

Door de gewichten te verhogen gaan de regelgeving in de Benelux aansluiten op EU-richtlijnen. In de Europese richtlijnen is het maximumgewicht voor vrachtwagens op aardgas (CNG), LNG of elektriciteit sinds 2017 verhoogd. Deze verhoging is bedoeld als compensatie voor het extra gewicht van deze vrachtwagens ten opzichte van dieselvrachtwagens, zodat verduurzaming niet ten koste gaat van laadvermogen. 

De richtlijn biedt de ruimte om het laadvermogen van de vrachtwagen te verhogen met het extra gewicht dat de aanpassingen in de aandrijflijn met zich meebrengt. Daarmee heeft een vrachtwagen op CNG, LNG of elektriciteit hetzelfde laadvermogen als een vergelijkbare vrachtwagen op diesel. Niet alleen maakt dit de overstap naar schonere alternatieven aantrekkelijker, het voorkomt ook een ongewenst effect van verduurzaming. Als een verduurzaming een lager laadvermogen oplevert, zal een vervoerder immers meer vrachtwagens in moeten zetten, wat extra kosten en extra belasting voor het milieu met zich meebrengt.

Huidige verdragen geven de Benelux de mogelijkheid om af te wijken van EU-richtlijnen. Er is nog geen ingangsdatum voor de nieuwe regelgeving bekend. 

Lees verder

Nieuwe veer Ierland – Frankrijk alternatief voor Britse route

4 jan om 16:34 uur
Afgelopen zaterdag 2 januari vertrok voor het eerst een veerboot vol vrachtwagens vanuit Ierland richting…
Lees verder »

GIS-experts leveren gemeentelijke data, verkeerskundige analyseert

22 dec 2020
Verkeersveiligheidsexperts van Antea Group en Royal HaskoningDHV helpen gemeenten bij het opstarten van…
Lees verder »

Juist nu benieuwd naar de enquêteresultaten

22 dec 2020
Eind van dit jaar is het meest recente periodieke mobiliteitsonderzoek Zuidas voorzien. Begin 2021 zijn de…
Lees verder »

16 december: online RESOLVE-conferentie

8 dec 2020
Op 16 december 2020 organiseert het Interreg Europe-project RESOLVE de laatste online conferentie om de resultaten…
Lees verder »

Terugblik op een 'bewogen' mobiliteitsjaar

8 dec 2020
Terugkijkend op 2020 , was het een ‘bewogen’ jaar te noemen. Op het vlak van mobiliteit is de impact van de…
Lees verder »

Thuiswerken. Een lust of een last?

24 nov 2020
Aan de ene kant: geen reistijd en een betere werk/privé balans. Aan de andere kant: het gemis van collega’s en…
Lees verder »

Rotterdam gaat voor plaatsen laadpalen samenwerken met andere gemeenten

4 nov 2020
Rotterdam heeft de aanbesteding gepubliceerd voor nieuwe publieke laadpalen voor elektrische voertuigen. Het gaat…
Lees verder »

Van achteromkijken naar risicogestuurd werken

26 okt 2020
Antea Group heeft vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de opdracht gekregen om gemeentelijke…
Lees verder »