Fietsbezit onder kinderen daalt

dinsdag 15 juli 2025

Foto: Shutterstock

In een land dat wereldwijd bekendstaat als dé fiets­natie, tekent zich een opvallende en zorgwekkende trend af: steeds minder kinderen hebben een eigen fiets. Sinds 2017 is het fietsbezit onder kinderen met 9 procent afgenomen. Dat blijkt uit representatief onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van de City Deal Fietsen voor Iedereen. De impact van deze ontwikkeling reikt verder dan alleen de mobiliteit van kinderen; het raakt aan hun toegang tot onderwijs, sport en sociale contacten.

“Een fiets is geen luxe,” zegt Monique Verhoef, programmamanager. “Het is een basisvoorwaarde om mee te doen in de maatschappij.”

Mobiliteitsarmoede begint jong

De cijfers zijn pijnlijk, vooral in een tijd waarin brede welvaart en kansengelijkheid hoog op de beleidsagenda staan. Kinderen zonder fiets zijn minder zelfstandig, bewegen minder en missen sociale interactie.“Ik ken schrijnende voorbeelden van kinderen die dagelijks 12 kilometer lopen naar school omdat er geen geld is voor een fiets”, zegt Verhoef. 

Opvallend is dat de daling van het fietsbezit niet alleen voorkomt in kwetsbare gezinnen die onder de armoedegrens vallen. Ook huishoudens met een modaal inkomen blijken in toenemende mate moeite te hebben om een fiets voor hun kind te bekostigen. Prijsstijgingen, inflatie en het verdwijnen van tweedehands opties spelen daarbij een rol.

Terugloop ook bij autochtone gezinnen

Waar eerder vooral kinderen met een migratieachtergrond minder vaak beschikten over een fiets, is nu ook bij kinderen van ouders met een Nederlandse achtergrond een duidelijke daling zichtbaar. Hoewel er voor sommige groepen nog aanvullend onderzoek nodig is, wijzen de eerste signalen op een bredere maatschappelijke trend. Dit vraagt om alertheid van beleidsmakers, gemeenten en maatschappelijke partners: mobiliteitsarmoede is aan het verschuiven naar een grotere groep.

City Deal Fietsen voor Iedereen: systeemverandering nodig

De City Deal Fietsen voor Iedereen wil deze ontwikkeling keren en zet in op een duurzaam en inclusief fietsecosysteem. Dat betekent niet alleen fietsen beschikbaar stellen, maar ook structurele oplossingen bieden. Denk aan het inzamelen en opknappen van gebruikte fietsen, het organiseren van fietslessen, en het stimuleren van dagelijks gebruik. 

De City Deal is een breed samenwerkingsverband van overheden, maatschappelijke organisaties en bedrijven. Inmiddels zijn 17 gemeenten, 2 provincies, 7 maatschappelijke organisaties, 3 bedrijven en 3 ministeries aangesloten. Gezamenlijk werken zij aan één ambitieus doel: zorgen dat iedereen in Nederland kan fietsen.

Oproep aan mobiliteitsprofessionals

Voor iedereen die werkt aan inclusieve en duurzame mobiliteit ligt hier een kans én een verantwoordelijkheid. De City Deal roept scholen, gemeenten, maatschappelijke organisaties én mobiliteitsprofessionals op om in actie te komen.

In het whitepaper Fietsen voor Iedereen worden vijf praktische stappen gepresenteerd waarmee organisaties lokaal verschil kunnen maken.