Bolle bestrating tegen ongewenst fietsparkeren

maandag 4 maart 2024

Foto: Shutterstock

Door op cruciale plekken de bestrating bol te maken kan de verkeerssituatie veiliger worden. Door de bolling is het niet mogelijk om een fiets op een standaard te parkeren, waardoor verkeersdeelnemers elkaar beter zien. De Werkgroep Black Spots Amsterdam kwam bij toeval op deze creatieve oplossing.

"We kwamen kruispunten tegen waarbij geparkeerde fietsen gevaar opleverden. Automobilisten bleken bij het afslaan vooral zicht te hebben op een berg geparkeerde fietsen", aldus Geert van Ham, voorzitter van de werkgroep Black Spots in Amsterdam.
De oplossing voor het 'bolstraten' is ontstaan door de samenwerking tussen de werkgroep en de ontwerpers van de afdeling Ruimte en Duurzaamheid. Door de bestrating zo bol te maken dat een fiets op de standaard omvalt, zetten mensen hun fiets simpelweg op een andere plek neer. In de stad zijn ook stroken langs bepaalde fietspaden bol gemaakt om te voorkomen dat fietsen op het fietspad vallen. 

Simpel en effectief

Volgens Van Ham is het een simpele en creatieve oplossing, die eigenlijk overal kan worden toegepast. Hij adviseert andere gemeenten om de oplossing uit te proberen omdat deze niet duur is, maar wel heel effectief.

Fietsenrekken in zijstraten

De werkgroep formuleert momenteel richtlijnen om hoeken van kruispunten zoveel mogelijk vrij te laten van straatmeubilair, zoals fietsenrekken. Van Ham: "Als een weg ontworpen wordt, wordt er wel gekeken naar zichtlijnen. Maar als de weg er eenmaal ligt, dan wordt dat wel vergeten. Zeker als de behoefte aan fietsparkeervoorzieningen heel groot is, wordt er naar elk leeg plekje gekeken." Een oplossing kan zijn om fietsenrekken in de zijstraten te plaatsen, bijvoorbeeld in plaats van enkele parkeerplaatsen voor auto's.