Fietsgeluk in 2040

donderdag 16 januari 2020
timer 3 min
Het is 2 februari 2040 en het sneeuwt. Dat hebben we al lang niet meer meegemaakt. Gelukkig heeft de gemeente vanmorgen extra strooifietsen ingezet. De meeste forensen zijn gewoon op tijd op hun werk gekomen.

Aan de lunchtafel halen collega’s herinneringen op aan de winters van vroeger. Weet je nog? Als je geen nat pak kreeg door een flinke plens- of sneeuwbui, dan was het wel door een auto die net iets te hard door een plas reed. Ja, toen reden er nog auto’s in de stad. Er is echt veel veranderd. Nu is het de fiets die het straatbeeld bepaalt. De fiets in al zijn verschijningsvormen: de fiets ‘van vroeger’, de bakfiets, de driewieler met trapondersteuning, de overdekte fietstaxi, je kunt het zo gek niet bedenken. Er is een fiets voor iedereen.

Oudere collega’s weten nog van vroeger dat ze voor hun gevoel altijd urenlang voor stoplichten stonden te wachten. En maar drukken op het knopje, omdat er maar geen einde aan de stroom auto’s leek te komen. Ingebouwde sensoren hebben de taak van het knopje overgenomen. Met al die griepgolven was dat niet meer verantwoord. ‘Hebben jullie die aflevering van Andere Tijden gezien over de aanleg van de verbindingsweg tussen de A8 en de A9 bij Assendelft?’ vraagt een collega. ‘Echt onvoorstelbaar. Je had de commentaren op Tweeper moeten zien.’

Voor de Fietsersbond is de positie van de fiets op de weg anno 2040 nog altijd een belangrijk vraagstuk. De auto’s die fietsers tegenkomen zijn gelukkig in snelheid beperkt door intelligente snelheidsassistentie. Kinderen hebben allemaal een fiets, een onvervreemdbaar recht.

 

De Fietsstadverkiezing levert na 40 jaar nog steeds een belangrijke bijdrage aan een leefbaar, gezond en actief Nederland. Dit jaar wordt er voor de 21e keer een Fietsstad gekozen. Alle 320 gemeenten strijden met passie en uit idealisme voor de felbegeerde titel Fietsstad 2040.  Fietsgeluk is de basis voor nieuwe verkeerskundige ideeën. Het aantal nieuwtjes op dit gebied is groot, door heel het land wordt de fietser met innovatieve veranderingen bediend.


28 februari 2020 

Op 28 februari 2020 wordt de Fietsstad 2020 bekend gemaakt op het Congres Fietsstad van de Toekomst door Minister Stientje van Veldhoven.
Meer weten over het interessante programma op het congres en aanmelden: www.fietsersbond.nl/fietsstad-van-de-toekomst

 

NB: Bezoekers van het congres krijgen op 28 februari ook toegang tot dé fietsbeurs van het jaar. De E-bike Xperience, Bike MOTION en de Fiets en Wandelbeurs vinden tegelijkertijd plaats in de Jaarbeurs te Utrecht.

Lees verder

610 kilometer fietsen over de Kustroute

14 jul om 12:18 uur
Sinds vrijdag 10 juli is de Nederlandse Kustroute geopend. Dit traject is 610 kilometer lang en loopt van Cadzand-…
Lees verder »

Anderhalvemeterproof naar het werk

1 jul om 12:56 uur
Met een anderhalvemetercampagne laat mobiliteitsplatform Toogethr zien wat er nu en na de coronacrisis mogelijk is…
Lees verder »

Focus op fietsers

1 jul om 12:38 uur
“We meten niet alleen wáár er veel fietsers zijn, maar ook hoe lang hun reistijd is van A naar B en kunnen zo…
Lees verder »

ITS en Fiets: Corona-proof fietsen

1 jul om 12:30 uur
Door de Corona-crisis hebben we overal in Nederland te maken met de 1,5-meter samenleving. Nu per 1 juni steeds…
Lees verder »

“Dit is een ideaal moment om te investeren in fietspaden”

30 jun om 12:26 uur
‘We zagen natuurlijk al een prioritering van fiets als modaliteit binnen veel steden en gemeenten, maar fietsen…
Lees verder »

Ook na de crisis moeten we blijven fietsen

30 jun om 09:48 uur
De fiets is een veilige keuze als het gaat om risico om besmet te raken met het coronavirus. Steden als Parijs,…
Lees verder »

Veilig voor fietsers en voetgangers

29 jun om 16:07 uur
Traffic-Care is vooral bekend van de Zebra-Safe fiets-/voetgangers-oversteekplaatsen. Er worden verschillende…
Lees verder »

"Voor elke geïnvesteerde euro komt echt 2,5 euro terug”

29 jun om 15:19 uur
Ploegleider Anita Stienstra en procesmanager Birgit Cannegieter over hun thema ‘Hoogwaardig Fietsnetwerk’. Wat…
Lees verder »