Focus op fietsers

woensdag 1 juli 2020

“We meten niet alleen wáár er veel fietsers zijn, maar ook hoe lang hun reistijd is van A naar B en kunnen zo waardevolle data leveren om de fiets in kaart te brengen en drukte te voorkomen”. Henk den Breejen is senior business developer bij Technolution, het bedrijf achter de FlowCube .

De FlowCube  is een sensor met intelligente camera die door middel van patroonherkenning individuele fietsers kan identificeren en zo de reistijden en fietsroutes door de stad in kaart brengt. “Privacy staat bij ons voorop. Ons systeem werkt met patroonherkenning om de privacy te waarborgen. We gebruiken bijvoorbeeld geen gezichtsherkenning, dat zou te veel inbreuk leveren op de privacy. Denk bij patroonherkenning bijvoorbeeld aan het herkennen van een rode fiets met blauwe fietstassen, bereden door iemand met een groene jas. Deze en andere kenmerken van de fietser zet de FlowCube  intern om in een soort unieke QR-code. Deze code is niet terug te herleiden tot een persoon en ook is daar geen beeld uit terug te herleiden. Op die manier zijn we volledig AVG-proof.”

Om de reistijd en fietsroutes inzichtelijk te maken is een netwerk van een aantal FlowCubes  nodig. “De fietser rijdt eerst langs één van de cubes, en bijvoorbeeld een kwartier later langs een andere. Door verschillende cubes in een stad in te zetten weet je niet alleen wáár veel fietsers zijn, maar ook welke routes ze fietsen en hoe lang ze daar over doen”, aldus Den Breejen. “Dat levert boeiende inzichten op. Zo had ik zelf in Groningen verwacht dat de fietsreistijd langer zou zijn tijdens de ochtendspits op werkdagen. Dat bleek niet zo te zijn, de vertraging voor fietsers was juist hoger op de zaterdag, als er veel voetgangers in de stad zijn en er markt is. Je ziet dan echt de fietsers tussen de voetgangers laveren, wat een nadelig effect op de fietsreistijd heeft. Daar kun je dan als gemeente op sturen, bijvoorbeeld door op DRIP’s en social media alternatieve routes te adviseren.”

De FlowCube  is eigenlijk uit nood geboren. Michael Dubbeldam, Domain Architect bij Technolution: “Voor een project in Kopenhagen werd ons gevraagd de reistijden voor fietsers in kaart te brengen. Daarvoor gebruikten we een radarsysteem. Dat werkte prima zolang het rustig was, maar bij veel fietsdrukte – waar in Kopenhagen nogal eens sprake van is – kon het systeem het verschil tussen een groep fietsers en een vrachtwagen niet zien. Daarom hebben we zelf de FlowCube  ontwikkeld.”

De FlowCube  is in gebruik in onder andere Groningen en Rotterdam, andere steden en gemeenten tonen ook al interesse. In Groningen staan 5 FlowCubes, die samen een goed beeld geven van het gebied in de binnenstad. “Hoeveel FlowCubes nodig zijn voor een goed beeld hangt af van de stad in kwestie en de omvang van het gebied. Daarin kun je als gemeente ook keuzes maken, hang je er op elke zijstraat eentje of alleen op de stroomwegen? Het systeem schaalt uitstekend op, dat maakt het ook flexibel inzetbaar.”

Technolution verzorgt de installatie en service van de FlowCube s. Den Breejen: “De gemeente hoeft alleen te zorgen voor stroomvoorziening, wat meestal niet zo’n probleem is. De cubes maken gebruik van een beveiligde 4G-verbinding, dus de gemeente hoeft niet te investeren is extra kabels voor een netwerk.”

De FlowCube s zijn breed inzetbaar. Denk bijvoorbeeld aan een koppeling met een webapp om direct informatie te kunnen raadplegen of een verbinding met DRIP’s of tekstkarren om zo niet alleen fietsverkeer te monitoren, maar ook bij te kunnen sturen.“

In coronatijden is de fiets populairder als alternatief voor het openbaar vervoer, zeker in de stad. Dat levert ook uitdagingen op voor gemeenten. “Maar Groningen kon eigenlijk direct gebruikmaken van het systeem dat er al hangt. We zien dat ook andere gemeenten daar graag gebruik van willen maken. Met een netwerk van FlowCubes kun je ook best iets zeggen over drukte op bijvoorbeeld pleinen die tussen de cubes in zitten, omdat je weet hoeveel fietsers het gebied in- en uitfietsen. Zeker nu is dat waardevolle informatie die gebruikt kan worden om al te grote drukte in de stad te voorkomen, bijvoorbeeld door bezoekers vooraf al te wijzen op drukte.”

Meer informatie:

Technolution Flowcube 
 


Wilt u dat de fiets in een hogere versnelling komt? Bezoek dan het Nationaal Fietscongres dat dit jaar online gevierd wordt op 3 september en 19 november. Alle informatie over het programma en aanmelden vindt u op www.nationaalfietscongres.nl


 

Lees verder

Siemens en RingRing verzamelen fietsdata voor Talking Bikes

17 jul om 14:44 uur
Fietsers (meer) prioriteit geven is actueler dan ooit, maar hoe doe je dat? Om slimme mobiliteitsoplossingen voor…
Lees verder »

Nieuwe directeur Fietsersbond: Esther van Garderen

16 jul om 11:49 uur
Esther van Garderen volgt per 1 oktober Saskia Kluit op als directeur van de Fietsersbond, die na 11 jaar opstapt…
Lees verder »

610 kilometer fietsen over de Kustroute

14 jul om 12:18 uur
Sinds vrijdag 10 juli is de Nederlandse Kustroute geopend. Dit traject is 610 kilometer lang en loopt van Cadzand-…
Lees verder »

Anderhalvemeterproof naar het werk

1 jul om 12:56 uur
Met een anderhalvemetercampagne laat mobiliteitsplatform Toogethr zien wat er nu en na de coronacrisis mogelijk is…
Lees verder »

ITS en Fiets: Corona-proof fietsen

1 jul om 12:30 uur
Door de Corona-crisis hebben we overal in Nederland te maken met de 1,5-meter samenleving. Nu per 1 juni steeds…
Lees verder »

“Dit is een ideaal moment om te investeren in fietspaden”

30 jun om 12:26 uur
‘We zagen natuurlijk al een prioritering van fiets als modaliteit binnen veel steden en gemeenten, maar fietsen…
Lees verder »

Ook na de crisis moeten we blijven fietsen

30 jun om 09:48 uur
De fiets is een veilige keuze als het gaat om risico om besmet te raken met het coronavirus. Steden als Parijs,…
Lees verder »

Veilig voor fietsers en voetgangers

29 jun om 16:07 uur
Traffic-Care is vooral bekend van de Zebra-Safe fiets-/voetgangers-oversteekplaatsen. Er worden verschillende…
Lees verder »