Josse de Voogd opent Nationaal Fietscongres

vrijdag 14 juni 2019
timer 2 min
'Stemvertaler', onderzoeker en publicist Josse de Voogd zal op donderdag 20 juni het Nationaal Fietscongres in Expo Houten openen.

Josse de Voogd: "Jaren terug schreef ik het boek 'Bakfietsen en rolluiken'. Het viel op hoeveel bakfietsen er rond reden in de GroenLinks wijken van Nijmegen. Maar hoe verder je westwaarts fietst, richting de PVV-wijken, hoe minder bakfietsen, hoe minder fietsen überhaupt, en hoe meer rolluiken. De compacte stad maakt plaats voor bedrijventerreinen, hoge viaducten over kanalen, stoplichten, verkeerspleinen en naar binnen gekeerde woonerven. De buitenwijken zijn gebouwd op de auto. Met een winkelcentrum waar je goedkoop parkeert. De binnenstad, dat is maar lastig allemaal met de auto. De autoluwe GroenLinks stad is een paradijs, de stad wordt steeds mooier en veiliger. Maar het betekent ook dat de stad minder toegankelijk wordt voor mensen uit de buitenwijken die op de auto zijn gericht. Daar gaat je GroenLinks ideaal van de inclusieve stad. In Utrecht willen ze minder auto's in de Kanaalstraat in Lombok. Het geliefde multiculturele imago verdwijnt dan waarschijnlijk mee. En het vele gefiets maakt Nederland uniek in de wereld. Maar het leidt ook tot minder draagvlak voor stedelijk OV. Ook mobiliteit is een onderdeel van segregatie. Men kiest andere plekken en andere vervoermiddelen. Kijkt daardoor op een andere manier naar het land, want men komt op andere plekken. De fietsstad, de autostad, de OV-stad. Deels zijn het vrijwillige keuzes. Suburbaan, met de auto voor de deur, of hoogstedelijk, met fiets, trein en deelauto. Maar er is ook een groep die weinig te kiezen heeft. De lagere klassen. En met het populairder worden van de centrale steden verschuiven die groepen van centrale oude wijken naar de suburbs. Nieuwegein, Spijkenisse. Hier is het waken voor vervoersarmoede. Door gebrek aan vervoer, omdat het er weinig beschikbaar is, of omdat er geen geld voor is, worden kansen beperkt. Vooral in gebieden met veel mensen met een migratieachtergrond en veel PVV-ers wordt minder gefietst. De woonplek doet er toe. Maar waarschijnlijk ook cultuur en leefstijl. Niet voor elke groep lijkt de fiets een hip statussymbool."


Josse en dagvoorzitter Bram de Voogd zullen op 20 juni het Nationaal Fietscongres openen. Bent u er ook bij? Aanmelden kan hier

Lees verder

Debat Fietshelmplicht op het Verbindingsfestival: wel of niet?

22 sep om 16:07 uur
Een fietshelmplicht kan de verkeersveiligheid vergroten, stelt het beleidsadviserend rapport ‘Kansrijk…
Lees verder »

Fiets-ov-combinatie als basis voor de stad

8 sep om 10:24 uur
In verstedelijkingsopgaven moet de fiets in combinatie met het ov de maat der dingen zijn, vinden Niels van Oort (…
Lees verder »

Project ‘Iedereen fietst’ wint Tour de Force innovatieprijs 2020

4 sep om 11:43 uur
Stichting ‘Fietsen Alle Jaren Fryslan’ heeft met de samenwerking ‘Iedereen fietst’ de Tour de Force Innovatieprijs…
Lees verder »

Wie wint de Tour de Force Innovatieprijs 2020?

28 aug om 12:10 uur
Welk innovatief fietsinitiatief ontvangt, na een publieksstemming tijdens het digitale Nationaal Fietscongres op 3…
Lees verder »

Amsterdam plaatst meer Parkeer en Loop-palen

26 aug om 14:19 uur
In Amsterdam zijn 'P+L'-palen geplaatst: Parkeer en Loop, als alternatief voor bijvoorbeeld de 'Park & Ride'.…
Lees verder »

RAI-campagne #unlockyourfreedom om tweewielers te promoten

19 aug om 13:02 uur
RAI Vereniging introduceert de campagne #unlockyourfreedom om mensen in tijden van corona te kiezen voor de…
Lees verder »

Fietsen binnenkort verboden in deel centrum Den Haag

13 aug om 15:44 uur
Na de zomer is fietsen in een groot deel van de Haagse binnenstad verboden tussen 11:30 en de sluitingstijd van de…
Lees verder »

Drie genomineerden Tour de Force Innovatieprijs bekend

10 aug om 14:57 uur
Anders denken is één van de handvatten die de Tour de Force inzet om de ‘schaalsprong fiets’ te realiseren. En…
Lees verder »