De economische waarde van fietsen wordt weleens vergeten

dinsdag 8 juni 2021

Waar in beleid al snel rekening gehouden wordt met de waarde van autokilometers en -uren, wordt de fiets niet zo snel met een economische bril bekeken. Onterecht, stelt Mary Verspaget van Cycle Data. “De fiets heeft economische waarde, en Fietsverliesuren zijn meetbaar economisch verlies.”

“We hebben nog zeker tien tot vijftien jaar nodig om de overstap te maken van fossiele brandstoffen op hernieuwbare energie voor mobiliteit. Zoals Christian Brand in vakblad ‘the conversation’ stelt, met alleen elektrificeren van het wagenpark komen we er niet. Naast maatschappelijke voordelen als een beter klimaat, milieu en gezondheid levert meer fietsen ook economische voordelen op.”

De maatschappelijke voordelen worden door Brand uitgebreid onderbouwd. Volgens hem is de beste manier om de uitstoot van transport snel te verminderen het inruilen van auto’s voor fietsen en wandelen: ‘actief reizen’. Actief reizen is goedkoper, gezonder, beter voor het milieu en in drukke binnensteden vaak sneller dan een auto. Uit onderzoek blijkt dat als een persoon slechts één dag per week overstapt van de auto naar de fiets, de ecologische voetafdruk afneemt met 3,2 kg CO2. Als slechts één op de vijf stadsbewoners zijn of haar reisgedrag op deze manier permanent zou veranderen, is de schatting dat dit de uitstoot van alle autoritten in Europa met 8% zou verminderen.

De winst van fietsen

De maatschappelijke voordelen van actief reizen in de vorm van fietsen zijn duidelijk. Maar investeringen in fietsinfrastructuur zijn ook rendabel. Cycledata heeft gekeken naar de economische effecten in de vorm van Fietsverliesuren. “Samen met Movares berekenden wij dat een goede doorstroom van fietsers miljoenen euro’s kan opleveren.” In de komende maanden gaat Cycledata de economische effecten in de praktijk toetsen in de vorm van een vermindering van Fietsverliesuren dankzij een betere doorstroming bij kruispunten. Tot we daar de precieze gegevens van hebben, zijn er twee theoretische berekeningen gemaakt: een voorbeeld voor een middelgrote stad en een voorbeeld van een drukke fietsroute:

  • Een stad als Deventer - ongeveer 100.000 inwoners - heeft door verkeerslichten en kruispunten jaarlijks een economisch fietsreistijdverlies van ongeveer € 10 miljoen.
  • De veelgebruikte fietsroute vanaf Utrecht Centraal naar de Universiteit Utrecht - ongeveer vijf kilometer lang - heeft vijf VRI geregelde kruispunten. Hier passeren op een gewone dag ongeveer 25.000 fietsers en dat levert een jaarlijks economisch reistijdverlies op van slechts € 5 miljoen euro.

Het heeft dus ook economisch zin om te investeren in goede fietsinfrastructuur. Daarvoor is het wel belangrijk te weten hoeveel, wanneer en met welke snelheid er gefietst wordt. Deze data zijn belangrijk om beleid op korte en lange termijn te bepalen. Cycledata levert de Signum, een bovengronds fietstelmeetsysteem, dat werkelijke real-time data genereert over hoeveel voertuigen, met welke snelheid, in welke richting en op welke tijdstip op het fietspad rijden met een nauwkeurigheid van > 95% ook in de spitsuren en zonder toepassing van algoritmen.

Doordat de Signum real-time werkelijke data genereert met een hoge nauwkeurigheid wordt deze tevens ingezet in combinatie met een iVRI (verkeersregelinstallatie). Door de koppeling van de i-Signum met de iVRI heb je inzicht in hoeveel fietsverkeer het verkeerslicht naderen en kan deze langer op groen gezet worden om de doorstroom van fietsers te bevorderen. Dit levert niet alleen veilige situaties op maar ook een vermindering van Fietsverliesuren.

Nationaal Fietscongres

-

Cycle Data staat ook op het Nationaal Fietscongres, online op donderdag 17 juni. Kom je ook?

Lees verder

E-bike hubs in gebruik genomen in Zeeuwse kustplaatsen

26 okt om 12:13 uur
In vier Zeeuwse kustplaatsen zijn vorige week e-bike hubs in gebruik genomen. In Breskens, Sluis, Cadzand-Bad en…
Lees verder »

Fietsen draagt bij aan Green Deal

18 okt om 10:58 uur
Dat fietsen gezond is ligt voor de hand. Kiezen voor de fiets in plaats van de auto zorgt voor gezonde beweging,…
Lees verder »

Met kleine ingrepen naar verbeterde schoolroutes

4 okt om 12:05 uur
De scholen zijn weer begonnen! Aan het begin van elk schooljaar wordt er in de meeste gemeenten weer aandacht…
Lees verder »

Tien jaar Dutch Cycling Embassy

1 okt om 14:27 uur
Ter gelegenheid van het tienjarige bestaan presenteert Dutch Cycling Embassy de brochure 'ThinkBike Workshops:…
Lees verder »

Fiets en ITS: Fietsveiligheid verhogen door inzet slimme camera’s

30 sep om 10:16 uur
Verkeersveiligheid is al jaren een belangrijk thema. Steeds meer overheden, van Europees tot lokaal niveau, hebben…
Lees verder »

Diefstal van e-bikes neemt toe

22 sep om 13:36 uur
Het aantal aangiftes van diefstal van elektrische fietsen nam in de eerste helft van dit jaar met 32 procent toe…
Lees verder »

Weinig werknemers reizen ná corona anders naar werk

22 sep om 13:09 uur
Toogethr heeft onderzoek gedaan naar het reisgedrag van en naar werk. De helft van de werknemers geeft aan…
Lees verder »

Kansen in Latijns-Amerika voor fiets

21 sep om 09:57 uur
Latijns-Amerikaanse steden kennen enkele van de meest overbelaste verkeersnetwerken in de wereld. Denk daarbij aan…
Lees verder »