Ons land telt steeds meer ouderen. Dankzij de opkomst van de e-bike, die extra trapondersteuning biedt, én de op veel plaatsen uitstekende fietsvoorzieningen blijven ouderen langer fietsen. Toch brengt deze ontwikkeling ook uitdagingen met zich mee. Het lijkt erop dat oudere fietsers, met name 75-plussers, vaker moeite hebben om in drukke, hoog-dynamische omgevingen (zoals shared space-gebieden) het overzicht te bewaren.
Een fietshelm met 360 gradencamera

De toegenomen variatie in vervoermiddelen – van gewone fietsen en e-bikes tot bakfietsen en gemotoriseerd verkeer – zorgt bovendien voor meer snelheidsverschillen op het fietspad en op straat, waardoor het verkeer onoverzichtelijker wordt.
Onderzoek is nodig
Maar de eerste vraag is: hoe ervaren ouderen dit nu écht? Presteren zij minder in hoog-dynamische omgevingen? Passen ze zich goed aan de groter wordende snelheidsverschillen? Wat vinden ze er zelf van? Hier is nog relatief weinig praktijkonderzoek naar gedaan.
Daarom hebben wij ouderen uitgerust met een 360°-camera op hun fietshelm. In de binnenstad van Hengelo legden we hun fietservaringen vast. De camerabeelden geven ons waardevolle inzichten in het gedrag en de beleving van oudere fietsers in drukke stedelijke omgevingen. Zo blijkt uit interviews bijvoorbeeld dat ouderen zich goed aanpassen aan een voor hen bekende omgeving, maar dat zij dit in onbekende omgevingen een stuk moeilijker vinden. Dit roept dus om oplossingen die voorspelbaar, overzichtelijk en herkenbaar zijn. Bij ieder ontwerp zou het uitgangspunt moeten zijn om oplossingen voor jongeren én ouderen te ontwikkelen zodat zij ook zonder fietshelm goed en veilig kunnen fietsen.
Benieuwd naar de resultaten van het onderzoek? Kom dan 22 mei 2025 naar de presentatie door Frits de Haan en Cees Bakker van 14.30 tot 15.00 uur in Fluor Kleine Zaal op het Nationaal Fietscongres in Amersfoort. Aanmelden kan nog! Doe dat hier.