Breedtelabel geeft impuls aan nog veiligere fietspaden

dinsdag 20 mei 2025

Het was al mogelijk om met de software van VIA inzicht te krijgen in fietsintensiteiten op de Nederlandse fietspaden. Nu is daar ook het breedtelabel voor vrijliggende fietspaden bij gekomen. Met de handige filterfunctie komen aandachtspunten duidelijk naar voren en kan de wegbeheerder direct actie ondernemen.

De breedte van een fietspad is van grote invloed op de veiligheid ervan en op hoe vaak de fietser ongemakkelijke ontmoetingen met andere fietsers (of scooteraars) ervaart. Met de software van VIA kan de wegbeheerder in één oogopslag zien op welke fietspaden in het beheersgebied werk aan de winkel is.

“Van elke stad in Nederland kunnen we met onze software zien hoe druk het is op de fietspaden, daarvoor gebruiken we de data van Dat.Mobility”, vertelt Sjoerd Broos van VIA Software. Hij is onder meer developer van nieuwe producten. “De informatie in de tool komt van modeldata uit publieke gegevens als die van het CBS. Deze data vertalen we naar een dashboard en een kaart waarop we kunnen zien per fietspad hoe druk het daar is. Vervolgens kunnen we deze uitsplitsen naar motief, bijvoorbeeld onderwijs, werk of winkelbezoek.”

Voor vrijliggende fietspaden komt daar nu het breedtelabel bij. “Het CROW heeft een exceltool ontwikkeld waarmee het breedtelabel bepaald kan worden voor een vrijliggend fietspad. Die gegevens hebben wij in onze software geïmplementeerd. De labels gaan van A tot en met F, waarbij A aangeeft dat een fietspad breed genoeg is én dat er geen ongemakkelijke ontmoetingen plaatsvinden met tegenliggers (bij een tweerichtingsfietspad) of inhalers.” Dit ongemak is weliswaar een gevoel, maar wordt op basis van data bepaald. “Dat doen we op basis van de intensiteit en het type fietsen op een fietspad en de breedte van het fietspad. Op een heel druk fietspad waar ook veel scooters rijden heb je meer kans dat er dat soort ongemakkelijke ontmoetingen plaatsvinden”, stelt Broos.

Broos laat zien hoe wegbeheerders die een abonnement hebben in de tool zelf de gegevens van hun fietspaden kunnen aanpassen. Zo maakt het uit wat er aan de zijkant van een fietspad is, een berm waar fietser naartoe kunnen uitwijken of een stenen muurtje waarbij uitwijken onmogelijk is. Dit beïnvloedt de effectieve breedte van een fietspad en daarmee het label.

Met de data krijgt de wegbeheerder een goed overzicht van de stand van zaken van de fietspaden via het eigen dashboard en kan hij op basis daarvan prioriteiten stellen bij de aanpak en inrichting van de fietsinfrastructuur. Ook kan de wegbeheerder in het systeem nieuwe fietspaden toetsen. Wat doet een breedte van 300 centimeter en een intensiteit van 100 fietsers per uur met het breedtelabel? De kaart wordt in de software van VIA elk jaar geüpdatet met de nieuwste data en de wijzigingen die de wegbeheerders zelf doorvoeren.