Het wordt steeds drukker en gevaarlijker op het fietspad. Hoewel we steeds meer telgegevens over fietsstromen vergaren, hebben we nog te weinig informatie over wat zich exact afspeelt op het fietspad. Waarom weten we zoveel over I/C-verhoudingen, filevorming en weefbewegingen bij auto’s, maar hebben we geen kengetallen op dit gebied bij fietsverkeer?
Gedrag en gebruik fietspad: data als perfecte onderbouwing

Foto: Roelofs Groep
De behoefte om meer de ‘drukte’ op het fietspad te kwantificeren is urgenter dan ooit. De diversiteit op de fietspaden is de laatste jaren veranderd en toegenomen: kijk maar naar de fatbikes, cargobikes, bakfietsen en e-bikes. En dan hebben we het nog niet eens over het gebruik door voetgangers in situaties dat er voor hen geen trottoir of pad aanwezig is.
Gedrag en gebruik fietspad
De sessie van Roelofs op het Nationaal Fietscongres ‘Gedrag en gebruik fietspad’, biedt een unieke kijk op hoe data een cruciale rol speelt in het effectief vormgeven van beleidskeuzes.
Op drukke fietspaden in de stad Groningen zijn anonieme dronebeelden gemaakt van de gebruikers. Deze beelden zijn geanalyseerd met behulp van een Artificial Intelligence (AI)-algoritme. Zo is onder andere inzicht verkregen in aantallen, snelheid en het type fietsers, maar ook in hoe het fietspad wordt gebruikt. Ook is een eerste aanzet gedaan tot een universele parameter die het ruimtebeslag van het fietspad per moment weergeeft.
Handvatten
De uitkomsten van het onderzoek bieden een goed beeld van de grenzen van fietsinfrastructuur. Daarnaast geeft het gemeenten en beleidsmakers handvatten om keuzes te maken voor veiligere en meer inclusieve fietsvoorzieningen.
Verder lezen?
Op het Nationaal Fietscongres op 21 en 22 mei in Amersfoort kun je nog veel meer inzichten opdoen tijdens de sessies. Lees het volledige artikel op de congreswebsite nationaalfietscongres.nl.