“Het fietspad van de toekomst moet vooral veiliger zijn”

dinsdag 22 december 2020

Job van Roekel van Easypath raakt niet uitgepraat over fietspaden, en dan in het bijzonder over zijn visie voor het fietspad van de toekomst. “Fietsen is steeds populairder, mede veroorzaakt door de coronacrisis. Dat is natuurlijk positief, maar levert ook uitdagingen op. Niet alleen zijn er steeds méér fietsen, ook de verschillen tussen de fietsen nemen toe. Bakfietsen, racefietsen, bezorgfietsen, speed pedelecs… niet alleen de verschillen in omvang nemen toe, ook de snelheid verschilt steeds meer. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Daarom denk ik dat het fietspad in de toekomst vooral nog veiliger moet worden dan nu het geval is.”

Van Roekel heeft wel ideeën om het fietspad veiliger te maken. “Leg bijvoorbeeld geen rechte trottoirbanden naast het fietspad, maar gebruik een schuine rand. Maak het fietspad ook breed genoeg. Vergeet daarbij ook de opstelruimte bij verkeerslichten niet; ook daar willen mensen tegenwoordig voldoende afstand kunnen bewaren.”

Comfort en veiligheid gaan hand in hand, stelt Van Roekel. “Daar weten we bij Easypath alles van.”

“Het snelheidsverschil is ook vaak te hoog, zeker daar waar verschillende verkeersstromen bij elkaar komen, zoals wanneer je van een provinciale weg een dorp of stad binnen fietst. Misschien zijn drempels daar wel een goed idee.”

“Ook moderne technieken kunnen veel nut hebben. Ik zie dan fietsnavigatie voor me, gewoon op je telefoon, maar inclusief waarschuwingen over bijvoorbeeld snelheden, verwacht verkeer en weersomstandigheden. In de auto hebben we dat al lang, waarom op de fiets niet?”

Van Roekel doet nog een oproep. “Ik zou graag meer willen weten over belijning en dan specifiek belijning voor fietsers; wat doet dat met fietsers, wat kun je al bereiken met strepen op het asfalt? Voor automobilisten weten we dat wel goed, voor fietsers nog minder.” Als een student graag zijn of haar afstudeerproject over fietsbelijning wil doen, biedt Easypath graag die gelegenheid.

Van de crisis merkt Easypath wel iets, omdat gemeenten toch wat voorzichtiger zijn, maar “toch ben ik tevreden over dit jaar.”, besluit Van Roekel.

Meer informatie

Easypath
www.easypath.nl

-

Lees verder

Circulaire en modulaire fietsenstalling is de nieuwste innovatie

18 jan om 16:17 uur
Ton Kooymans, eigenaar Street Stuff, is ontwerper en ondernemer in hart en nieren en richt zich op de toekomst van…
Lees verder »

Online evenement over experiment Snuffelfiets: fietsend meten met sensoren

11 jan om 14:30 uur
Sinds juni 2019 brengen ruim 500 inwoners in de provincie Utrecht en een deel van Gelderland met een meetkastje op…
Lees verder »

OV-chipkaart vervangt sleutel bij deelfiets NS

11 jan om 13:52 uur
NS introduceert een elektronisch slot voor de OV-fiets, dat opent met de OV-chipkaart. Station Apeldoorn had op 11…
Lees verder »

FietsParkeur introduceert nieuwe normen fietsparkeervoorzieningen

11 jan om 11:49 uur
FietsParkeur is hét keurmerk voor veiliger, duurzame en comfortabele fietsvoorzieningen. De stichting heeft nieuwe…
Lees verder »

Veilige oplossingen voor elk oversteekpunt

5 jan om 08:55 uur
De installaties van Traffic-Care staan bekend als betrouwbaar en degelijk. Zo ook in Lemiers, waar het bedrijf…
Lees verder »

Verkoop e-bikes blijft stijgen

4 jan om 14:34 uur
De verkoop van elektrische fietsen blijft stijgen. In 2020 zijn meer e-bikes verkocht dan in 2019, en naar…
Lees verder »

Fietspad van gerecycled beton in Zwolle

4 jan om 11:14 uur
Heijmans heeft op bedrijventerrein Hessenpoort in Zwolle een fietspad aangelegd dat grotendeels uit gerecycled…
Lees verder »

De vraag is niet óf je fietsdata en kennis ontsluit, maar hóe

17 dec 2020
Een gesprek met Otto van Boggelen, Tour de Force-ploegleider voor het thema ‘Versterken van kennis en data-…
Lees verder »