MRA Elektrisch: gemeentelijke bijdrage openbare laadpalen vervalt

maandag 8 februari 2021

Gemeenten uit Noord-Holland, Utrecht en Flevoland hoeven in 2021 geen eigen bijdrage op openbare laadpalen meer te betalen, omdat de opbrengsten per laadpaal voor exploitanten stijgen.

Sinds 2012 werken overheden in de provincies Utrecht, Noord-Holland en Flevoland samen binnen het initiatief MRA-Elektrisch, om zo gezamenlijke aanbestedingen voor openbare laadpalen te organiseren. Daarmee wordt volume gecreëerd, om zo marktpartijen tot aantrekkelijke biedingen te stimuleren.

Het openbare laadnetwerk van MRA-Elektrisch groeide in 2020 van 4600 laad­punten naar zo’n 6400. Deze aantallen zijn exclusief de vier grote gemeenten Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Begin 2020 is een aanbesteding gedaan voor nog eens 20.000 laadpunten, waardoor sinds 1 januari 2021 de bij MRA-E aangesloten gemeenten geen eigen bijdrage meer hoeven te betalen.

Gemeenten houden regie

Huib van Essen, gedeputeerde van de provincie Utrecht, noemt dit een goede volgende stap op weg naar een dekkend laadnetwerk. “Hierdoor zullen nog meer mensen elektrisch gaan rijden. En voor gemeenten is het, zonder eigen bijdrage, nog aantrekkelijker om mee te doen. Misschien goed om te benadrukken: de gemeenten blijven eigenaar van de laadpalen en zij bepalen waar de palen komen te staan. Daardoor houden zij de regie over de inrichting van de openbare ruimte.”

Jeroen Olthof, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland, vertelde hierover op BNR Nieuwsradio: “De gemeenten gaan over de openbare ruimte en bepalen hoeveel laadpalen nodig zijn en waar ze komen te staan. MRA-Elektrisch neemt de gemeenten in de vraagbundeling en onderhandeling met exploitanten veel werk uit handen. Daarbij zetten we via het programma van eisen sterk in op innovatie. Denk bijvoor­beeld aan slim laden, prijstransparantie en dienstverlening aan elektrische rijders.”

Inwonersvragen

Inwoners van de gemeenten die zijn aangesloten bij MRA-Elektrisch kunnen bij hun gemeente een verzoek indienen voor een publieke laadpaal bij hen in de straat of bij hun werkadres. Zien of uw gemeente ook is aangesloten bij MRA-E? Bekijk het hier.

Lees verder

Subsidie elektrische bedrijfsauto's aangepast vanwege chiptekort

13 jul om 12:36 uur
De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA) is aangepast vanwege het aanhoudende chiptekort. Het…
Lees verder »

Startup werkt aan betere banden voor elektrische voertuigen

23 jun om 12:29 uur
De Britse EV-bandenproducent ENSO is geselecteerd voor de 2021-editie van Mobility Lab. ENSO’s missie is om betere…
Lees verder »

ACM: Duidelijke verbetering inzicht in kosten elektrisch rijden

1 jun om 12:24 uur
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt toezicht op aanbieders van laadpassen voor elektrische voertuigen. De…
Lees verder »

Nieuwe elektrische deelauto's voor Amsterdam

25 mei om 09:28 uur
Autodeeldienst SHARE NOW gaat de vloot in Amsterdam vernieuwen. De huidige vloot Smart Fortwo's wordt geleidelijk…
Lees verder »

Laadinfra op basis van gedrag gebruikers

21 apr om 09:36 uur
Nu elektrisch rijden steeds mee ropkomt, verschijnen er ook steeds meer laadpalen in het straatbeeld. Niet nodig,…
Lees verder »

Elektrisch autogebruik Rotterdam flink in de lift

19 feb om 10:49 uur
Ondanks de afname van het totale autogebruik in Rotterdam in 2020, zit het elektrische autogebruik flink in de…
Lees verder »

Hoe het de auto-industrie in 2020 verging

16 feb om 10:06 uur
RAI Vereniging en BOVAG voorzagen eind 2019 een verkoopaantal van maar liefst 425.000 nieuwe auto’s voor 2020.…
Lees verder »

Contract voor realisatie energieneutrale parkeergarage Universiteit Utrecht

8 feb om 14:22 uur
Op het Utrecht Science Park start Continental Car Parks met de bouw van een energieneutrale parkeervoorziening…
Lees verder »