Opening eerste slimme laadplein in Zuid-Limburg

dinsdag 5 oktober 2021

Woensdag zes oktober wordt in Maastricht het eerste slimme laadplein in Zuid-Limburg geopend. Sinds deze zomer kunnen omwonenden en bedrijven van de Alexander Battalaan in de Limburgse stad gebruik maken van tien laadpunten en een nieuw deelautosysteem in hun buurt. Wethouder Gert-Jan Krabbendam van Klimaat & Energie, Ruimtelijke ontwikkeling en Mobiliteit zal het plein woensdag officieel openen.

De laadpalen worden voorzien van zonne-energie die wordt opgewekt met de al aanwezige 80 zonnepanelen van Ondernemershuis Alex 51. De elektrische deelauto’s zijn van We Drive Solar, dat zich samen met Ondernemershuis Alex 51 en de gemeente Maastricht/Zuid-Limburg Bereikbaar heeft ingezet voor de realisatie van het nieuwe innovatieve laadplein. De gemeente Maastricht gaat daarnaast ook gebruik maken van het deelautosysteem.

De laadpunten zijn allemaal voorzien van de Vehicle To Grid (V2G) techniek, waarmee ze elektrische auto’s die deze techniek ondersteunen, niet alleen voorzien van stroom (zoals een traditionele laadpaal), maar deze stroom ook weer kunnen onttrekken aan de auto’s. Dit laatste geeft een nieuwe dimensie aan de elektrische auto’s die op deze manier gebruikt kunnen worden als tijdelijke opslag van zonne-energie. Het bedrijf Goodmoovs beheert de abonnementen. Een van de eerste abonneehouders daarover: "Voor de prijs van de maandelijkse verzekering van een elektrische auto rij ik nu volledig elektrisch. Ik heb alleen de lusten en niet de lasten van een mooie elektrische auto rijden."

Klimaatakkoord

Het laadplein is een uitvloeisel van de ambities die Maastricht heeft in het kader van het Klimaatakkoord. Onder de titel #missionzeromaastricht werkt Maastricht samen met ondernemers, publieke bewoners, publieke- en belangenorganisaties aan verduurzaming van de stad in alle takken van de samenleving: woningen, industrie en bedrijfsleven, energievoorziening en mobiliteit.

Elektrisch vervoer groeit in Nederland harder dan verwacht en wordt vanaf 2030 de norm. Momenteel rijden in Maastricht 275 elektrische auto’s; de prognose voor 2030 is 10.000 elektrische voertuigen. Daarvoor zijn 13.000 laadpunten nodig. In totaal (openbaar en privé) zijn het er nu 700, waarmee Maastricht koploper is in Limburg.

Het slimme laadplein in Maastricht is onderdeel van de Proeftuin Slimme Laadpleinen van de Nationale Agenda Laad-infrastructuur (NAL). De proeftuin wordt medegefinancierd door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ondersteund door het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL), het kennis- en innovatiecentrum van netbeheerders ElaadNL en projectbureau OverMorgen.

Opening eerste slimme laadplein in Zuid-Limburg

Lees verder

's-Hertogenbosch verschoont stadslogistiek

19 okt om 11:12 uur
De gemeente ’s-Hertogenbosch wil de bevoorrading van de binnenstad sneller verschonen en verslimmen. Samen met 29…
Lees verder »

Rotterdam pakt overlast deelvervoer aan

5 okt om 09:47 uur
Door het eenvoudige en flexibele gebruik, zijn deeltweewielers een vervoersmiddel waar veel Rotterdammers zich mee…
Lees verder »

Maak data op het juiste moment operationeel

29 sep om 11:23 uur
Data en deelmobiliteit, een onlosmakelijk geheel? “Noem het een tweezijdige markt”, zegt Dirk-Jan de Haan,…
Lees verder »

Provincie Friesland tekent overeenkomst met gemeenten voor meer laadpunten

7 sep om 09:10 uur
Ook in de provincie Friesland stijgt de behoefte aan laadpalen. De provincie heeft nu een…
Lees verder »

Meer Nederlanders kiezen tweedehands e-auto's

30 aug om 12:01 uur
Steeds meer Nederlanders kiezen voor een gebruikte elektrische personenauto. In 2021 hebben ongeveer twee keer…
Lees verder »

ZF versnelt elektrificatie met centraalmotor CeTrax

26 jul om 12:36 uur
In de elektrificatie van het busvervoer kiezen steeds meer busfabrikanten voor een elektrische aandrijflijn. ZF…
Lees verder »

Veelbelovend onderzoek en concrete handvatten rond inzet deelmobiliteit en hubs

20 jul om 14:06 uur
Hoe verleid je mensen om afscheid te nemen van hun auto? In hoeverre kan deelmobiliteit daarin een rol spelen? En…
Lees verder »

Subsidie elektrische bedrijfsauto's aangepast vanwege chiptekort

13 jul om 12:36 uur
De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA) is aangepast vanwege het aanhoudende chiptekort. Het…
Lees verder »