Drukte op de dijk! Opletten!

maandag 26 mei 2025

Het is weer lente. En met de eerste zonnestralen ontstaat een typisch Nederlands fenomeen: drukte op dijken. Logisch, want waar ervaar je het Nederlandse landschap op zijn mooist? Vanaf de vele dijken die langs het water slingeren en die op comfortabele hoogte uitzicht bieden over boerderijen, weilanden en wuivend riet.

Op onze veelal smalle dijken komen alle soorten recreatief verkeer samen: wielrenners, auto’s, hardlopers, skaters, wandelaars en motoren. Het is er dan ook vaak erg druk, waardoor de verschillende weggebruikers elkaar in de weg zitten met als gevolg irritaties, bijna ongelukken of zelfs echte ongelukken. De fietser en vooral de voetganger, de meest kwetsbare weggebruiker, moet hier altijd blijven opletten. Dit kan toch beter!

Tijdens een wandeling over de Buikslotermeerdijk in Amsterdam-Noord op een koude maar zonovergoten dag begin maart zagen we een goed voorbeeld van een gemiste kans voor voetgangers. Vanuit de stad kun je over deze dijk een mooi ommetje maken door het landelijk gebied. Maar ontspannen wandelen was er helaas niet bij, want wij moesten regelmatig opzij springen om niet aangereden te worden door snelle fietsers, motoren en auto’s.

Naast deze dijk ligt echter een enorm brede graszone waar voldoende ruimte is voor een voetpad. Regelmatig wijken wandelaars nu al uit naar deze lager gelegen zone, waardoor er een olifantenpaadje is ontstaan. Zo’n nat en modderig graspaadje is echter niet erg comfortabel. Zeker niet voor mindervaliden en ouderen, ook vanwege de helling die moet worden overbrugd om er te komen. Hier is dus een voetpad ‘voor iedereen’ wenselijk én haalbaar.

Onze oproep aan gemeenten, provincies en het rijk: maak geld vrij om populaire 
recreatieve routes beter te faciliteren door extra wandel- en/of fietsroutes te realiseren. Kijk daarnaast ook eens naar de ontbrekende schakels in het netwerk, zodat het aanbod aan aantrekkelijke routes wordt uitgebreid.

Gezien de miljoenen recreatieve fietstochten en wandelingen die de Nederlander 
maakt (zie de cijfers), is dit geen overbodige luxe is. Het zal zorgen voor veel meer wandel- en fietsplezier zonder irritaties of ongelukken en ook kwetsbare mensen zullen hierdoor meer in beweging komen.

RECREATIEF FIETSEN EN WANDELEN NEDERLAND
• 58% maakt, buiten de vakantie, regelmatig recreatieve fietstochten van minimaal een uur. In 2023 waren dat er circa 262 miljoen. Bron: Fietsplatform
• 75% wandelt. Ongeveer de helft daarvan doet dit dagelijks en de helft wekelijks. 
Het zou in 2023 om minimaal zo’n 1 miljard wandelingen gaan. Bron: Ruimte voor Lopen

 

Kyra Kuitert en Rosemarie Maas, auteurs van ‘Prettige Plekken, Handboek Mens & Openbare ruimte’ analyseren vanuit Bureau KM plekken in de openbare ruimte vanuit het oogpunt van de gebruiker. In hun visie op mobiliteit staan naast verkeersveiligheid ook aantrekkelijkheid en het bieden van comfort voor wandelaars, fietsers en mensen met een beperking centraal.