Per 1 juli 2025 gaat een nieuwe fase in voor de zero-emissiezones (ZE-zones) in Nederland. In onder meer Maastricht, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle eindigt op maandag 30 juni de waarschuwingsperiode. Vanaf de dag erna riskeren ondernemers en vervoerders een boete als zij met een niet-toegestane bestel- of vrachtauto een ZE-zone inrijden. De overgang van waarschuwing naar handhaving markeert een belangrijk moment in de transitie naar emissievrije stedelijke logistiek.
Zero-emissiezones: einde waarschuwingsfase

Foto: Shutterstock
Handhaving na half jaar waarschuwen
Sinds 1 januari 2025 zijn in meer dan tien Nederlandse gemeenten zero-emissiezones van kracht. Dit betekent dat nieuw geregistreerde bestelauto’s en vrachtwagens alleen toegang krijgen tot deze zones als ze volledig uitstootvrij zijn – bijvoorbeeld elektrisch of op waterstof. Voor voertuigen die al vóór deze datum op kenteken stonden, geldt een overgangsregeling met geleidelijke uitfasering.
De gemeente Maastricht heeft de afgelopen zes maanden de toegang tot haar ZE-zone nauwkeurig gemonitord. Gemiddeld passeerden wekelijks 22.000 bestel- en vrachtvoertuigen de zonegrenzen, waarbij overtredingen automatisch werden vastgelegd met behulp van camera’s. In de waarschuwingsperiode ontvingen ondernemers een brief, geen boete. Het naleefgedrag blijkt opmerkelijk hoog: slechts 1,4% van de voertuigen bleek in overtreding.
Overtreding? Boete vanaf 1 juli
Met het aflopen van de waarschuwingsperiode wordt vanaf 1 juli overgegaan op echte handhaving. Wie dan nog met een niet-geautoriseerd voertuig een ZE-zone betreedt, ontvangt een boete. Voor bestelauto’s bedraagt deze €120, voor vrachtwagens €310. Daarbovenop komen administratiekosten. De verwachting is dat met de overgang naar sanctionering het naleefgedrag verder zal verbeteren.
ZE-zones vragen om strategische keuzes
Elektrificatie van het wagenpark ligt voor de hand, maar vergt investeringen in voertuigen én laadinfrastructuur. Alternatieven zoals logistieke hubs aan de rand van de stad of stadslogistiek per cargobike bieden kansrijke oplossingen voor de laatste kilometer. Ook samenwerking met zero-emissie transporteurs kan uitkomst bieden voor ondernemers die slechts incidenteel leveren binnen ZE-zones.
Advies op maat voor ondernemers
Om ondernemers te ondersteunen bij deze transitie, biedt Limburg via haar logistiek makelaars hier gratis advies op maat.