Cycledata start pilot met Fiets Peloton herkenning/iVRI

donderdag 12 november 2020

In de groene stad, de smart city van de toekomst, moeten vervuilende voertuigen zoveel mogelijk plaatsmaken voor verplaatsingen per fiets. Want de fiets wordt gezien als dé oplossing voor de groeiende druk op natuur, milieu en klimaat en voor het probleem dat publieke ruimte schaars is.

Gemeentes en provincies nemen dan ook het initiatief om fietsgebruik te stimuleren en de bereikbaarheid met de fiets te vergroten, onder andere door een optimaal en veilig fietspadennetwerk aan te leggen, te onderhouden en uit te breiden. Maar om de juiste beslissingen te nemen hebben zij behoefte aan betrouwbare data over het fietsgedrag en de fietsstromen van de inwoners in hun regio.

Daarom is sinds kort in het centrum van Utrecht een pilot ‘Fiets peloton herkenning/intelligente verkeersregelinstallatie (iVRI)’ gestart. De pilot heeft als doel om op basis van de hoeveelheid voertuigen op het fietspad het fietsverkeerslicht aan te sturen om zo de doorstroom van voertuigen op het fietspad te bevorderen en effectief te laten verlopen.

In de pilot wordt gebruik gemaakt van radartechnologie van Cycledata gekoppeld aan het TLEX/UDAP dataplatform van Monotch dat communicatie tussen verkeerslichten en weggebruikers realiseert. De vóór de iVRI geïnstalleerde radar kan met een hoge nauwkeurigheid voertuigen op het fietspad detecteren, ook in de spitsuren waarin met name grote groepen en diverse voertuigen met verschillende snelheden op fietspad rijden. De detectie-data wordt vervolgens omgezet naar CAM-data en gekoppeld aan het dataplatform. Dit platform, dat direct in verbinding staat met het verkeerslicht, kan er uiteindelijk voor zorgen dat deze prioriteit geeft aan fiets pelotons. Hoe meer voertuigen er op het fietspad gesignaleerd worden hoe meer prioriteit het verkeerslicht geven kan. Monotch realiseerde de data-koppeling met het verkeerslicht in de pilot.

De Signum van Cycledata stelt overheden in staat om tegen relatief lage kosten gegevens rond fietsgedrag te verzamelen die zelfs in de spitsuren nauwkeurig zijn. Deze gegevens verschaffen inzicht in de gewenste verkeersstromen, waardoor het mogelijk wordt gefundeerde beslissingen te nemen over het mobiliteitsbeleid, het systeem en de infrastructuur.

De data-koppeling van Monotch creëert directe meerwaarde van iVRI’s zoals het informeren van weggebruikers, maar ook het prioriteren en optimaliseren van de verkeersafwikkeling. Dit biedt klanten van Cycledata de mogelijkheid om direct te handelen en de verkeerslichten beter af te stemmen op de fietsstromen en hiermee de doorstroming van fietsverkeer te verbeteren.

“Dankzij de koppeling met het TLEX-platform van Monotch en binnenkort de uitgebreide opvolger UDAP, kunnen onze klanten met de vergaarde data nu ook direct sturen in verkeersstromen. Een belangrijke waarde toevoeging aan ons Signum product en dienstverlening richting gemeentes en provincies”, aldus Cees van der Zijl van Cycledata.

Over Cycledata

De Signum is een product dat door Cycledata B.V. is ontwikkelt in samenwerking met internationaal opererende radar specialisten. Behoeften die wij constateren vertalen wij in kwalitatieve producten en diensten die bijdragen aan een optimaal antwoord op een vraag uit de markt. Betrouwbaarheid, accuraatheid (werkelijkheid) , klantgerichtheid en duurzaamheid zijn voor ons kernbegrippen en altijd terug te vinden in onze werkwijze.

De Signum is een contactloos fietstelmeetsysteem met een nauwkeurigheid van werkelijke data van meer dan 95%. Ook in de spitsuren haalt de Signum deze hoge nauwkeurigheid.

Over Monotch

Door data, diensten en transacties met elkaar te verbinden, helpt Monotch klanten om in te spelen op de laatste mobiliteitstrends en -uitdagingen. Monotch verbetert de verkeersdoorstroming en biedt slimme oplossingen op het gebied van verkeer, parkeren en reizen en draagt hiermee bij aan veilige, slimme en duurzame mobiliteit. De activiteiten van Monotch beslaan het gehele mobiliteitsecosysteem van verkeer, parkeren tot mobility as a service.  

De klanten van Monotch variëren van leveranciers van verkeerstechnologie, service providers, app ontwikkelaars, parkeeraanbieders, gemeenten en regio’s, wegbeheerders, hulpdiensten, vervoersbedrijven tot autofabrikanten en toeleveranciers van de automotive industrie, kennis- en onderzoeksinstellingen, adviesbureaus en tenslotte ook weggebruikers zelf.
 

Foto: Cycle Data

Lees verder

Circulaire en modulaire fietsenstalling is de nieuwste innovatie

18 jan om 16:17 uur
Ton Kooymans, eigenaar Street Stuff, is ontwerper en ondernemer in hart en nieren en richt zich op de toekomst van…
Lees verder »

Online evenement over experiment Snuffelfiets: fietsend meten met sensoren

11 jan om 14:30 uur
Sinds juni 2019 brengen ruim 500 inwoners in de provincie Utrecht en een deel van Gelderland met een meetkastje op…
Lees verder »

OV-chipkaart vervangt sleutel bij deelfiets NS

11 jan om 13:52 uur
NS introduceert een elektronisch slot voor de OV-fiets, dat opent met de OV-chipkaart. Station Apeldoorn had op 11…
Lees verder »

FietsParkeur introduceert nieuwe normen fietsparkeervoorzieningen

11 jan om 11:49 uur
FietsParkeur is hét keurmerk voor veiliger, duurzame en comfortabele fietsvoorzieningen. De stichting heeft nieuwe…
Lees verder »

Veilige oplossingen voor elk oversteekpunt

5 jan om 08:55 uur
De installaties van Traffic-Care staan bekend als betrouwbaar en degelijk. Zo ook in Lemiers, waar het bedrijf…
Lees verder »

Verkoop e-bikes blijft stijgen

4 jan om 14:34 uur
De verkoop van elektrische fietsen blijft stijgen. In 2020 zijn meer e-bikes verkocht dan in 2019, en naar…
Lees verder »

Fietspad van gerecycled beton in Zwolle

4 jan om 11:14 uur
Heijmans heeft op bedrijventerrein Hessenpoort in Zwolle een fietspad aangelegd dat grotendeels uit gerecycled…
Lees verder »

“Het fietspad van de toekomst moet vooral veiliger zijn”

22 dec 2020
Job van Roekel van Easypath raakt niet uitgepraat over fietspaden, en dan in het bijzonder over zijn visie voor…
Lees verder »