Goede fietsinfra zorgt voor hogere fietsveiligheid

dinsdag 6 december 2022

De drukte op het fietspad neemt toe. Dat meer mensen fietsen is positief, maar stelt ook hogere eisen aan fietsinfrastructuur om de veiligheid te waarborgen. Fietspaden moeten immers voldoende ruimte bieden aan steeds meer, en steeds meer verschillende soorten fietsen, van gewone fietsen tot bakfietsen en e-bike's. 

Fietssimulaties in AutoTURN™ Pro 

Transoft Solutions heeft een nieuwe fietssimulatietool ontwikkeld en toegevoegd aan hun rijcurve software AutoTURN™ Pro. AutoTURN™ Pro is een CAD-applicatie die breed wordt toegepast om draaicirkels en het ruimtegebruik van voertuigen in het wegontwerp in 2D en 3D te toetsen. In de nieuwste versie van deze software is het nu ook mogelijk om rijcurven van fietsen te simuleren. 

Leunhoek 

Omdat het bochtgedrag en de dynamiek van fietsen anders is dan bij vierwielige voertuigen, is er door Transoft Solutions een nieuw simulatie-algoritme ontwikkeld dat dit afwijkende gedrag realistisch modelleert. In de fietssimulatie wordt specifiek aandacht besteed aan de hoek waarin de fietser hangt bij bepaalde snelheden, de zogenaamde leunhoek. Bij een hogere snelheid zal de fietser schever door de bocht moeten en een ruimere bocht nemen. 

Verschillende fietstypes 

De software biedt naast de verschillende voertuigen nu ook een breed scala aan fietstypes, variërend van de standaardfiets zoals gedefinieerd in de CROW ontwerpwijzer fietsverkeer, tot fietsen met aanhangers, ligfietsen, tandems, bakfietsen en scooters. Hiermee kan het ontwerp getoetst worden op fietsen met verschillende afmetingen en direct inzichtelijk gemaakt worden of er voldoende vrije ruimte is tussen de fietser en eventuele obstakels als paaltjes, lichtmasten of tegemoetkomende fietsers.   

Automatische analyse 

TrafxSAFE™ van Transoft Solutions, een tool voor geautomatiseerde verkeersanalyse, helpt om verkeersonveilige locaties in kaart te brengen. Aan de hand van camerabeelden brengt de software de afzonderlijke verkeersdeelnemers in kaart en registreert automatisch bijna-ongevallen en gevaarlijke interacties tussen weggebruikers. Door het vaststellen van risicosituaties kan de verkeersveiligheid proactief worden verbeterd. Het systeem kan ook conflicten voorspellen. Zo kan gericht worden onderzocht welke maatregelen of aanpassingen het meest geschikt zijn om risicovolle situaties te minimaliseren en zodoende de verkeersveiligheid proactief te verbeteren. 

Doorgaans is een project gericht op complexe en kritische kruispunten, waarvan er over meerdere dagen verkeersvideo’s worden opgenomen. Deze videobestanden worden vervolgens automatisch geanalyseerd door de software, wat een uitgebreidere dataset oplevert dan de ongevallengegevens van politie en verzekeraars. 

Stapsgewijze beoordeling van kritische verkeerssituaties 

Na het uploaden van de video-opnames worden deze automatisch geanalyseerd op de verkeerssamenstelling, intensiteit, gereden snelheden en rijrichtingen. De gegevens uit deze analyse worden vervolgens overzichtelijk gepresenteerd in tabellen, grafieken en heatmaps in een online “Safety Dashboard”. Naast de statische data wordt ook een playlist beschikbaar gesteld met korte videofragmenten van de gedetecteerde bijna-ongevallen en snelheidsovertredingen. 

Privacy 

Bij het gebruik van de software is de privacy ook gewaarborgd. Gezichten en kentekenplaten worden vervaagt opgeslagen. Dit maakt identificatie van personen of voertuigen op de foto’s onmogelijk. Transoft maakt voor hun projecten in de EU alleen gebruik van servers die zich binnen de EU bevinden en voldoet het aan de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. 

Dit artikel staat in MobiliteitsPlatform #4, 2022. Wilt u het hele magazine online lezen? Klik hier.