Het bevorderen van de toekomst van autonoom rijden met co-simulatie

dinsdag 6 oktober 2020

Welke invloed hebben zelfrijdende auto’s op het verkeer in de toekomst? Alle denkbare scenario’s kunnen realistisch worden getest in simulaties van autonome voertuigen.

Door Robin Huizenga, PTV.

Autonoom rijden zal onze benadering van mobiliteit in de toekomst fundamenteel veranderen. Er moeten echter nog tal van tests en analyses worden uitgevoerd voordat zelfrijdende auto’s in staat zijn om veilig en betrouwbaar het wegverkeer te beheersen. Ze moeten immers niet alleen omgaan met het onvoorspelbare gedrag van andere weggebruikers, maar ook met plotseling en onvoorziene gebeurtenissen en veranderende omstandigheden, bijvoorbeeld slecht weer. 

Co-simulatie

Het is natuurlijk niet mogelijk om al deze scenario’s op onze wegen te testen. Zelfrijdende auto’s zouden ontelbare kilometers moeten rijden en honderden jaren op de weg moeten zijn om hun betrouwbaarheid onder reële omstandigheden te bewijzen. Daarom is simulatiesoftware voor autonome voertuigen een onmisbaar hulpmiddel geworden. In een virtuele omgeving kunnen alle denkbare scenario’s – en dat zijn er duizenden – realistisch worden gesimuleerd en getest. Om de complexe wereld van autonome voertuigen te modelleren, is een volledige toolbox met verschillende simulatietools vereist. Co-simulatie is het doorslaggevende sleutelwoord.

Een veelvoud aan flexibele en aanpasbare interfaces zorgt ervoor dat onze simulatietool PTV Vissim kan worden gecombineerd met andere gespecialiseerde softwareoplossingen. Dit omvat simulaties van voetgangers- en fietsverkeer of toepassingen voor het testen van rijhulpsystemen of autonome voertuigen. 

CoEXist

Wij hebben bijvoorbeeld co-simulaties gebruikt voor het CoEXist-onderzoeksproject, dat zich bezighoudt met de interactie tussen autonome en conventionele voertuigen op onze wegen. Onze software PTV Vissim was gekoppeld aan PreScan software en de besturingslogica voor autonome voertuigen, geleverd door Vedecom. Met onze simulatietool kunnen zowel individuele voertuigen als verkeersstromen realistisch worden gemodelleerd. In deze omgeving hebben we kunnen onderzoeken hoe virtuele zelfrijdende auto’s omgaan met andere weggebruikers en daaruit belangrijke conclusies kunnen trekken voor ons onderzoekswerk.

 

Lees verder

Van achteromkijken naar risicogestuurd werken

26 okt om 10:53 uur
Antea Group heeft vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de opdracht gekregen om gemeentelijke…
Lees verder »

Maakt iVRI de verwachtingen waar?

13 okt om 10:10 uur
Je wordt het je pas bewust als je in het buitenland bij een verkeersregelinstallatie (VRI) staat te wachten. Er is…
Lees verder »

Duidelijke informatie laadpalen verplicht in 2021

13 okt om 07:05 uur
Vanaf juli 2021 is het verplicht voor exploitanten van publieke laadpalen om duidelijke en transparante informatie…
Lees verder »

Verkiezing mooiste fietsenstalling van het jaar

6 okt om 09:47 uur
In de regio Haaglanden is de verkiezing van de mooiste fietsenstalling van het jaar begonnen. Het gaat dan om…
Lees verder »

Fiets- en voetgangersoversteek in één oogopslag

6 okt om 09:17 uur
Onmiskenbare, geel omhulde fiets- en voetgangersknoppen vallen sinds 20 jaar op in het Zwitserse straatbeeld. Deze…
Lees verder »

Stein loopt op de troepen vooruit met GIS-erfgoedkaart

28 sep om 16:54 uur
Met de Omgevingswet en het omgevingsplan in 2022 op komst, moet elke Nederlandse gemeente zijn cultureel erfgoed…
Lees verder »

XTNT schenkt 1500 euro aan New Mobility Foundation

25 sep om 16:17 uur
Een bijzonder moment: directielid en XTNT’er Kai Feldkamp overhandigde woensdag 23 september een mooi bedrag van…
Lees verder »

Met verkeersdata richting smart cities

23 sep om 13:55 uur
“Ons doel is om veiligere en leefbaardere steden te creëren”, vertelt Epko van Nisselrooij, Business Development…
Lees verder »