Het bevorderen van de toekomst van autonoom rijden met co-simulatie

dinsdag 6 oktober 2020

Welke invloed hebben zelfrijdende auto’s op het verkeer in de toekomst? Alle denkbare scenario’s kunnen realistisch worden getest in simulaties van autonome voertuigen.

Door Robin Huizenga, PTV.

Autonoom rijden zal onze benadering van mobiliteit in de toekomst fundamenteel veranderen. Er moeten echter nog tal van tests en analyses worden uitgevoerd voordat zelfrijdende auto’s in staat zijn om veilig en betrouwbaar het wegverkeer te beheersen. Ze moeten immers niet alleen omgaan met het onvoorspelbare gedrag van andere weggebruikers, maar ook met plotseling en onvoorziene gebeurtenissen en veranderende omstandigheden, bijvoorbeeld slecht weer. 

Co-simulatie

Het is natuurlijk niet mogelijk om al deze scenario’s op onze wegen te testen. Zelfrijdende auto’s zouden ontelbare kilometers moeten rijden en honderden jaren op de weg moeten zijn om hun betrouwbaarheid onder reële omstandigheden te bewijzen. Daarom is simulatiesoftware voor autonome voertuigen een onmisbaar hulpmiddel geworden. In een virtuele omgeving kunnen alle denkbare scenario’s – en dat zijn er duizenden – realistisch worden gesimuleerd en getest. Om de complexe wereld van autonome voertuigen te modelleren, is een volledige toolbox met verschillende simulatietools vereist. Co-simulatie is het doorslaggevende sleutelwoord.

Een veelvoud aan flexibele en aanpasbare interfaces zorgt ervoor dat onze simulatietool PTV Vissim kan worden gecombineerd met andere gespecialiseerde softwareoplossingen. Dit omvat simulaties van voetgangers- en fietsverkeer of toepassingen voor het testen van rijhulpsystemen of autonome voertuigen. 

CoEXist

Wij hebben bijvoorbeeld co-simulaties gebruikt voor het CoEXist-onderzoeksproject, dat zich bezighoudt met de interactie tussen autonome en conventionele voertuigen op onze wegen. Onze software PTV Vissim was gekoppeld aan PreScan software en de besturingslogica voor autonome voertuigen, geleverd door Vedecom. Met onze simulatietool kunnen zowel individuele voertuigen als verkeersstromen realistisch worden gemodelleerd. In deze omgeving hebben we kunnen onderzoeken hoe virtuele zelfrijdende auto’s omgaan met andere weggebruikers en daaruit belangrijke conclusies kunnen trekken voor ons onderzoekswerk.

 

Lees verder

Deelnemers 'Auto van de Straat' krijgen zes maanden een elektrische deelauto

19 jan om 09:43 uur
De bewoners van de Hindestraat in Nijmegen, de Groenendaalseweg in Renkum en de Mosterdhof in Westervoort krijgen…
Lees verder »

‘Probleemwegdekken’ succesvol behandelen

5 jan om 13:34 uur
Decennialang worden hoogovenslakken gebruikt als fundament bij de aanleg van wegen. De slakken zijn een…
Lees verder »

Veilige oplossingen voor elk oversteekpunt

5 jan om 08:55 uur
De installaties van Traffic-Care staan bekend als betrouwbaar en degelijk. Zo ook in Lemiers, waar het bedrijf…
Lees verder »

Nieuwe veer Ierland – Frankrijk alternatief voor Britse route

4 jan om 16:34 uur
Afgelopen zaterdag 2 januari vertrok voor het eerst een veerboot vol vrachtwagens vanuit Ierland richting…
Lees verder »

GIS-experts leveren gemeentelijke data, verkeerskundige analyseert

22 dec 2020
Verkeersveiligheidsexperts van Antea Group en Royal HaskoningDHV helpen gemeenten bij het opstarten van…
Lees verder »

Juist nu benieuwd naar de enquêteresultaten

22 dec 2020
Eind van dit jaar is het meest recente periodieke mobiliteitsonderzoek Zuidas voorzien. Begin 2021 zijn de…
Lees verder »

Nieuwe Cruquiusbrug: gestandaardiseerde onderdelen en energieneutraal

11 dec 2020
De provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam, Hoogheemraadschap Rijnland, gemeente Heemstede en gemeente…
Lees verder »

16 december: online RESOLVE-conferentie

8 dec 2020
Op 16 december 2020 organiseert het Interreg Europe-project RESOLVE de laatste online conferentie om de resultaten…
Lees verder »