‘Na jaren van zaaien, gaan we in 2020 oogsten'

dinsdag 14 januari 2020
timer 4 min
Voor Dirk Grevink was 2019 een turbulent jaar. Waar hij in 2018 nog aan het roer stond van BNV Mobility en TURNN een concept was, nam ICT Group het bedrijf in 2019 over en won het TURNN-platform drie belangrijke tenders. “In 2019 waren we nog op zoek naar onze koers en richting. Die hebben we nu gevonden. Na jaren van zaaien, gaan we in 2020 oogsten.”

In de persoonlijke MaaS-app TURNN kunnen reizigers hun volledige reis van deur tot deur plannen en volgen. Alle beschikbare vormen van vervoer worden daarbij gecombineerd tot een optimaal en op de persoonlijke omstandigheden afgestemd reisplan. De app stuurt reizigers real-time notificaties en wijzigingsadvies op het moment dat de bus of de volgende modaliteit niet volgens planning rijdt. Met de TURNN-app plan, boek en betaal je je reis en vind je alle vervoersopties in één app.

 

In Groningen en Drenthe startte op 15 december de nieuwe ov-concessie. Vervoerder Qbuzz verzorgt de komende tien jaar het busvervoer en tekende een contract met ICT Group om de MaaS-app TURNN te gebruiken gedurende deze periode. “De uitdaging is hier om het landelijk gebied bereikbaar te houden”, vertelt Grevink.

Ook in de MaaS-pilots in Eindhoven en Limburg gaat TURNN gebruikt worden. In regio Eindhoven werkt ICT Group samen met de gemeente en ASML om medewerkers via de app door het hele land hun reis te laten plannen, boeken en betalen. In Limburg werkt TURNN samen met Arriva, waarbij de app ook bij werknemers wordt geïntroduceerd. “In deze regio hebben we te maken met een internationale component, in de driehoek met Luik en Aken. Daar is dus ook internationale samenwerking nodig.”

Mobiliteit anders inrichten

Dat internationale karakter past helemaal in de visie van Grevink. Hij neemt een aantal politieke trends waar. “Ontwikkelingen zoals de Brexit en spanningen met China en de Verenigde Staten laten zien dat we als Europa een standpunt moeten innemen; dat kan ons verenigen. Mobiliteit kan daar een belangrijke rol in spelen, want mobiliteit stopt niet bij de landsgrenzen.”

 

Ook wordt maatwerk voor het individu steeds belangrijker ten opzichte van het collectieve, denkt Grevink. Dat ziet hij onder meer terug in het stikstofdebat. “We hebben collectief jarenlang een hoge kwaliteit van leven gehad, maar dat heeft zo zijn gevolgen. We zien nu dat niet alles kan. We moeten onze mobiliteit anders inrichten.”

Ruimte slimmer gebruiken

Mobility as a Service kan er aan bijdragen om Nederland bereikbaar te houden, de stikstofuitstoot te reduceren en de kwaliteit van leven in stand te houden, denkt Grevink. “We kunnen onze infrastructuur niet verder uitbreiden, we hebben geen ruimte en dat kost bovendien veel geld. De enige plek waar we nog ruimte hebben, is op het asfalt en op het spoor dat er al ligt. Dus daar moeten we slimmer gebruik van maken. Als we de reis van negen mensen kunnen combineren in één busje, scheelt dat acht auto’s op de weg, dus ruimte én uitstoot. We moeten de mobiliteit zó inrichten, dat de eigen auto niet meer centraal staat.”

 

En dat kan door een volwaardig alternatief voor de auto te bieden. “Op basis van luxe, kosten, of duurzaamheid. Dat kan de consument zelf kiezen. Maar als je het systeem goed inricht, draag je bij aan de bereikbaarheid en duurzaamheid van bedrijventerreinen, steden en buitengebieden. Hoe dat zich ontwikkelt moet ik nog zien, maar ik wil daar graag aan bijdragen.”

Holistische visie

Het is zijn drive om mobiliteit te veranderen en op die manier Nederland bereikbaar te houden. Een droom, die hij met TURNN werkelijkheid hoopt te laten worden. “We hebben een holistische visie op hoe we het land bereikbaar kunnen houden. Daarvoor is een app alleen niet voldoende. Het gaat om een groter plaatje. Met onze dienst organiseren we de mobiliteit voor de klant. Door een platform te ontwikkelen, de app te koppelen en de link te leggen met ander verkeer. Het doel is om uiteindelijk een gedragsverandering bij de reiziger in gang te zetten, door te belonen met financiële prikkels bijvoorbeeld.”

 

“Het is geweldig. Hier ben je dan tien jaar mee bezig”, besluit Dirk Grevink enthousiast. “Na tien jaar van zaaien, gaan we in 2020 eindelijk oogsten. Nu is het tijd om onze ambities vooral waarmaken.” Wat Grevink betreft wordt 2020 hét jaar van TURNN.

 

Dit artikel verschijnt in Trends 2020.

 

 

Lees verder

ACM voert studie uit naar MaaS-markt

1 jul om 16:14 uur
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil in beeld krijgen hoe de MaaS-markt zich ontwikkelt en daarom gaat de…
Lees verder »

Anderhalvemeterproof naar het werk

1 jul om 12:56 uur
Met een anderhalvemetercampagne laat mobiliteitsplatform Toogethr zien wat er nu en na de coronacrisis mogelijk is…
Lees verder »

Met MaaS tot structureel ander reisgedrag komen

19 jun om 11:02 uur
In de nog redelijk jonge wereld van MaaS timmeren platforms, providers en transport operators aan de weg. Goede …
Lees verder »

Aanbesteding Limburgse MaaS-pilot gewonnen door Arriva

27 nov 2019 timer2 min
Arriva heeft de aanbesteding van de Limburgse MaaS-pilot 'Grenzeloze Mobiliteit' gewonnen. Voor de pilot wordt de…
Lees verder »

Derde editie Mobility Lab wederom een succes

19 nov 2019 timer3 min
Veertien startups hebben de eindstreep gehaald van de derde editie van Mobility Lab. Gezamenlijk haalden de…
Lees verder »

Qbuzz lanceert MaaS-app TURNN in Groningen en Drenthe.

11 nov 2019 timer3 min
Qbuzz lanceert in december de MaaS-app TURNN in de nieuwe concessie Groningen Drenthe. Hiermee kunnen reizigers…
Lees verder »

Hoe gaat MaaS het mij als reiziger makkelijker maken?

2 jul 2019 timer4 min
Martijn Schutte, expert van platform Biind, vraagt zich af hoe we reizigers kunnen verleiden om hun reisgedrag aan…
Lees verder »

Investering van 1 miljard voor Uber

19 apr 2019 timer1 min
Toyota, Japanse autofabrikant Denso en Softbank investeren een miljard dollar in zelfrijdende voertuigen van Uber.
Lees verder »