In de media wordt al volop gespeculeerd over het ‘ravijnjaar’, het jaar waarin alle gemeenten samen maar liefst €2,4 miljard moeten bezuinigen van de rijksoverheid. Het innen van belastingen vormt een belangrijke inkomstenbron voor gemeenten. Daarom zijn Tobias Fiscaal en InPublic de samenwerking aangegaan om een modulaire totaaloplossing te bieden voor de handhaving en invordering van de parkeerbelasting.
‘IRISOnstreet maakt parkeerdienstverlening voor elke gemeente toegankelijk’

Elkaars kennis gebruiken
Beide partijen zijn al jarenlang een vertrouwd gezicht in de parkeerbranche en versterken elkaar in de uitvoering van efficiënte en effectieve parkeerhandhaving. Ze maken gebruik van elkaars kennis. “Gemeenten krijgen zo de voordelen van beide partijen, met één aanspreekpunt en één systeem waarin alle naheffingen volledig te volgen zijn”, legt Joan van Yperen van Tobias Fiscaal uit.
Traditioneel denken
“We willen gemeenten ontzorgen. Gemeenten zijn soms in de veronderstelling dat bij het uitbesteden van de parkeerdienstverlening dit betekent dat ze het volledig uit handen moeten geven, maar we willen juist met ze samenwerken. Of het nu gaat om de volledige dienstverlening uitbesteden of alleen bepaalde onderdelen, de kracht zit in de samenwerking door bijvoorbeeld het delen van de inzet van een scanauto binnen een aantal gemeenten”, voegt Martin Curfs, mede-eigenaar van InPublic toe. “Dankzij IRISOnstreet nemen we als het ware de drempel om ermee aan de slag te gaan weg en bieden we een modulaire oplossing voor alle Nederlandse gemeenten met een mobiliteits-/parkeervraagstuk. IRISOnstreet biedt dus ook een mogelijke oplossing voor gemeenten die nu nog geen inkomsten uit parkeren op de begroting hebben staan.”
“Gemeenten vragen zich af wat er nodig is om te kunnen starten met de invoering”, gaat Van Yperen verder. Curfs: “Bij de G20 is al sprake van parkeerbeleid, dit zou ook goed mogelijk moeten zijn voor wat kleinere gemeenten, juist door samen te werken en oplossingen toegankelijk te maken en te delen. Inkomsten uit parkeren kunnen bijdragen aan het begrotingstekort in het ravijnjaar.” Curfs en Van Yperen hopen dat meer gemeenten voor IRISOnstreet kiezen. “Hiermee wordt de drempel voor gemeenten om de parkeerregulering in te voeren lager, omdat we ook kunnen adviseren en meedenken om alles in gang te zetten – als een soort checklist. We maken hiermee parkeerdienstverlening voor elke gemeente toegankelijk”, besluit Van Yperen.