Qbuzz lanceert MaaS-app TURNN in Groningen en Drenthe.

maandag 11 november 2019
timer 3 min
Qbuzz lanceert in december de MaaS-app TURNN in de nieuwe concessie Groningen Drenthe. Hiermee kunnen reizigers meerdere modaliteiten, inclusief Hubtaxi, in een keer boeken en betalen.

Bij de inschrijving voor de nieuwe concessie Groningen Drenthe, die in december van start gaat, beloofde Qbuzz aan het OV-Bureau Groningen Drenthe een MaaS-platform. Op 6 november sloot de vervoerder hiervoor een overeenkomst met ICT Group, dat een meerderheidsbelang heeft in de app. In de app TURNN worden alle beschikbare vormen van vervoer gecombineerd tot een optimaal en persoonlijk reisadvies.

 

“Een beweging komt niet op gang als je niets doet”, aldus Qbuzz-directeur Gerrit Spijksma. De vervoerder wacht niet op overheidsbeleid. Want ook vanuit het ministerie van IenW moet een MaaS-app in regio Groningen Drenthe gaan draaien, maar de aanbesteding daarvan moet nog opgestart worden.

Risico

Qbuzz en ICT Group gaan een samenwerking aan voor de volledige concessieduur van tien jaar, waarbij stap voor stap meer functionaliteiten worden toegevoegd aan de TURNN-app zodat deze kan doorontwikkelen. Dat Qbuzz een risico neemt met deze stap, weet Spijksma. “Maar innoveren is risico nemen. We praten in onze sector al jaren over MaaS, maar ontwikkelingen gaan traag omdat er veel tegengestelde krachten zijn”, vervolgt Spijksma. “Onze missie is om krachten te verbinden.”
Wilko Mol, directeur van OV-Bureau Groningen Drenthe, laat weten zeer tevreden te zijn over deze ontwikkeling. “De reiziger is gebaat bij een centraal MaaS-platform, waarbij men meerdere modaliteiten in één keer kan boeken en betalen. De app biedt vooral een oplossing bij het boeken van de Hubtaxi, die in reguliere apps niet wordt opgenomen omdat het geen vaste dienstregeling kent.

Apps integreren

Naast de regionale app van Qbuzz en ICT Group, werkt het ministerie van IenW aan zeven regionale MaaS-pilots die in een later stadium landelijk kunnen worden opgeschaald. Eén van de regio’s is Groningen Drenthe, waarvan de aanbesteding nog moet starten. Maar dat betekent volgens Mol niet dat de regio niet meedoet aan deze pilot. “We hebben met elkaar gesproken en we zullen beide apps op een later moment in elkaar gaan vlechten.” De directeur van het OV-Bureau wil niet dat beide apps gaan concurreren om dezelfde reiziger. “Dat is zonde van de tijd en het geld. Qbuzz ontwikkelt nu een hele mooie app en wat het Rijk later ontwikkelt, zullen we er op een later moment in integreren.”

 

Dit artikel werd ook gepubliceerd op OV-magazine.

 

Lees verder

“We moeten klaar zijn voor de toekomst”

3 jul om 08:54 uur
Lennart Persson is ‘Kontorschef’ bij Trivector in Göteborg. Trivector heeft in samenwerking met onder meer de stad…
Lees verder »

ACM voert studie uit naar MaaS-markt

1 jul om 16:14 uur
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil in beeld krijgen hoe de MaaS-markt zich ontwikkelt en daarom gaat de…
Lees verder »

Anderhalvemeterproof naar het werk

1 jul om 12:56 uur
Met een anderhalvemetercampagne laat mobiliteitsplatform Toogethr zien wat er nu en na de coronacrisis mogelijk is…
Lees verder »

Met MaaS tot structureel ander reisgedrag komen

19 jun om 11:02 uur
In de nog redelijk jonge wereld van MaaS timmeren platforms, providers en transport operators aan de weg. Goede …
Lees verder »

‘Na jaren van zaaien, gaan we in 2020 oogsten'

14 jan om 01:00 uurtimer4 min
Voor Dirk Grevink was 2019 een turbulent jaar. Waar hij in 2018 nog aan het roer stond van BNV Mobility en TURNN…
Lees verder »

Aanbesteding Limburgse MaaS-pilot gewonnen door Arriva

27 nov 2019 timer2 min
Arriva heeft de aanbesteding van de Limburgse MaaS-pilot 'Grenzeloze Mobiliteit' gewonnen. Voor de pilot wordt de…
Lees verder »

Derde editie Mobility Lab wederom een succes

19 nov 2019 timer3 min
Veertien startups hebben de eindstreep gehaald van de derde editie van Mobility Lab. Gezamenlijk haalden de…
Lees verder »

Hoe gaat MaaS het mij als reiziger makkelijker maken?

2 jul 2019 timer4 min
Martijn Schutte, expert van platform Biind, vraagt zich af hoe we reizigers kunnen verleiden om hun reisgedrag aan…
Lees verder »