Reisapp Gaiyo live in MaaS-pilot Utrecht

vrijdag 25 september 2020

Sinds vorige week kunnen reizigers deeldiensten boeken via de reisapp Gaiyo in de Utrechtse wijken Leidsche Rijn, Vleuten en De Meern. Dat is vijf maanden later dan gepland, maar Gaiyo heeft nu ook veel meer deeldiensten aangesloten op het platform, vertelt projectleider Steven Hendriks.

Innovactory, bekend van spitsmijdenprojecten, won de aanbesteding van de regionale MaaS-pilot in Utrecht ruim een jaar geleden. Sindsdien is het bedrijf druk geweest met de ontwikkeling van het platform Gaiyo (Japans voor ‘overzicht’). De app moest eigenlijk in april gelanceerd worden, maar de coronacrisis gooide roet in het eten. “Bij veel bedrijven stond de integratie van MaaS-diensten even niet op de voorgrond”, stelt hij.

Omdat nu steeds meer mensen weer gaan reizen, was het tijd om de app te lanceren onder toeziend oog van wethouder Lot van Hooijdonk en gedeputeerde Arne Schaddelee. In de wijken Leidsche Rijn, Vleuten en De Meern is het autobezit en -gebruik relatief hoog. Zeker met het oog op de toekomstige inwonersgroei en de woningbouwopgave, staat de bereikbaarheid daar onder druk. Het gebruik van deeldiensten moet dat probleem verhelpen.

Meer aanbod

Gaiyo biedt geen eigen vervoermiddelen aan, maar ontsluit deeldiensten van anderen. “In de afgelopen maanden zijn er veel deeldiensten bijgekomen”, zegt Hendriks. Zo zijn onder meer de deelauto’s van Stapp.in en de deelfietsen van Urbee te boeken via het platform en is Innovactory nog in gesprek met meerdere deelscooter- en deelautodiensten.

Ook heeft het bedrijf afspraken kunnen maken met NS, zodat reizigers via de app met 10 procent korting in de NS-daluren kunnen reizen bij NS. Ook lopen er gesprekken met alle andere grote ov-partijen (waaronder de Utrechtse busvervoerders Qbuzz en Keolis), meldt de projectleider tevreden. “Ov is de ruggengraat van de ketenreis, dus een essentiële partner.”

Lees ook: Met MaaS tot structureel ander reisgedrag komen

Vooral in Leidsche Rijn is het gebruik van deelauto’s via het MaaS-platform gestegen, ziet de projectleider van Innovactory. Gedragsverandering staat volgens hem centraal. “We vermoeden dat die deelautogebruikers vooral reizigers zijn, die normaal het ov gebruikten. Of huishoudens die twee of drie auto’s voor de deur hadden staan. Het gaat er vooral om mensen bewust te maken van de andere reismogelijkheden.”

Lees verder

Ov en doelgroepenvervoer: 'Durf buiten de lijntjes te kleuren'

2 mrt om 09:50 uur
Waar menig ov-liefhebber flexibele systemen in het verleden weinig kansen toedichtte, gloort voor flexadepten nu…
Lees verder »

Siemens bouwt MaaS-dienst ov-bedrijven

23 feb om 11:57 uur
Het gezamenlijke MaaS-platform van NS, RET en HTM moet er na verwachting dit najaar komen. Siemens Mobility gaat…
Lees verder »

15 aanbieders van MaaS en deelmobiliteit tekenen intentieverklaring standaardisering

9 dec 2020
15 aanbieders van MaaS- en deelmobiliteitsdiensten hebben een intentieverklaring getekend om samenwerking te…
Lees verder »

MaaS-programma tijdens corona

24 sep 2020
Rond april zouden de eerste van zeven nationale MaaS-pilot-apps van start gaan. De intelligente lockdown leek…
Lees verder »

“We moeten klaar zijn voor de toekomst”

3 jul 2020
Lennart Persson is ‘Kontorschef’ bij Trivector in Göteborg. Trivector heeft in samenwerking met onder meer de stad…
Lees verder »

ACM voert studie uit naar MaaS-markt

1 jul 2020
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil in beeld krijgen hoe de MaaS-markt zich ontwikkelt en daarom gaat de…
Lees verder »

Anderhalvemeterproof naar het werk

1 jul 2020
Met een anderhalvemetercampagne laat mobiliteitsplatform Toogethr zien wat er nu en na de coronacrisis mogelijk is…
Lees verder »

Met MaaS tot structureel ander reisgedrag komen

19 jun 2020
In de nog redelijk jonge wereld van MaaS timmeren platforms, providers en transport operators aan de weg. Goede …
Lees verder »