Splinternieuwe Tweede Coentunnel led-verlicht

woensdag 15 mei 2013
timer 3 min
Automobilisten rijden vanaf nu met een snelheid van 100km/u door de splinternieuwe Tweede Coentunnel met de nieuwste tunnelverlichtingstechniek. Door toepassing van de nieuwste led-technologie is een grote doorbraak voor tunnels gerealiseerd. 

Splinternieuwe Tweede Coentunnel led-verlicht

Betrouwbaar

De innovatieve led-lijn tunnelverlichting van Agmi maakt tunnels niet alleen veiliger door een meer natuurlijke verlichting, het is ook veel betrouwbaarder dan voorgaande conventionele generaties. Daarnaast is het systeem uiterst duurzaam, zowel in constructie als energieverbruik. 

Veiligheid

Automobilisten mogen niet in een zwart gat rijden. De led-lijn past het licht automatisch aan op de omgeving waardoor het rijden door de tunnel prettiger en veiliger wordt. In tegenstelling tot conventionele oranje natrium tunnelverlichting, geeft de led een natuurlijk en egaal lichtbeeld. Hierdoor kunnen bestuurders, net als bij buitenlicht, alle kleuren goed onderscheiden. Daarnaast hebben weggebruikers geen last meer van het onrustige flikkereffect van de traditionele verlichting, omdat de led’s in een lange lijn de tunnel egaal verlichten.
 

Lage Total Cost of Ownership

De led-lijn heeft een technische levensduur van 25 jaar. In die periode is de installatie nagenoeg onderhoudsvrij. Om dit te bereiken is bij het ontwerp gekozen voor alleen zeer hoogwaardige kwaliteitscomponenten, die al jaren zijn beproefd. Omdat zowel de voeding als de besturing redundant zijn uitgevoerd zal er geen probleem zijn als er ergens een breuk ontstaat. Deze lange levensduur biedt ook voordelen voor automobilisten. De tunnel hoeft niet meer te worden gesloten voor onderhoud; verkeershinder wordt voorkomen.
 

Duurzaam

De lange levensduur maakt de verlichting duurzaam. Daarnaast is voor de led-lijn 70% minder bekabeling nodig. Maar het belangrijkste aspect is de verlaging van het energieverbruik met 50% ten opzichte van conventionele tunnelverlichting. Door de modulaire opbouw van het systeem kan de verlichting precies geplaatst worden waar nodig is, waardoor verspilling van licht wordt voorkomen.

Nieuwe functionaliteiten

De intelligente aansturing van led’s biedt nieuwe functionaliteiten. Met 256 dimstappen kan de verlichting traploos gedimd worden na de gewenste lichtintensiteit in relatie met de buitenomgeving. Wanneer bijvoorbeeld buiten de zon fel schijnt, dan gaat de led automatisch feller schijnen. Door de modulaire opbouw van de verlichting bouwt de verlichtingssterkte af naar het midden van de tunnel om weer op te bouwen naar het eind van de tunnel. Dit in tegenstelling tot traditionele verlichting die alleen aan of uit kan. Deze dynamische aansturing zorgt voor energiebesparing. Ook kan worden gekozen om tijdens een calamiteit de tunnelverlichting in een patroon te laten lopen naar de dichtstbijzijnde uitgang om zo het vluchtgedrag te bevorderen. Dit is vergelijkbaar met het gangpad van een vliegtuig in nood.
 

Lees verder

Eerste waterstoftrein wint European Railway Award 2021

27 jan om 13:16 uur
De Coradia iLint, 's werelds eerste trein die volledig op waterstof rijdt, heeft de European Railway Award…
Lees verder »

Deelnemers 'Auto van de Straat' krijgen zes maanden een elektrische deelauto

19 jan om 09:43 uur
De bewoners van de Hindestraat in Nijmegen, de Groenendaalseweg in Renkum en de Mosterdhof in Westervoort krijgen…
Lees verder »

‘Probleemwegdekken’ succesvol behandelen

5 jan om 13:34 uur
Decennialang worden hoogovenslakken gebruikt als fundament bij de aanleg van wegen. De slakken zijn een…
Lees verder »

Veilige oplossingen voor elk oversteekpunt

5 jan om 08:55 uur
De installaties van Traffic-Care staan bekend als betrouwbaar en degelijk. Zo ook in Lemiers, waar het bedrijf…
Lees verder »

Nieuwe Cruquiusbrug: gestandaardiseerde onderdelen en energieneutraal

11 dec 2020
De provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam, Hoogheemraadschap Rijnland, gemeente Heemstede en gemeente…
Lees verder »

Proef met zelfsturende boot in Amsterdam

24 nov 2020
In Amsterdam wordt een zelfsturende boot getest, die goederen en personen kan vervoeren, afval kan ophalen en die…
Lees verder »

De weg voorwaarts met data uit voertuigen

5 nov 2020
Er komen steeds meer mogelijkheden om sensordata uit moderne auto’s in te zetten voor verkeersveiligheid en…
Lees verder »

“Wij meten de werkelijkheid”

3 nov 2020
Marc Witteveen is sinds begin dit jaar Managing Director bij fietsdata-specialist Cycle Data. “Hiervoor heb ik 13…
Lees verder »