Bij Exante, een adviesbureau gespecialiseerd in verkeer en stedelijk ontwerp, zetten we ons in voor veilige en toegankelijke fietsroutes. Onlangs spraken we met onze adviseur Bjarne, die ons meer vertelde over de methodes die we gebruiken om fietshellingen te bepalen. Hieronder deelt hij zijn inzichten.
Interview met Bjarne: Expertise in het bepalen van fietshellingen
Het belang van fietshellingen
"Fietshellingen spelen een cruciale rol in de toegankelijkheid en veiligheid van fietsroutes," begint Bjarne. "Bij infrastructuur zoals tunnels en bruggen krijgen we vaak de vraag hoe lang een helling moet zijn om een bepaald hoogteverschil te overbruggen. Dit hangt af van meerdere factoren, zoals bijvoorbeeld het te overbruggen hoogteverschil en de beschikbare ruimte."
Stapsgewijze aanpak
Bjarne legt uit dat het proces begint met het vermijden van hoogteverschillen, indien mogelijk. "Als dat niet lukt, komen wij in beeld. We geven antwoord op vragen zoals: 'Is de helling veilig?', 'Hoe steil mag de helling zijn?' en 'Wat is het ideale hellingspercentage?'"
Veiligheid en comfort als prioriteit
"We richten ons altijd op veiligheid en comfort," vervolgt Bjarne. "In het algemeen hanteren we een hellingspercentage van 2,0% voor hellingen tot 5 meter. Maar als de ruimte beperkt is of er bochten in de route zitten, passen we dit aan. Het doel is dat fietsers, zowel opwaarts als neerwaarts, veilig kunnen rijden."
Drie methoden voor hellingbeoordeling
Om de geschiktheid van een helling te bepalen, gebruiken we drie methodes:
- Van Laarhoven-methode: Deze methode focust op toegankelijkheid voor alle gebruikers, inclusief mensen met beperkingen. "Het is gebaseerd op onderzoek naar de fysieke mogelijkheden van fietsers."
- Z-waarde: "Deze waarde laat zien of een helling afwijkt van de norm. Een hoge Z-waarde wijst op een te steile helling, wat volgens de CROW-richtlijnen niet wenselijk is."
- Formule Roos: "Met deze formule berekenen we de maximale steilheid van een helling, rekening houdend met de kracht die fietsers moeten leveren. Dit zorgt ervoor dat de helling comfortabel blijft."
De invloed van E-bikes op hellingspercentages
"E-bikes maken het makkelijker om een helling op te fietsen, maar dat betekent niet dat we onze methodes aanpassen. Hellingen moeten nog steeds geschikt zijn voor gewone fietsen. Bovendien kunnen te steile afdalingen leiden tot gevaarlijk hoge snelheden," waarschuwt Bjarne.
Stopafstand en veiligheid
Naast de hellingspercentage houden we ook rekening met de stopafstand. "Fietsers gaan sneller naar beneden, dus we zorgen ervoor dat er voldoende ruimte is om veilig te stoppen. Onze aanpak zorgt ervoor dat de stopafstand voldoet aan de gereden snelheid” legt Bjarne uit.
Conclusie
Met onze expertise zorgt Exante voor fietshellingen die zowel technisch correct als veilig en comfortabel zijn. "Onze aanpak is altijd maatwerk, aangepast aan de specifieke behoeften van elke locatie," besluit Bjarne.
Bent u op zoek naar advies over fietsinfrastructuur? Neem contact met ons op en ontdek hoe wij uw project naar een hoger niveau kunnen tillen.