“Inzicht is de basis onder gedragsverandering

maandag 29 maart 2021

“Hoeveel van de werkzame Nederlanders maakt bewust keuzes over mobiliteit? Smart Mobility staat nog in de kinderschoenen Volgens mij begint het met het geven van goed inzicht over de mogelijkheden en de impact van de gemaakte keuzes. Daar kunnen wij een hele waardevolle rol in spelen.”, aldus Henrik Oskam, senior accountmanager bij Andes.  

Andes levert geodata, apps, api’s en in-house gemaakte kaarten aan andere partijen. “Voor het maken van de kaarten waar de data op geprojecteerd kan worden hebben we hier zelf mensen in dienst, zo kunnen wij zorgen voor actuele kaarten die voldoen aan specifieke eisen. In het Andes Datacenter verrijken en combineren we gegevens uit tientallen bronnen om jou de meest actuele geodata te serveren. Ons in-house digitalisatieteam beschikt over lokale kennis en de expertise om custom made datasets te produceren. 

” Behalve data levert Andes ook specifieke software. “Die software leveren we hoofdzakelijk aan lokale overheden”, zegt Sebastiaan Nefkens, ook senior accountmanager bij Andes. “Denk hierbij bijvoorbeeld aan software om wegwerkzaamheden efficiënt in te kunnen plannen, en die data dan weer te delen met andere partijen zoals navigatie-apps. Wij delen daarvoor data met de NDW, wij brengen data in en gebruiken zelf ook weer data van de NDW.”

“De software leveren we aan overheden maar ook aan de zakelijke markt. Onze doelgroep is breed, denk bijvoorbeeld aan werkgevers die te maken krijgen met reiskostencalculaties, maar ook aan dierentuinen die hun eigen terrein met alle paden en wegen die daarbij horen beheren Denk hierbij aan software voor alles wat met het beheer van de openbare ruimte te maken heeft, zoals afstemmen, vergunnen en administratief verwerken van (graaf)werkzaamheden en verkeersmaatregelen. Feitelijk kun je stellen dat we aan alle wegbeheerders leveren, of dat nu overheden zijn of bedrijven.”, aldus Henrik.

“Het liefst trekken we samen op met partijen die oplosingen maken voor de eingebruiker, bijvoorbeeld apps die routeadvies verzorgen, of apps om deelvervoer te reserveren en te boeken. voor de end-user. Een omslag in mobiliteitskeuze hangt van twee zaken af: allereerst van de mogelijkheden die iemand heeft qua vervoer, van vertrekpunt tot bestemming, en daarnaast van de impact die de keuze voor een bepaalde modaliteit heeft. Om een goede keuze te maken moet de gebruiker daar inzicht in hebben, daar spelen wij een rol in. Zo kunnen wij een multimodale routeplanner leveren, op basis van heel veel verschillende criteria, zoals reistijd, afstand, CO2-uitstoot, en dergelijke.”, vertelt Henrik. “wij leveren de onderbouwing voor een accurate berekening. Ons specialisme is wat dat betreft het geven van het beste reisadvies.”

Smart Mobility houdt niet op bij de gebruiker. Sebastiaan: “De wegbeheerder zal daar zelf ook invloed op willen en kunnen uitoefenen, bijvoorbeeld door de binnenstad te willen ontzien en daar regelingen voor te treffen. Wij zitten van oudsher vaak al bij de wegbeheerders aan tafel. Dat is een interessant speelveld: wie bepaalt het succes van smart mobility en multimodaal reizen? Is dat de gebruiker, de overheid of een tussenpartij? Het succes van smart mobility zal uiteindelijk toch afhangen van gebruiksgemak. Gedragsverandering is lastig te bewerkstellingen, je kunt als overheid zaken opleggen of juist zorgen dat mensen er gebruik van willen maken. Door de huidige gezondheidscrisis zien we wel dat er meer mogelijk is dan voorheen gedacht.”

Hoe de eindgebruiker een routeadvies ervaart is van groot belang. Henrik haalt een voorbeeld uit de praktijk aan. “Een partij liet een route-advies maken om van de binnenstad van Utrecht naar de binnenstad van Amersfoort te komen. Dat advies kwam er op neer om eerst de trein van Utrecht CS naar Amersfoort te nemen, vervolgens de trein van Amersfoort naar een ander station te nemen, daar over te stappen, en dan weer de trein terug naar Amersfoort te nemen, om zo op het goede perron uit te komen. Kennelijk was in dit advies geen rekening gehouden met de looproutes op de stations, waarbij je van het ene, naar het andere perron kunt lopen. Dan stellen wij naar zo’n klant, ‘als je een routekaart wil met alle looproutes op stations, dan maken wij dat’. Met als resultaat dat het advies nu wél logisch is. Want met zo’n advies denkt een reiziger al snel, ‘laat maar, ik ga wel met de auto’.”

“We komen graag in gesprek met bedrijven die vraagstukken hebben op het gebied van mobiliteit, die ze niet opgelost krijgen. Wij kunnen het wel.”

 

-

Lees verder

Hoe faciliteren we duurzame groei?

12 apr om 10:58 uur
Wat kan de invloed van parkeerbeleid zijn op gebiedsontwikkeling? “Met die vraag zijn we op onderzoek gegaan in de…
Lees verder »

Integraal prestatiecontract: Gezamenlijk belang voorop

7 apr om 10:07 uur
Vialis werkt samen met Provincie Utrecht, gemeente Utrecht, gemeente Houten en gemeente Woerden aan het continu…
Lees verder »

Gelderland investeert in waterstof

6 apr om 10:23 uur
Het Gelderse Green Planet krijgt 840.000 euro subsidie van de provincie Gelderland voor het verleasen van honderd…
Lees verder »

Proef met slimme sensoren voor schonere lucht in Apeldoorn

24 mrt om 10:53 uur
De gemeente Apeldoorn is een proef gestart om te meten welke invloed verkeersdoorstroming heeft op de…
Lees verder »

Test met tien boomveren langs Fietspad van de Toekomst N225

23 mrt om 09:54 uur
Op het Fietspad van de Toekomst langs de N225 in de provincie Utrecht, plaatste boomkwekerij Ebben onlangs tien…
Lees verder »

Vrachtwagens rijden via 21 iVRI’s over randwegen Tilburg

16 mrt om 12:26 uur
Een primeurtje in de gemeente Tilburg: op 16 maart waren vrachtwagens van transportbedrijf GVT Transport &…
Lees verder »

Vertienvoudiging laadpalen in parkeergarages in 2025

4 mrt om 12:02 uur
Parkeerplatform Vexpan en staatssecretaris Van Veldhoven hebben afgesproken dat het aantal laadpunten in…
Lees verder »

Interactieve kaartviewer schetst de optimale zero-emissiezone

4 mrt om 10:21 uur
Een slimme innovatie op het juiste moment: een interactieve weergave die helpt bij het bepalen van een in 2025…
Lees verder »