Naheffingen Parkeerbelasting: in eigen beheer of juist uitbesteden?

vrijdag 24 november 2023

Ken je dat? Je bent al laat, wil opschieten en opeens willen je kinderen zelf hun veters strikken of hun jas dichtritsen. Frustratie alom, want je weet dat dit even gaat duren en je daardoor echt te laat komt. Maar je weet ook dat het goed is om te stimuleren dit zelf te doen. Dilemma; Als ouder kan je het 3x sneller en zonder gedoe en wat als het ze niet lukt? Dan heb je een gefrustreerd kind dat dacht het wel even zelf te doen, maar net op dat moment wil die rits niet dicht en werken de veters niet mee. Ook in werksituaties komt dit voor. Soms is het goed om zaken zelf op te pakken en in eigen beheer te houden, maar soms is het beter om zaken uit handen te geven, vooral als er voor die werkzaamheden een professionele partij is die het efficiënter, slimmer en sneller kan uitvoeren.

Bij de invoering van betaald parkeren in een gemeente komt veel werk kijken voor alle betrokken afdelingen. 
Er moet van alles gebeuren, zoals het opstellen van mandaten en aanwijsbesluiten, de bevraging van kentekens, het opstellen en verzenden van de naheffingsaanslagen, het beantwoorden van alle vragen via telefoon en mail, invordering van gelden en deze retour storten bij gegronde bezwaren, betalingsuitstel verlenen, betalingsregelingen opstellen, contacten met schuldhulpverlening, analyses en rapportages. Er komt intern en extern een hoop bij kijken. 

Dan rijst de vraag, wie gaat wat doen? 

Regelmatig zie ik dat er meerdere teams en afdelingen binnen gemeenten zich bezig houden met alles wat bij betaald parkeren komt kijken. Team 1 voor handhaving, team 2 voor invordering, team 3 voor telefoon en mail, team 4 voor bezwaren enz. Voor een soepel proces is een goede communicatie onderling tussen de verschillende afdelingen erg belangrijk. En daar wringt het vaak; want goede medewerkers zijn schaars en hebben vaak veel meer werkzaamheden die ook tijd vergen. Zomaar even het 'betaald parkeren' erbij doen is geen optie. Als ik aan gemeenten vertel wat wij vanuit Tobias Fiscaal allemaal voor een gemeente kunnen betekenen, is de opluchting dan ook groot. 

Want waarom zou je de hele operationele afhandeling als gemeente zelf willen doen vanuit verschillende afdelingen, terwijl je dit ook uit handen kan geven? Zonder de frustratie als je de gestelde termijnen niet haalt, je niet de juiste systemen hebt of als er collega’s uitvallen. Naast een forse besparing betekent dit namelijk een minimalisering van administratieve lasten, door volledige ontzorging qua organisatie en afhandeling. 

Ook voor de afhandeling van de bezwaren en beroepen levert dit vele voordelen op. Want hoe fijn is het als je bezwaren binnen de gestelde termijn door een ervaren en onpartijdige specialist worden afgehandeld? Een partij die al jarenlang gespecialiseerd is in parkeerbelasting en de bijbehorende bezwaren en beroepen.
Als iemand het oneens is met een uitspraak, dan hoeft niet een medewerker van een gemeente zijn of haar stadsgenoot te woord te staan, maar leggen wij uit aan de bezwaarindiener hoe het besluit tot stand is gekomen en verwijzen wij naar transparante criteria, wetgeving en jurisprudentie. 

Dat gaat veel te veel kosten voor onze gemeente, hoor ik je denken. En dat is nou juist een grote misvatting. Reken maar eens uit wat de personeelskosten zijn van alle genoemde afdelingen die betrokken zijn bij de uitvoering van het fiscaal betaald parkeren, met alle uren die zij eraan besteden en het inhuren van juridische expertise en praktische ondersteuning.

Uitbesteden aan een gespecialiseerde partij is altijd goedkoper is dan invordering in eigen beheer. Niet alleen de opbrengsten van betaald parkeren, maar ook de besparing op de afhandeling levert een gemeente inkomsten op; zeer welkom en bruikbaar voor allerlei doeleinden en voorzieningen voor inwoners.

Uitbesteden betekent trouwens niet dat je het proces niet meer onder controle hebt, want wij betrekken gemeenten juist bij onze dienstverlening. We stemmen het maatwerk over de invulling samen af en leveren maandelijkse rapportages over de voortgang. De intensiteit en frequentie van elk overleg is uiteraard flexibel. Je blijft als gemeente dan ook altijd betrokken en behoudt de regie over hoe we zaken uitvoeren.

Vooral nu het belangrijk is om goede medewerkers op de juiste plek te hebben en te houden, en nu de personeelskosten hoog zijn en er binnen gemeenten veel nieuwe ontwikkelingen op stapel staan, zou ik elke gemeente willen adviseren om het uitbesteding aan Tobias Fiscaal eens onder de loep te nemen. Heb je daar hulp bij nodig of wil je weten wat Tobias Fiscaal hierin voor jou gemeente kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We komen graag langs om mee te kijken naar de mogelijkheden van een volledige of gedeeltelijke ontzorging. 

www.tobiasfiscaal.nl