Alles in de bakfiets!

vrijdag 21 februari 2014
timer 3 min
Voor sommige problemen ligt de oplossing dichterbij dan je denkt. Neem al die bestelbusjes die binnensteden vervuilen, voor opstoppingen zorgen en stadscentra een onvriendelijke uitstraling bezorgen. Een deel van die busjes is eenvoudigweg te vervangen door bak- en transportfietsen. Het gebruik daarvan voor stedelijke distributie heeft drie grote voordelen: minder CO2-uitstoot, betere bereikbaarheid van stadscentra en een veel aangenamere sfeer.

Parcycles

Idealisme voor mensen met last van nostalgie? Niet bepaald. Een bedrijf als DHL Express heeft in 2012 in Nederland dertig van de ongeveer driehonderd bestelbusjes vervangen door parcycles (een samentrekking van parcel en bicycles): speciale transportfietsen voor de bezorging van pakketjes. Dat betekent een aanzienlijke bezuiniging op de exploitatiekosten, naast een forse vermindering van de CO2-uitstoot, en waarschijnlijk gezondere werknemers.

Uitstootvermindering

Om hoeveel vermindering van uitstoot gaat het? Journalist Bard de Weijer maakte in de Volkskrant (7 december 2013) de volgende berekening. Hij baseerde die op de Mercedes Vito, in de wereld van post- en pakketdiensten zo ongeveer de standaardbus. Deze bus verbruikt om en nabij de 10 liter diesel per 100 kilometer. Stel dat er gemiddeld per rit 50 pakjes worden bezorgd en er voor de totale rit 50 kilometer wordt afgelegd (retour distributiecentrum en afleverronde), dan wordt er per rit 5 liter diesel verbruikt. Daarvoor wordt 50 kWh gebruikt (berekend op basis van de energiedichtheid van diesel), waarmee er per 50 kilometer 13,2 kilogram CO2 wordt uitgestoten. Als we even teruggaan naar die dertig busjes van DHL: door die te vervangen door fietsen wordt per jaar 118.000 kilogram CO2-uitstoot bespaard (30 busjes x 300 dagen x 13,2).

Groter denken

Uiteraard moet je veel groter denken dan die dertig busjes. In heel Nederland rijden volgens cijfers van het CBS ruim 800.000 bestelbusjes rond. Als 10% daarvan, dus 80.000 busjes, ingeruild wordt voor transportfietsen, scheelt dat jaarlijks 316.800 ton aan CO2-uitstoot. En het kan nóg groter. CycleLogistics is een Europees project dat van mei 2011 tot april 2014 in elf landen loopt. Het heeft tot doel het energieverbruik te verminderen door onnodig gemotoriseerd vervoer in steden te vervangen door vervoer met transportfietsen. Volgens een onderzoek van CycleLogistics kan maar liefst 50% van al het huidige goederenvervoer in (binnen)steden per fiets gedaan worden. Dan heb je het over een vermindering van de CO2-uitstoot met 1.584.000 ton!

Negen topsectoren

Nederland heeft negen topsectoren vastgesteld waarin ons land wereldwijd uitblinkt en die extra aandacht krijgen, zoals agri&food, chemie en energie. Met bedragen als 60 miljard euro aan fietsenverkoop wereldwijd (Bron: Global Industry Analysts, Inc.) en 120 miljard aan potentiële investeringen zou de fiets wat ons betreft topsector nummer tien moeten worden. Gelukkig broeit het in heel Nederland van de ideeën. Zoals het grootste evenement op transportfietsgebied, het International Cargo Bike Festival, op 12 en 13 april 2014 in Nijmegen. Op de eerste dag van dit festival wordt de European Cycle Logistics Federation Conference 2014 gehouden; op zondag 13 april vindt een grote beurs en tenstoonstelling van bak- en transportfietsen plaats, met deelnemers en bezoekers uit de hele wereld. Wie slim is, houdt deze ontwikkeling scherp in de gaten. Klein, wendbaar, goedkoop in aanschaf en onderhoud, schoon, gezond en mensvriendelijk: de toekomst is aan de bakfiets.


Jos Sluijsmans, Nijmegen, 30 januari 2014