Automobilist betaalt 35% extra bij uur parkeren

dinsdag 8 mei 2012
timer 2 min
Bij een afspraak van een uur betaalt de automobilist gemiddeld 17 minuten extra om zich ervan te verzekeren geen boete te krijgen. Het aantal Nederlanders dat liever teveel betaalt dan een bon riskeert neemt licht toe: van 74% in 2010 tot 78% in 2012.

Automobilist betaalt 35% extra bij uur parkeren

In opdracht van Yellowbrick deed Intomart GfK dit voorjaar landelijk onderzoek onder 1000 respondenten naar de parkeerergernissen van de Nederlandse automobilist.

Belangrijkste ergernis onderzocht

Belangrijkste parkeerergernis, met betrekking tot het betaald parkeren, blijft de hoge parkeertarieven. Asociale medeparkeerders, zoals voordringers, dubbelparkeerders en automobilisten die misbruik maken van een invalidenparkeerplaatsen zijn veelvoorkomende ergernissen bij het zoeken naar een (betaalde) parkeerplaats.
 

Vrijheid


Het merendeel van de automobilisten(69%) geeft de voorkeur aan gratis parkeren boven de afschaffing van de maximumsnelheid op de snelwegen in Nederland. Slechts 14% ziet meer in een volledige afschaffing van de maximale snelheid op de snelweg.
 

Toename betaald parkeren


Steeds meer gemeenten kiezen voor het reguleren van de parkeermogelijkheden door middel van het invoeren van betaald parkeren. De opbrengst uit parkeerbelasting steeg vooral door tariefverhogingen en uitbreiding van het betaald parkeren. Het aantal gemeenten met betaald parkeren nam toe van 126 in 1989 tot 159 in 2009 (bron CBS). Het aantal automobilisten dat gebruik maakt van betaald parkeren neemt derhalve ook toe, in 2012 maakt 92% van de ondervraagden soms tot vaak gebruik van betaalde parkeerplaatsen.